Gå till innehåll

twkm's Nystartade


twkM

Rekommenderade inlägg

Hej!

har just lassat i min LS i mitt nystartade akvarium 125x50x50,

Det jag nu ser är att det sitter en uppskattningsvis 10-15cm mantis där och glor på mig.

Jag skall resa bort 1 vecka och frågan är om jag kan lämna den där och sedan ge räkan till ngn som vill ha / tillbaka till affären ja köpte ls'n. För jag vill helst ej ha ihjäl den.

har läst lite om att den kan knäcka glas, och det är väl det jag är orolig för.

Ska ja ta livet av den direkt eller kan man låta den va kvar 1 vecka?

Mvh Martin E

(det kommer bilder, info om uppstarten när ja kommit hem)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för tjocklek på glaset?

Du ska nog inte vara orolig, säger jag innan du svarar om tjockleken!, men min mantis är ca 14 cm och karet är på 110 liter, dvs 6 mm glas.

Om den är så stor som du säger är det troligen en peacock (scyllarus), vilket även min är. Jag vet om en person på guiden som mer än gärna vill ha en sådan (Sunny). Du kan pma honom om du lyckas artbestämma den. Antar att det var du som köpte sten på triton? Du kan ju höra med dem om de vill ha tillbaka den :)

Här är lite hjälp: http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/

Såg den ut så här?

p1190217ay9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för tjocklek på glaset?

Du ska nog inte vara orolig, säger jag innan du svarar om tjockleken!, men min mantis är ca 14 cm och karet är på 110 liter, dvs 6 mm glas.

Om den är så stor som du säger är det troligen en peacock (scyllarus), vilket även min är. Jag vet om en person på guiden som mer än gärna vill ha en sådan (Sunny). Du kan pma honom om du lyckas artbestämma den. Antar att det var du som köpte sten på triton? Du kan ju höra med dem om de vill ha tillbaka den :)

Här är lite hjälp: http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/

Såg den ut så här?

p1190217ay9.jpg

beaty-dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe jo det va ja som va på triton :D.

Det är sådär den ser ut. Jag ger gärna bort honom om ngn vill ha, skall även ta foton när ja kommer hem.

tror det är ca 10mm på glaset så då låter jag rackarn vara kvar (tillsvidare) ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara fullt med mantis i Tritons levande sten:-). Jag har också en jäkel som sitter och lattjar maskingevär.. han har redan fått ett namn: Knäppis.. Och om någon vet hur den kan fångas, får den personen gärna komma hit och fånga den och villebrådet tillfaller jägaren. OBS! 106 kilo sten och koraller får ej flyttas på:-).

MvH

/Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni får berätta hur det går med mantisen och du Sunny får får fotografera den!

Allt som knäpper är inte mantis. Det kan även vara pistolräkor som har samma kraft i lätet men det är mer än en som konstaterat att det är snäckorna som slår i glaset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu tänkte jag bumpa min gamla tråd för lite uppdatering.

Mantisen var inte en peackock utan en (troligtvis) gonodactylus chiragra, så den blev omhändertagen av triton och där bor han nu och mår gött. Tog tyvärr inte någon bild men det var den grönare modellen.

Karet (som är ett 120x50x50 + sump) har varit igång i 3 veckor nu och jag har roddat runt en del med LS'n, har ännu inte fått upp någon bakgrund eftersom jag var smart nog att inte sätta på den innan allt var på plats (sa jag att detta var mitt första akvarium?:D) och nu når man inte riktigt runt bakom akvariet så jag vet inte riktigt hur jag skall lösa detta, tror det blir enklast att måla bakrutan.

Tycker saker och ting flyter på ganska bra och mina värden blir bättre och bättre, har en DAMstrumpa med ultra,powephos i sumpen. Förhoppningsvis är det inflyttningsfest för diverse städkryp nästa vecka

om saker och ting fungerar som det skall.

