Gå till innehåll

STN eller något annat?? HJÄLP!


mekl

Rekommenderade inlägg

Redan i oktober skedde vissa försämringar då en liten Pocillipora koloni började tappa vävnad (STN?) och sakta tynade bort. Det fortsatte med en Stylopora som försvann något snabbare. Efter det började en del Acroporor tappa vävnad på topparna.

Efter två veckors semester i dec såg allt rätt risigt ut när jag kom hem.

Misstänkte förgiftning från min Sarcophyton så den åkte ut. Har efter det gjort ett par stora vattenbyten men det verkar inte vilja repa sig riktigt.

Just nu har ett par Acropor dött helt några dör sakta vissa verkar oberörda.

Har kollat AEFW men hittar inget. På någon av Acropororna finns små "kryp" men tror de kommer dit sedan korallen redan dött?? Eller äter de något man inte kan se??

I mitt huvud har jag två orsaker kvar:

1. Har varit lite dålig på att tillsätta spårämnen så det kanske är trolig orsak?

2. Osmosen har pajat?

Vad är det som händer??? Mycket tacksam för hjälp!

Under tiden sörjer jag min rödrosa A. millepora som var 30 cm i diameter men som nu endast har några få levande grenar kvar... bifogar bilder

Vattenvärden:

Temp 25-27

Salt: 1024

Ph: 7,8-8,2

Kh: 8

Ca: 420

Mg: 1300

Fosfat: 0,06 (Rowa)

Nitrat: 0,5

/Mattias

post-1622-14468915027684_thumb.jpg

post-1622-1446891502783_thumb.jpg

post-1622-14468915027975_thumb.jpg

post-1622-14468915028104_thumb.jpg

post-1622-1446891502824_thumb.jpg

post-1622-14468915028363_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias! Trist! Lider med dig!

Enligt mina erfarenheter så är det oftast någon snabb förändring som orsakar RTN - typ näringsvärden sjunker snabbt, KH, temp, ljusstyrka eller salthalt ändrar sig snabbt.

Använder du endast kalkvatten för ca/kh? I så fall kan det kanske vara brist på spårämnen (har dock själv ingen erfarenhet av för LITE spårämnen...). (Jodbrist, strontiumbrist och kaliumbrist är sånt som diskuteras men det vet du väl redan.)

Har du haft några förändringar vad gäller näringsvärdena (nedåt)? I så fall ska försöka tillsätta lite nitrat och fosfat! Alla mina RTN hitills har berott på detta!

Stora vattenbyten förvärrar läget enligt min erfarenhet - det skapar nya, snabba förändringar. I så fall bör man justera näringsvärdena, kh osv i det nya vattnet så det harmonierar med akvarievattnet.

Det är mina erfarenheter av problem med SPS...

Hoppas det löser sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias! Trist! Lider med dig!

Enligt mina erfarenheter så är det oftast någon snabb förändring som orsakar RTN - typ näringsvärden sjunker snabbt, KH, temp, ljusstyrka eller salthalt ändrar sig snabbt.

Använder du endast kalkvatten för ca/kh? I så fall kan det kanske vara brist på spårämnen (har dock själv ingen erfarenhet av för LITE spårämnen...). (Jodbrist, strontiumbrist och kaliumbrist är sånt som diskuteras men det vet du väl redan.)

Har du haft några förändringar vad gäller näringsvärdena (nedåt)? I så fall ska försöka tillsätta lite nitrat och fosfat! Alla mina RTN hitills har berott på detta!

Stora vattenbyten förvärrar läget enligt min erfarenhet - det skapar nya, snabba förändringar. I så fall bör man justera näringsvärdena, kh osv i det nya vattnet så det harmonierar med akvarievattnet.

Det är mina erfarenheter av problem med SPS...

Hoppas det löser sig!

Magnus nu var du för snabb, han pratar ju om STN Slow Tissue Necrosis och att det har pågått i månader.

