Gå till innehåll

Död putsarräka


Matt_HiHat

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt.

Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass mycket, så snabbt.

Nitraten: 10 (ligger runt där nästan jämt, konstant)

Nitriten: 0,5 (förhöjt)

ammoniak: 0,25 (lite förhöjt)

Byter 10 % av vattnet i veckan och kör med osmos.

Tror ni att det beror på värdena och kan verkligen en 3 centimeters clown höja dem såpass mycket på en dag?

Kan tillägga att jag har sett någon rejäl borstmask (vidriga jävlar) på typ 15-20 cm bland massa sten där räkan brukar hålla till. Har läst att de kan gå efter räkor och småfisk om de är tillräckligt stora, plus att räkan låg död där masken brukar vara på natten. Jag har inte heller sett nån påverkan på några koraller eller liknande med vattenvärdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Vanliga" borstmaskar anfaller inte friska djur utan går bara till attack när djuret dött eller håller på att dö av andra orsaker. Däremot hjälpte masken/maskarna till att konsumera liket innan det förpestade ditt vatten. Clownen kan jag inte heller tänka mig ligga bakom döden.

Däremot är räkor mycket känsliga för ammoniak. Vad har du för mekanisk och biologisk filtrering? Hur gammal var räkan?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att det gick skitfort att få ner nitriten. Jag testade idag och mätte 0 ppm. Jag testade även med 1/4-del mindre vatten i teströret för att få en högre koncentration för att upptäcka någon nitrit alls, men det gjorde jag inte. Biologin i karet kör visst på i 100km/h, nice ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...