Gå till innehåll

Rasmus 375 l -> 630 l


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Det nämns inte Balling Light/Classic förrän Ted tar upp det. Det funkar alldeles säkert utmärkt.

Kanske dumt att jag inte frågade om man tänkt köra Balling också fullt ut, men det förutsatte jag.

Jag vet också vad de olika metoderna innehåller. Men om man skriver aminoacid som ord antar jag att man tänkt tillföra just det. Det enda jag ville säga är att i FM's Zeovit ingår också ex aminosyror. Jag kör själv Zeovit men har valt att köra med kalkreaktor som komplement.

Tog upp det mest för att just vissa tillsatser har diskuterats hej vilt i andra trådar som en möjlig utlösande faktor för ex cyano.

Hmm, vi får tydligen var och en vara saliga vår egen tro....................

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det nämns inte Balling Light/Classic förrän Ted tar upp det. Det funkar alldeles säkert utmärkt.

Kanske dumt att jag inte frågade om man tänkt köra Balling också fullt ut, men det förutsatte jag.

Jag vet också vad de olika metoderna innehåller. Men om man skriver aminoacid som ord antar jag att man tänkt tillföra just det. Det enda jag ville säga är att i FM's Zeovit ingår också ex aminosyror. Jag kör själv Zeovit men har valt att köra med kalkreaktor som komplement.

Tog upp det mest för att just vissa tillsatser har diskuterats hej vilt i andra trådar som en möjlig utlösande faktor för ex cyano.

Hmm, vi får tydligen var och en vara saliga vår egen tro....................

Ville bara bena ut så att man inte missat något helt vesäntligt - tack för att du förklarade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag målat ställningen med hammarlack. Köpte en 750 ml burk och jag har använt ca. 1/4. Frågan är om det räcker med ett lager eller om jag ska måla ett lager till.

Skickar med några bilder, är själv rätt nöjd med resultatet.

post-2031-14468915381888_thumb.jpg

post-2031-14468915382056_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas att jag ska få upp det i helgen. Jag skulle egentligen målat andra gången idag men det blev lite sent igår, så jag sov lite för länge. Får göra det imorgon.

Boxen är limmad, men jag måste åka till glasmästaren och skära av 6 mm. Sen är det bara kammen som ska på.

Hur vet jag var i karet jag ska sätta boxen? Alltså, hur långt upp/ner ska jag sätta boxen? Svårt att veta innan vattnet är i? :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det löser vi i helgen, "bara" att måtta in var vattennivån ska ligga...

Skitbra!! Då löser vi det på lördag om det funkar för dig?

Kommer nog behöva hjälp med att lyfta upp karet på högkant.

Imorgon ska följande fixas:

Ställningen ska målas en gång till

Limma frigolitskiva som botten på ställningen

Köpa en bakgrund och trycka dit på akvariet (Kommer bli en blå film som man tonar rutor med, typ.)

Köpa plastmatta att ha runt akvariet

Tömma karet och skrubba stenen.

Ut och dricka pilsner på kvällen! :)

Hoppas tiden räcker till :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp.

Har målat ställningen en gång till idag och flyttat in den i vardagsrummet. Limmade även fast en frigolitskiva som botten till ställningen.

Fick efter mycket om och med tag i en bakgrund till karet som jag är hyffsad nöjd med. Kanske att den skulle varit lite ljusare.

Plastmattan fick jag också tag i, vet dock inte om jag kommer använda den pga. att den är knottrig.

Jag ska lägga dit den imorgon så får jag se sen.

Karet kommer jag tömma imorgon på förmiddagen.

Skickar med några bilder så får ni se hur det ser ut.

post-2031-14468915387587_thumb.jpg

post-2031-14468915387726_thumb.jpg

post-2031-14468915387854_thumb.jpg

post-2031-14468915387981_thumb.jpg

post-2031-14468915388115_thumb.jpg

post-2031-1446891538824_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp!

Idag har jag tömt karet och gjort rent det, har även limmat ytavrinningsboxen. fick även dit bakgrunden, som jag är måttligt nöjd med!!

Jag köpte en vanlig bakgrund som för övrigt inte finns större än 60 cm högt, mitt kar är 65 så jag köpte dubbla längder och skar ut dom 5 cm som fattades på andra längden.

Köpte även ett lim som man skulle ha för att limma fast bakgrunden, nu är det så här att jag får en del luftbubblor på kanterna. Och den kanten där dom två längderna möts är det som en låååång luftbubbla.. Spelar ingen roll hur mycket man trycker ut, dom kommer tillbaka.

HUR ska jag göra för att få detta bra?

Kan ju skriva till att det är ungefär samma sätt som när man tonar rutorna på bilen när man gör detta. Kanske någon som gjort det och har erfarenhet eller råd hur jag ska göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahopp, ännu en dag avklarad och närmar sig färdigt.

Har idag fått mycket hjälp av herr pikkenix med att lyfta karet, limma det sista och dra pvc.

Lyftet var besvärligare än vad jag trodde. Det var riktigt tungt och med lite olja på rutan blev det hela genast mycket svårare. Efter mycket om och men så fick vi iaf upp det och så här ser det ut nu. Har även dragit pvc:n. Ni får väl se om ni ser..

Gillar pikkens min i lyftet där :P

post-2031-14468915398529_thumb.jpg

post-2031-14468915398672_thumb.jpg

post-2031-1446891539881_thumb.jpg

post-2031-14468915398943_thumb.jpg

post-2031-14468915399078_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer nog bli kanon bra det här Rasmus! vad ska du ha som överdel? står nånstans kanske?

Jag ska bygga en överdel i MDF hade jag tänkt. Samma som jag ska klä bänken med. Kommer klä den runt och sedan använda L-vinklar att som stöd. Har ännu inte kommit på någon 100 procentig lösning till annordningen av mina t8 rör.... Hade tänkt mig något så här, men jag vet inte.

Bilden är sett ovanifrån karet.

Två st långa glasskivor och sen lägga reflektorerna på som stöd imellan. Men jag vet inte hur safe det är, lagom kul om det åker ner i karet.

Svårt att förklara med bild, men jag hoppas kanske ni förstår ändå, reflektorerna kommer att vila på glasskivorna och rören emellan då.

post-2031-14468915399381_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...