Jag tror mer på vattenbyte, det är säkert brist på något som ej går att mäta eller väldigt svårt för oss amatörer. Varför inte skicka vattnet till ett labb för analys?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att det inte är RapidTN utan mer SlowTN. Det lossnar lite varje dag är bättre några dar och kommer sedan igen osv.

Både fosfat och nitrat har legat stabilt länge möjligen en liten ökning av fosfat (0,03-0,06) senaste tiden men så lite tycker jag inte kan orsaka sådan skada.

Det blev bättre sedan jag fick ut Sarcon men kan det finnas toxiner kvar i vattnet ännu?

Eller är det någon form av "farlig" monokulturbakterie som tagit överhanden?

RTN tror man väl är bakterierelaterat eller?

Hur vet man om osmosen har packat ihop och släpper gammalt "skräp" ur sig?

Det är inte alla koraller som är lika dåliga som de på bilderna så det kommer nog igen.. men man blir liksom GALEN när man inte fattar VAD som är fel.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört balling sedan i våras. Jod, strontium och kalium har tillsatts försiktigt sedan oktober och då jag började upptäcka problemen.

Får vilken dag som helst hem TM Pro Coral A och K+ och hoppas mycket på det efter att jag snubblade över detta:

"The biggest problem I have encountered was STN on most of my acro's, after testing all major params all was ok, I started looking in to the flow patteren I had created and all seemed ok, so all else I could think of was minor trace elements, with all the cheato in my sump and the tank being fairly well stocked I assumed that the in take of elements must of been far greater than what I was replacing with water changes, so I started adding TMC pro coral A and K+, each on alternate days, with in a couple off weeks all STN stopped and now new bases have been layed and the sps are going great guns, so all I can assume is that minor trace elements are over looked by a lot of us, and play a very important role."

Hoppas, hoppas...

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK! RTN eller STN... Må så vara - jag pratar bara om mina egna erfarenheter...

Vävnadsförlust kanske är rätta ordet att använda då... men i mina burkar har faktiskt det alltid varit det "icke stabila" värdena som varit boven vid liknande fenomen. Men jag har alltid doserat friskt med spårämnen.

Har du använt natriumfritt salt i din balling? Vid balanserad balling med kvalitetsmärken borde inte brist uppstå...? (Det är ju samma metod som jag använder, TM Biocalcium!)

Coral A och K+ har jag några skvättar kvar av om du vill få tag på det på en gång! Det är bara att komma förbi!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AEFW går inte på Pocciliporor och Styloporor. Det finns många trådar som behandlar exakt detta så det känns onödigt att dra allt en gång till.

Jag är ganska övertygad att orsaken är att du varit slarvig med spårämnen som du själv skriver.

Jannes har rätt i att det saknas något, att byta vatten hjälper en del men det behövs mycket.

Jag tror inte alls på att det är för lite näring.

Samma sak hände mig för 3-4 år sedan och det slutade med omstart, fraggar som överlevde växte snabbt upp i det omstartade karet.

Nu har jag varit noga med tillsatserna och har inte fått tillbaka problemen, fast karet varit igång betydligt längre tid denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vävnadsförlust är det som stämmer på pricken! Ibland lite snabbare och ibland lite långsammare och inte alla koraller. Montiporerna tokväxer trots allt.

Har faktiskt inte varit den noggrannaste med det NaCl fria saltet. Kanske det är boven?

I så fall stämmer nog spårämnesbrist bäst. Har dock alltid bytt lite lagom med vatten regelbundet med det är klart att i tidens längd så kanske man får problem när korallerna förbrukar mer och mer.

Tack för erbjudandet om spårämena Magnus. Jag hoppas att mitt anländer innan veckans slut... annars kanske jag hör av mig.

NIxon: Jag skall leta ännu noggrannare eftersom jag aldrig haft AEFW men det konstiga är att det hela börjar i topparna först!

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pwin:Känns tungt med en omstart samtidigt som det öppnar möjligheter förstås.

Det som ni varit med om liknar det bild 1 och 2?

/Mattias

Ja det är tungt, jag försökte vända trenden ett antal månader först utan att riktigt lyckas.

