Gå till innehåll

Problem med Koppartest


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag håller som bäst på med en kopparsulfatsbehandling i mitt kar (se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=220862&postcount=94), och har nu tillsatt kopparsulfat med en initial dos.

Vid behandling med kopparsulfat är rekommendationen tydlig att mäta kopparhalten två gånger dagligen, då för liten dos är verkningslös och för stor dos är skadlig.

Mitt problem är att mitt koppartest inte ger något som helst utslag.

På bilden visas mätproceduren som jag försöker verifiera testet med. Till vänster är en stamlösning med 1 liter osmosvatten, 11 gram kopparsulfatpentahydrat och 4 gram citronsyra. Om vi grovt antar att koppar utgör ca halva atomvikten av sulfattillsatsen (jag orkar inte räkna efter exakt), borde denna blåa lösning ha en kopparhalt av ca 5 gram/liter. Nu tar jag 1 ml av denna stamlösning och blandar med 1 liter osmosvatten, se tillbringaren i mitten. Denna lösning borde nu ha en kopparhalt av ca 5 mg/liter. Saliferts koppartest ger maximalt utslag vid 2 ppm, vilket gör att koppartestet borde ger kraftigt utslag på denna lösning. Men jag får INGET utslag på koppartestet.

  • Har jag gjort en tankelapsus i beredningen av lösningen ovan?
  • Koppartestet har ett sista datum (Mindestens haltbar bis) 11/2007, vilket var för två månader sedan, men det borde väl på sin höjd bara ge en liten minskning av kvaliteten, inte göra testet helt verkningslöst.
  • Någon annan förklaring?

Berätta gärna om andra erfarenheter av koppartester. Jag vill helst inte köpa ännu ett koppartest, behandlingen av mina sjuka fiskar har redan kostat en massa pengar och tid...

post-1358-14468915059398_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vild gissning från min sida, men funkar Salifert testet på sötvatten?

Japp,

Instruktionen inleds med "This test is only suitable for fresh and salt water with a pH of 7,5-9".

Jag testade vattnet i mitt 425-literskar där jag gjorde tillsatsen också, soch om borde gett utslag på ca 0,2 ppm (vilket skulle synas tydligt i testet), men det gav inget utslag heller. Jag har nu en salthalt på 1,010 och ett pH på 8,1 i 425-karet.

(Jag tog bort din dubbelpost).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle

Vet inte om du fått svar på detta redan. Hela formeln är CuSO4 +5 H2O. Atomvikten för en molelyl är 63.5 (Cu) + 32 (S) + 64 (4 O som är 16) + 90 (5* H2O vilkens atomvikt är 18) = 249.5. Koppar utgör alltså bara ca 25 % av hela molekylens vikt. Din stamlösning är på ca 2750 mg/l. 1 ml tillför ditt kar 2,75 mg Cu så om du tillsätter detta till en liter så får du 2,75 ppm i denna liter (alltså ej 5 ppm som du antaget). Testen skulle ge utslag ändå men du säger i din text att testet fungerar bra i pH mellan 7,5 och 9. När du sätter i dina 1 ml i osmosvattnet så sätter du även i citronsyra så det är inte självklart att du har pH över 7,5 i osmosvattnet då. I ditt kar så skulle det ge utslag men min erfarenhet är att om man har det minsta av Ls eller korallsand så sugs kopparen in nästan omedelbart in där. En kopparbehandling görs bäst i ett helt rent kar. Försök att ta ut en liter av ditt akvarievatten och börja med att sätta in 0,5 ml av din kopparblandning och se om du får avläsning då, får du inte det så sätt in en 0,5 ml till osv. Snart får du fram om du kan lita på testen överhuvudtaget.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse,

Jädrar i mig, jag hade gett upp om det hela, så kommer du och löser det åt mig!

Du har helt rätt om atomvikten, det var en alltför grov approximation jag gjorde innan.

När jag först doserade Cu i karet (11 ml) hade jag kvar några små stenar för att tynga ned PVC-rören. Jag har nu kastat dessa stenar så att karet är så rent som möjligt (bara PVC). Detta kan ha gjort att jag inte kunde mäta Cu i karet innan.

Med det var pH-värdet som var "haken" i mitt test ovan. Jag tänkte inte på att citronsyra ju sänker pH.

  • Jag började att blanda 1 ml stamlösning med 1 liter akvarievatten. Teoretiskt sett borde jag ha en Cu-halt på ca 2,75 mg/l enligt din beräkning. pH på akvarievattnet sjönk från 8,1 till 7,3 efter tillsatsen av stamlösningen. Cu-testet jag inget utslag på denna vätska.
  • Jag blandade då en ny lösning med 0,5 ml stamlösning och 1 liter akvarievatten, vilket borde ge en Cu-halt på 1,4 mg/l. pH för denna vätska blev nu 7,5, dvs precis på gränsen till tillåtet mätintervall. Och hör och häpna, nu gav Cu-testet utslag! Utslaget blev lägre än förväntat, ca 0,5, men ändå ett UTSLAG! Den dåliga noggrannheten kan ju både bero på att pH-värdet är i yttersta utkanten på tillåtet värde och det faktum att testet är något gammalt.

Tänkt att testet skulle vara så känsligt för pH-värde!

Jag kanske kan våga mig på att dosera Cu till karet igen!

En Cu-halt i 425-literskaret på 0,2 mg/l borde då betyda behov av 31 ml stamlösning, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har letat i min litteratur för jag har långt bak i huvudet att Cu:s giftighet är pH beroende - eller rättare sagt, giftigheten avtar med högre pH (men det kan vara tvärtom också - det var trots allt 22 år sedan jag läste det). Men jag hittar det tyvärr inte. Men detta kan vara förklaringen till att ditt recept innehåller citronsyra. Det innebär att du sänker pH i ditt huvudkar. Vill du ha 0,2 ppm i fyra hundra liter (du bör räkna ut den exakta vattenmängden) så innebär det att du skall tillföra 0,2 mg per liter = 80 mg. Din 1 liters innehåller 11 gram gånger 0,254509018 (den exakta procenten koppar) dvs 2,799599 gram. Jag använder inte de exakta värdena för att glänsa utan för det är viktigt att ligga så exakt som möjligt. 1 ml blir då 2,799599 mg. 80 mg (400 liter) ger då 28,6 ml (här har jag avrundat. Men räkna ut volymen vatten så exakt som möjligt. Ge det en halvtimme efter tillsättningen och mät pH samt Cu halt. Du bör nog mäta pH efter varje tillsättning och före varje Cu tillsättning så du är i rätt intervall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Dessvärre blir det nog ingen större noggrannhet i första tillsättningen, eftersom jag redan gjort en tillsättning för några dagar sedan med LS i fortfarande, som nog band en del koppar. Men jag får försöka kalibrera mig in!

Jag använde ju också en hushållsvåg när jag vägde upp mina 11 gram kopparsulfat, och den vågens osäkerhet är säkert minst 5-10% i detta låga intervall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...