Gå till innehåll

STN eller något annat?? HJÄLP!


mekl

Rekommenderade inlägg

Tyvärr är jag inte mycket klokare ännu! ... och det kanske är för mycket förväntat... förstås...

Efter att förra helgen lessnat rejält på läget beslöt jag mig för rätt drastiska åtgärder: Ut med alla koraller, bytte 2/3 av vattnet, tog ut en del stenar och skrubbade rent dem och så tillbaka med alltihop. Satte yxan i min 40 cm stora tabeltop och fraggade upp den totalt! Hittade också en jätte borstmask typ 70cm! En viss stabilisering har infunnit sig sedan dess och nu är endast acroporer iblandade i det hela. En del verkar oberörda andra dör på ena sidan och växer på andra.

Tyvärr medförde detta att det nu är svårt att härleda det exakta problemet men vad skall man göra: Se sina koraller dö och chansa på att pröva det ena "botemedlet" efter det andra eller göra något drastiskt. I mitt fall blev det de senare.

Kan det vara en sjukdom helt enkelt?? Eller är det endast vattenvärden som spökar? Bakterier?? Runt dess frågor går funderingarna nu.

Lite för tidigt att säga hur det kommer gå. Hoppas återkomma med bilder och fler slutsatser om jag kommer fram till några?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis som på bilderna som du har på första sidan blev mina koraller förra helgen vid flytten och det var nog för stora mängder nytt vatten och toksvängningar i balansen men det gick på några timmar så det hjälper inte dig kanske så mycket förutom att du inte är ensam ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har råkat ut för samma tendens. De som drabbats är 2 acroporor (en fragg och en lite större), som tappat vävnad i nederkant, samt den stora sarcon som fått ett par små hål. I sarcons fall kan det bero på att den sitter ganska trångt och trycker mot framrutan, precis som i ditt fall. I övrigt kan jag gissa på 3 saker. (som redan nämnts, så inget nytt)

1. Det förekommer något kemiskt mellan mjuk- och stenkoraller.

2. De gillar inte att nitratet gått från 5 tillbaka till omätbart på ganska kort tid. (Beror nog i mitt fall på att jag ändrat/tillbaka flödesriktningen en aning, vilket ändrat flödet genom/förbi en del LS)

3. De saknar spårämne (pga intervall-slarv med vattenbyten)

Det jag kan göra är väl:

1. Sälja/dela sarcon (inte i första taget iaf)

2. Tillsätta nitrat (tar emot får erkännas - får se om jag börjar med det igen. Stabila värden känns viktigast nu)

3. Se till att vattenbyten/Nacl-salt inte dröjer för länge ibland (kommer åtgärdas)

Men hur går det för dig nu Mattias, har dina åtgärder hjälpt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur har det gått?

Har själv problen med detta nu, kört med k-blance b-balance mm, alltså ZEOvit metoden fullt ut i några veckor nu och det har saktat ner nu iaf, men korallerna förlorar fortfarande lite vävnad, seriatoporan värst angripen. Kör vidare med tillssatserna då det verkar hjälpa.

2008_03210001.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är äntligen problemen ur världen!! Det har varit en tung korallvinter men nu är det vår och fåglarna sjunger. Korallerna växer igen sedan ett par veckor och har börjat färga upp.

Ska skriva en lite mer omfattande kommentar när jag får tid om mina funderingar kring vad som egentligten hände och bifoga lite bilder.

DaTrucka: En gissning kan vara att dina näringsvärden ändras för fort. Det är ganska typiskt att man då får STN/RTN från foten av korallen. Har du mätt fosfat och nitrat regelbundet sedan du startade Zeovit. Om nyss startat upp Zeovit fullt ut brukar Zeoexperterna tipsa en om att ligga lite i underkant med alla mängder.

Men jag har även fått samma reaktion som du vid till ex. en för snabb höjning av KH.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är äntligen problemen ur världen!! Det har varit en tung korallvinter men nu är det vår och fåglarna sjunger. Korallerna växer igen sedan ett par veckor och har börjat färga upp.

Ska skriva en lite mer omfattande kommentar när jag får tid om mina funderingar kring vad som egentligten hände och bifoga lite bilder.

DaTrucka: En gissning kan vara att dina näringsvärden ändras för fort. Det är ganska typiskt att man då får STN/RTN från foten av korallen. Har du mätt fosfat och nitrat regelbundet sedan du startade Zeovit. Om nyss startat upp Zeovit fullt ut brukar Zeoexperterna tipsa en om att ligga lite i underkant med alla mängder.

Men jag har även fått samma reaktion som du vid till ex. en för snabb höjning av KH.

/Mattias

Skönt att det löst sig för dig.

Troligtvis är det för snabba förändringar som är orsaken, hade inte en tanke på att det kunde vara det men ju mer jag tänker på det så är det den mest logiska förklaringen.

STN började ifs innan jag gick på med ZEOviten, men körde med vodka innan, där fick jag den berömda ketchupeffekten, hände inget särskilt med nitratrerna dom första månaderna trots ökning av vodkan successivt, helt plötsligt under en 2 veckors period gick dom ner från ~30 till 3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Grubblar fortfarande en del kring detta men gläds nu åt att problemen är ur världen. Hoppas... hoppas..

Den enda slutsats jag är helt säker på:

1. Denna hobby kan snabbt göra en ödmjuk! Only bad things happens fast.

Några teorier varav de flesta inte är några nyheter:

1. Stora mjukkoraller (i mitt fall Sarcophyton) kommer förr eller senare leda till problem med sps. För mig gick det bra i 3 år. Tror detta var början till problemen.

2. Spårämnesbrist bidrog defenitivt till problem. Tillsatser av A, K+ från Tm lugnade ner problemen. Märkte även positiva effekter av k-balance men endast det hade aldrig kunnat rädda det hela. Hade slarvat en del med tillsatsen av Nacl-fritt salt vilket kanske inte heller var så bra.

3. Ett dåligt aktivt kol visade sig vid närmare mätningar släppa fosfat och misstänkta andra föroreningar i vattnet. Eftersom Sarcon växte och växte och jag ville vara säker på att gifter togs bort ökades stadigt koldoseringen vilket jag nog inte borde ha gjort.

4. Den gamla osmosen som byttes till en ny gjorde varken till eller från så den avskrevs från utredningen... Nu har jag i alla fall en ny.

5. Ett tag misstänkte jag tom vattenverket för att ha mixtrat med vattnet i kommunen men den konspirationsteorin avskrevs...

I slutet av januari blev det i princip en omstart med stort vattenbyte och så Zeovit sedan dess. Gjorde också en loggbok för mätvärden för att verkligen förvissa mig om att värdena var stabila. Drar med ett par bilder på en Pocillipora som reagerat mycket positivt. Bilderna på den är från 1. Mitten på jan. 2. Början av februari. 3. Slutet på februari 4. Början av april. Övriga koraller verkar nu följa i en liknande positiv utveckling.

Bifogar också en bild på ca hälften av de döda sps korallerna... Snyft. Vill inte ens tänka på ett inköpspris av detta. Tur att de flesta vuxit från billiga fraggar.

/Mattias

post-1622-14468915333214_thumb.jpg

post-1622-14468915333443_thumb.jpg

post-1622-1446891533358_thumb.jpg

post-1622-14468915333738_thumb.jpg

post-1622-14468915333909_thumb.jpg

post-1622-14468915334055_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...