Första symptomen kom i juni (men jag förstod inte det då) sedan i slutet av sommaren började kampen, jag bytte massvis med vatten men det gav bara tillfällig förbättring. I december bestämde jag mig för att starta om och i februari gjorde jag omstarten.

Mina koraller dog oftast nerifrån, Seriatoporor dog först och snabbast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste lite slarvigt, beklagar...

Om det nu handlar om brister pga låga vattenbyten kan det inte betyda att den korallmassa som finns i karet uppnåt en nivå där dom konsumerar mer än man kan tillgodose med normala vattenbyten.

Isåfall borde fler ha kommit i kontakt med fenomenet, och om inte vad är det dom tillsätter som du inte gör.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem Nixon. Känns som man måste jobba sig fram med uteslutningsmetoden och jag kan inte vara helt säker på om det faktiskt är något som äter upp korallerna.

Om det är som du säger är ju Fauna Marins Balling light metod rätt farlig på sikt där har man ju skippat det NaCl fria saltet (spårämnena). Nu vill jag ännu inte säga att det är det som hänt mig men det är i alla fall på det sättet jag kört balling.

Jag har nu tillsatt lite NaCl fritt salt och skall vara konsekvent med det sedan börjar jag med spårämnena så snart de anländer. And soooon we will see...

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag inte tester för det. Har alltid låtit utseendet och tillväxten på koraller och alger styra dosering av Sr, Fe, Jod och liknande.

Kommer posta vidare om utvecklingen av detta. Om man totalt ignorerar hur man känner för förlusten av vissa koraller så är det trots allt rätt intressant att se om det går räkna ut VAD det är som spökar.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis! Man lär sig oftast bäst av misstagen... Fast det är naturligtvis synd på så fina kollonier... Det är tungt att se sina ögonstenar tyna bort...

Men alltså - vid tillsats av dessa spårämnen så får du i: Vanadium, Molybden, Selen, Fluor, Brom, Jod, Lithium, Strontium, Barium, Chrom, Mangan, Järn, Kobolt, Nickel, Koppar, Zink, Boron. Ger det positiv effekt så vet man att någon/några av dessa ämnen var problemet. Men det hade varit väldigt intressant att kunna se exakt vilket/vilka...

Sen har vi problemet med ev Kaliumbrist kvar men du hade prövat med tillsats av det, eller hur...?

Tyvärr har jag inte tester för det. Har alltid låtit utseendet och tillväxten på koraller och alger styra dosering av Sr, Fe, Jod och liknande.

Kommer posta vidare om utvecklingen av detta. Om man totalt ignorerar hur man känner för förlusten av vissa koraller så är det trots allt rätt intressant att se om det går räkna ut VAD det är som spökar.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara hört talas om kaliumbrist i zeolit - zeovitkar. Eller har jag fel?

Jo, om man bortser från Pwin... Som hävde sina problem med K-balance (vilket i och för sig förmodligen innehåller fler saker än Kalium...).

Men i detta läge skulle det vara intressant att veta vad kaliumvärdet är och samtidigt se vad en ev ökning upp mot 380mg/l skulle ge för effekt på korallerna. Kanske ingen effekt alls eller också har vi ett dokumenterat fall...

Vi har alla en riktig chans att lära oss något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ända från KZ jag egentligen har doserat är K-balance. Gissar att du såg Zeospur flaskan men det blev bara en dosering (knapppt 2 ml) för effekterna var grymma! Så jag har inte vågat något mer sedan dess.

Hoppas pricka rätt med något av alla de ämnen som A och K+ innehåller.

Ny osmos beställd idag ifall nu den är problemet!

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte men av det jag kan se på dina nya kort så skymtar jag på en bild att stenen ser lite skitig ut och att korallerna har inte lika fin färg som i din tråd.Vad det gäller din stora mjukkorall så kan den va boven i karet om du inte kolat vattnet 24/7.Och inte minst e att när det blir trångt i karet så e cirkulationen än mera viktig för korallernas välmående.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...