Gå till innehåll

Hur man odlar/kläcker artemia??


Freddi

Rekommenderade inlägg

Jag har sökt och kollat runt lite här på guiden men hittar inte någon riktigt bra beskrivning hur man odlar/kläcker artemia.

Jag har läst till mig att man kan använda PET-flaskor mm. Hittade nån länk där det skulle finnas nån PDF-fil, men den fanns där inte.

Skulle gärna vilja ha nån beskrivning hur man går till väga, metoder, hur lång tid en kläckning tar mm.

Nån kanske har nån bra beskrivning på hur man gör och kan lägga upp i artikel registret som typ nån guide.

Anledningen till denna fråga är att mina Bangiier snart släpper yngel och jag hoppas kunna få nån som överlever.

Alla tips är välkomna till att lyckas dra upp ynglen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar bara ta en plastburk, typ Bigpack glassförpackning och hälla i ca 5 cm vatten och en matsked havssalt (eller jodfritt matsalt). Burken ställer jag på rampen så det blir varmt. Lite artemiaägg strös på ytan, typ ett kryddmått. De kläcks efter 24-48 timmar och då ser man små röda prickar simma runt.

Då suger jag upp dem med en doseringsspruta för att undvika skalen.

Med den här metoden behövs inte ens någon luftpump, jag låter det bara stå. De brukar leva i 3-4 dagar.

Kör man pet-flaska eller så måste man ha lufttillförsel för att undvika syrebrist, men med en vid burk med stor yta och låg vattennivå går det alltså bra utan.

Vill man att artemian lever längre matar man med typ spirulinapulver eller flytande medel för små fiskyngel, som innehåller infusorier.

Vill man ha små artemia höjer man salthalten något.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort artemiakläckare genom att ta 1,5 liters petflaskor av den typ som man får 4 kronor för. I botten på den har jag borrat ett hål med en 50 mm dosfräs. Sedan har jag köpt en 10 ml spruta på apoteket. Tagit ut kolven och sågar bort övre änden (den med mothållen). Sedan fram med värmepistolen och värma i flaskans öppning (där korken sitter) Sedan trycker jag in det som är kvar av sprutan och limmar. Spetsen på sprutan passar perfekt till en luftslang och på dessa flaskor finns ju också en 2krage" så om man borra ett hål i en bräda stort som skruvhalsen så kan man ställa flaskan upp. Jag brukar sätta en klamma på luftslangen. när jag skall ha artemia så klämmer jag åt den, sätter en pappcylinder över flaskan (på ovansidan av brädbiten) och belyser den genomskinnliga sprutan. Efter ca 5 minuter tappar jag ut så många ml artemia jag behöver.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort artemiakläckare genom att ta 1,5 liters petflaskor av den typ som man får 4 kronor för. I botten på den har jag borrat ett hål med en 50 mm dosfräs. Sedan har jag köpt en 10 ml spruta på apoteket. Tagit ut kolven och sågar bort övre änden (den med mothållen). Sedan fram med värmepistolen och värma i flaskans öppning (där korken sitter) Sedan trycker jag in det som är kvar av sprutan och limmar. Spetsen på sprutan passar perfekt till en luftslang och på dessa flaskor finns ju också en 2krage" så om man borra ett hål i en bräda stort som skruvhalsen så kan man ställa flaskan upp. Jag brukar sätta en klamma på luftslangen. när jag skall ha artemia så klämmer jag åt den, sätter en pappcylinder över flaskan (på ovansidan av brädbiten) och belyser den genomskinnliga sprutan. Efter ca 5 minuter tappar jag ut så många ml artemia jag behöver.

MVH Lasse

Hade varit trevligt med foto på apparaten... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar bara ta en plastburk, typ Bigpack glassförpackning och hälla i ca 5 cm vatten och en matsked havssalt (eller jodfritt matsalt). Burken ställer jag på rampen så det blir varmt. Lite artemiaägg strös på ytan, typ ett kryddmått. De kläcks efter 24-48 timmar och då ser man små röda prickar simma runt.

Då suger jag upp dem med en doseringsspruta för att undvika skalen.

Med den här metoden behövs inte ens någon luftpump, jag låter det bara stå. De brukar leva i 3-4 dagar.

Kör man pet-flaska eller så måste man ha lufttillförsel för att undvika syrebrist, men med en vid burk med stor yta och låg vattennivå går det alltså bra utan.

Vill man att artemian lever längre matar man med typ spirulinapulver eller flytande medel för små fiskyngel, som innehåller infusorier.

Vill man ha små artemia höjer man salthalten något.

Lycka till :)

kan man mata dom med phytoplankton? äter dom det eller funkar det inte alls

// Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tänkte mig pulver form.. typ julian sprungs phytoplan. det funkar allså bra? finns de nån näring i artemia så de räcker som föda till fiskar?

Har aldrig testat pulverform men det ska nog gå om du ser till att hålla tillräckligt med cirkulation så att det inte lägger sig på botten (flytande är säkert bättre och levande bäst). Artemia i sig innehåller väldigt lite näring förutom när de är nykläckta så du måste berika dem med phytoplan/vitaminer/selco etc flera timmar innan du ger det till dina fiskar. Det går inte att berika dem innan de blivit ca ett dygn gamla eftersom de inte föds med fungerande munnar.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det samma näringsinnehåll i de artemiaägg utan skal?

Vilket är bäst, ge dem till fiskarna när de är nykläckta eller efter man berikat dem?

Det är mer näring i nykläckt artemia utan skal eftersom de då inte spenderar energi på att bryta sig ur sina äggskal. Ska du ge artemia till fullvuxna fiskar så ska du låta dem växa till sig och sedan berika dem är mitt råd.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det samma näringsinnehåll i de artemiaägg utan skal?

Vilket är bäst, ge dem till fiskarna när de är nykläckta eller efter man berikat dem?

Tänk dock på att ofta när man köper artemia-ägg utan skal så är de ej möjliga att kläcka. De dör under processen. De går fortfarande att använda som föda med hyfsat näringsinnehåll.

Vill man använda ägg utan skal så bör man avlägsna skalen själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skalar äggen i ett kemikaliebad. (T.ex natriumhydroxid) Sedan gäller det att rensa äggen och förvara dem kallt men inte fruset. Ett par veckor i kylskåp skall de kunna klara om man är noggrann. Om man missar det minsta på tiden dör artemian.

Kan man kläcka skalade ägg direkt i akvariet? Finns sådana ägg att köpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det absolut bästa är att skala själv.

Allt jag läst om att använda skalade ägg har handlat om att göra det själv på grund av den korta hållbarheten. Köper man skalade ägg är de i allmänhet döda genom att de är för gamla och inte har förvarats i obruten kylkedja. Kyltransporter för akvariegrejor har jag inte hört talas om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...