Lite teknik:

2st tunze Nanostream 6025

1st MC 500 Skummare i sumpen

en aqua bee returpump up 2000

Faunamarin Ultra Solaris 6 x 39w

samt en doppvärmare.

aquaticnature- antrarctica osmos+silikatfilter

och min strumpa.

I framtiden tänkte jag också installera ett balling-light system.

Har inte riktigt bestämt vad jag skall ha i akvariet men tanken är att jag inte skall bli begränsad av min utrustning när jag väl bestämmer mig ;D

Lite bilder på akvariet, blir lite ljust nu när det inte är ngn bakgrund och har inte lyckats bygga över mitt fula avrinningsrör helt 100, men jobbar på det :D (några förslag?)

någon som vet vad det är för mask på bild 3? den rör sig ganska snabbt runt i akvariet och jag tycker den är helfestlig ;D

post-3661-14468915100875_thumb.jpg

post-3661-14468915101044_thumb.jpg

post-3661-14468915101223_thumb.jpg

post-3661-14468915101337_thumb.jpg

post-3661-14468915101493_thumb.jpg

post-3661-14468915101641_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe jo jag fick ett PM av Jaken ang "masken" ;D

får försöka fånga den om/när den börjar stöka.

kul att ni gillar aquascapen har bökat endel med framförallt vänstra sidan , är inte helt nöjd med den högra men ska jobba på den i helgen.

Revpelarna hålls ihop med massa buntband och känns stabilt så jag är inte så orolig för ras, men det är ganska tunna band, vet någon hur den relativt tunna modellen av buntband (från k-rauta) uppför sig i saltvatten? Går dom av efter något år etc? Finns det några som är "bättre" för att bygga rev med ?

Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin!

Jag kan bara gratulera till bra köp av ls.

Det var 11 år sen jag hade salt nu är det på G igen.

Det är som fruntimmer går inte att vara utan.

Ska starta ett 1000 l balja inom kort har köpt ls för att komma igång.

Du kan lungt resa iväg så länge han inte blir stressad eller jagad så är han i frid.

Trevlig resa.

Mvh Loop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjaha dax för lite uppdatering!

Karet har varit igång ett par månader nu och det går sakta men säkert framåt.

Mina vattenvärden är bra och jag har börjar belasta karet lite smått.

Karet Bebos av:

10st blåbenade eremiter och 10st Turbos.

1st putsar räka och 2st eld räkor.

2st Bangai Kardinaler

och 1st salarias.

Planen nu är att forsätta ta det lugn och låta det som finns i karet för tillfället gro.

lite bilder!

(det vore trevligt om någon Moderator kunde ändra topicen till "twk's nystartade 300L, för problemet är ur världen ^^ )

post-3661-14468915216448_thumb.jpg

post-3661-14468915216728_thumb.jpg

post-3661-14468915217066_thumb.jpg

post-3661-14468915217265_thumb.jpg

post-3661-14468915217512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kull att du gillade aquascapen, ditt egna akvarium är jäkligt fint måste jag säga!

I armaturen har jag 2st Fauna Marin - T5 - Aqua Science blue -39 W 2st Fauna Marin - T5 - Aqua Science Duo - 39 W

2st Fauna Marin - T5 - Aqua Science Special - 39 W.

Det ser jäkla ljust ut på bilderna men jag tror det är pga jag inte riktigt har koll på kameran ;D

Lite frågor:

En av mina eldräkor har varit borta nästan ett dygn nu och jag har letat i sumpen och lite överallt. Brukar dom försvinna när dom ska byta skal eller är han död och uppäten? För räkorna brukar alltid komma när det är matdax men han kommer inte fram.

Sedan undrar jag om hur man går tillväga när man ska dela på en korall. Ska man skära isär den med en kniv och sedan försöka dela på stenen eller hur går det till?

Tacksam för svar 8D

mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av mina eldräkor har varit borta nästan ett dygn nu och jag har letat i sumpen och lite överallt. Brukar dom försvinna när dom ska byta skal eller är han död och uppäten? För räkorna brukar alltid komma när det är matdax men han kommer inte fram.

När de byter skal så brukar de vara borta 1-3 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...