Gå till innehåll

Zebrasoma flaviscens, sjuk?


NephruruS

Rekommenderade inlägg

hejsan för ungefär 2veckor köpte jag en ganska liten gul kirurg (ca 6cm)

Och precis nyss när jag kollade i akvariet så simmar den med ryckningar snettframåt och på sidan plus att den andas jätte fort,

tänkte om det hade med syre att göra pga andningen? men dom andra fiskarna gör ju inte på det sättet?

kan dom bete sig så där eller är det en eventuell sjukdom av något slag?

tacksam för snabba svar!

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tillsätter calciumarin med strontium och trace marin med strontium, barium, och cobalt

kan det vara något av dem ämnena som förgiftat? övriga fiskar beter sig precis som vanligt och jag har inte tillsatt något som helst på 1.5vecka, finns det något jag kan göra för att eventuellt få den att bli frisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar är inte tillräckligt moget ännu för att ta emot allt för mycket djur. Hur det är med flavescens vet jag inte, men jag skulle inte släppt i en sådan fisk efter denna kort tid.

De preparat du tillsatt skall inte behöves efter så kort tid. Ge karet 6 - 12 veckors tid att komma igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, jo jag vet ju att man inte ska köpa alla fiskar på en gång och det har jag ju inte gjort heller, plus att jag bara har 5st sammanlagt i ett 250liters akvarie med gott om simyta och skummaren skummar på blötaste dygnet runt...

men tydligen fick man lära sig det här den svåra vägen då fisken inte ser ut att överleva närmsta timmarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. Du har låtit 5 fiskar + ett antal andra djur förmodar jag, flytta in i ditt kar som räknas som nystartat. Akvariet hinner förmodligen inte med den ökande belastning. Resultatet brukar bli problem med fiskar som dör, oönskade alger som sprider sig och även försämrade vattenvärden.

Jag vill föreslå att du tar det mycket försiktigt den närmaste tiden (1-2 månader) och helt avstår från att köpa nya djur.

Hur du något karantänkar som du kan flytta över den sjuka fisken i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. Du har låtit 5 fiskar + ett antal andra djur förmodar jag, flytta in i ditt kar som räknas som nystartat. Akvariet hinner förmodligen inte med den ökande belastning. Resultatet brukar bli problem med fiskar som dör, oönskade alger som sprider sig och även försämrade vattenvärden.

Jag vill föreslå att du tar det mycket försiktigt den närmaste tiden (1-2 månader) och helt avstår från att köpa nya djur.

Hur du något karantänkar som du kan flytta över den sjuka fisken i?

Japp får göra så!

Nej tyvärr inte det här är det enda akvariumet jag har =/

får väl hålla tummarna nu för att inte allt annat levande i karet ska dö nu oxå =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses, 5 fiskar i en tank som knappt varit igång en månad. Ta inte detta på fel sätt nu men eftersom du inte verkar läst på innan du började med hobbyn så gör det nu, så du vet hur du ska handskas med ev. problem som kan uppstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken har överlevt natten iaf, tror den mådde bättre efter att jag släkte i akvariet

imorse när jag vaknade var den precis som vanligt alltså frisk, men nu efter det har varit tänt några timmar så har den börjat me lite ryckningar igen?

kan det bli bättre om jag släcker ner ett par dagar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Henrik jag är långt ifrån någon fiskexpert och misstar att många är i samma sits som mig och därför oftast avstår från att komma med tipps eller spekulera och väntar oftast istället för de om faktiskt är kunniga ska hinna komma in och kika på din tråd... så hjälp kommer nog...

Jag undrar själv om fisken inte fått prick eller liknande eller någon typ av angrepp(t.ex parasit osv ?) men det är ganska stora gissningar... tänkte fråga dig en sak.. har du någon putsarräka eller fisk i karet och kör du med UV ?

om du märker att mörker lugnar ner fisken kan du ju köra på det... men jag tror också att alla förändringar och allt nytt stressar fisken ytterligare.... men mörker lugnar fiskar och om den ser stressad ut så kan du ju mörkerlägga karet... men sen om du bara mörkerlägger det en stund stressar du fisken igen när du tänder... och därför kan det vara bra o låta karet va så gott det går... och gå absolut inte ner o grejja i karet under denna tid...

Att du stoppat ner så mycket fisk är ett humant misstag... som jag är säker på att du inte skulle vilja göra igen.. och det är bra att du delar med dig utav dina erfarenheter då folk kan ta efter med nystartade kar.. jag själv skulle också ta det mycket lugnare me fisk nu än när jag började.. .men dett är en process som man oftast måste gå igenom för att inte underskatta..

Hoppas detta löser sig och går din väg nu, lycka till..

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag vet att det är levande djur, det är precis därför jag vill ha hjälp så dom överlever istället för att folk ska hacka på mig, vill ni hacka så ta det efter ni hjälpt mig isåfall!

Handlarna på korallfisken vet gott o väl hur länge karet har varit igång eftersom jag vart där minst 1gång i veckan och pratat med dom om uppstart osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte samma sak som du Crille,och sedan så kanske du kan skippa alla preparat ett tag... och se till o göra så lite vatenförändringar som möjligt...

Tycker det känns som om din handlare dragit på dig en massa saker du inte behöver än... mitt tipps är att börja väldigt lungt med alla preparat även spårämnen.Vattenbyten räcker nog mer än tillräckligt och fyller nog en bättre funktion dessutom

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aah okey då börjar jag få lite mer skinn på näsan om hur jag ska göra :) har släkt ner akvariet nu iaf och lagt en filt på det så att det håller sig mörkt, men hur länge kan det vara så? tänkte på andra fiskar+koraller?

jag har inte uv-c men har 2st putsar räkor och 1 eldräka plus att maten jag använder skulle enligt handlaren göra så att fiskar inte blir sjuka så lätt?

kan inte se några som helst prickar eller liknande på fisken heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan för ungefär 2veckor köpte jag en ganska liten gul kirurg (ca 6cm)

Och precis nyss när jag kollade i akvariet så simmar den med ryckningar snettframåt och på sidan plus att den andas jätte fort,

tänkte om det hade med syre att göra pga andningen? men dom andra fiskarna gör ju inte på det sättet?

kan dom bete sig så där eller är det en eventuell sjukdom av något slag?

tacksam för snabba svar!

Mvh.Henrik

frågan o tråden har vart uppe förrut. Precis så där beter sej gula kirurger. det är en ganska vanlig egenskap hos denna art. Det är alltså inte nåt fel på vare sej fisk eller vatten. Sen varför alla flavescens inte beter sej så vet jag inte, men på nåt sätt har den ett nervöst psyke till sin natur. jag tror de kan bero på att den vill ha mer simyta än vad den får, o därför gör dessa ryck ibland. jag har sett mönstret på många just gula kirurger, i både mitt eget kar o andras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik

Jag har sett detta beteende hos både Pincett och Kirurg. Jag tror att det är stress.

Vissa handlare bryr sig inte så mycket, tror jag, de vill ha in sina pengar bara tyvärr....

Jag startade upp mitt första akvarium för ett och ett halvt år sen, man gör många misstag ÄVEN om man läser på , det är så man lär sig. Ta inte åt dig vad folk säjer. Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...