Gå till innehåll

kalciumkarbonats löslighet


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vill flytta mitt inlägg hit, som alltså handlar om vilken mättnatdsgrad vi har av calcium o karbonater vid ett visst ph, ca o kh värde.

Jag efterlyser en kalkylator, så vet nån, tipsa om de.

Tills dess har jag har försökt räkna ut de själv, då ökning av calcium o karbonater är linjärt proportionelt mot mättnadsgraden. Så även ph faktiskt, då en ph ökning från tex 7.5 till 8.5 innebär ungeför en tiofaldig koncentrationsökning av karbonatjoner.

Därför kan formeln förenklat beskrivas så här:

Men OBS. Ej heltäckande, funkar som riktmärke o kanske bara vid ph nära 8. den riktiga formeln är nog betydligt mer komlicerad.

Omega= (Ca)x(kh)x3136x10(14-ph)/Ksp

skall vara 10 upphöjt i minus PH (vet inte hur man får dessa tecken på min dator)

Ksp är löslighetskonstanten, vilket är 5 för aragnit o 3 för calcit. ca o Kh är värdena rakt av, och siffrorna är en konstant jag försökt räkna fram:smiley24:

Om omega värdet blir 1 så är lösningen precis mättad, men ej mer. Om värdet är under 1 är lösningen undermättad o calciumkarbonat löser upp sej, o det är omöjligt att calciumkrabonat kan bildas.

Allt över 1 är övermättade lösningar, där högre o högre värde ger stööre o större sannolikhet för att calciumkarbonat skall fällas ut/bildas.

i ett normalt saltvatten är omegavärdet 3, dvs calcium o karbonat befinner sej i en övermättad lösning. Dvs de råder stor sannolikhet att calciumkrabonat skall kunna bildas. V'n av ordning frågar sej varför de då inte spontant fälls ut massa calciumkarbonat direkt, de börjar snöa, i akvariet? trots den övermättade lösningen så sker inte detta, för de finns andera mekanismer som håller tillbaka denna spontana kalciumkrabonatbildning. En sådan jon är magnesium. dels binder Mg karbonatjoner o minskar fritt karbonat, men också till redan bildat calciumkarbonat o utgör ett skydd/hinder för ytterligare kacliumkarbonatbildning.

trots att vattnet är övermättat på calcium o karbonat (omega=3 eller högre), så krävs de en redan bildad calciumkarbonatkristall för att ytterligare kalk skall kunna bildas, alternativt en annan kemisk process, som till exempel i en korallcell, som triggar kalciumkarbonatbildningen. Dörför sker alltså ingen spontanutfällning utan vidare.

de fenomen vi ser att de dock sker sådan spontanutföllning av kalk vi doppvärmare etc, beror på att vid högre värme minskar lösligheten för calciumkarbonat, eller om man så vill, vid högre värme sjunker Ksp värdet för calcit.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyckte ingen de va spännande med calciumkarbonatbildningen? ..hela korallakvaristikens kärna..hur korallen över huvudtaget kan växa o bilda kalk. Advance aquarist, onlinetidningen, har en artikel om de här med gurun FairlyHolmes..han e ingen dålig kille på kemi om man säger så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att Ca borde vara känsligare för pH i jämvikten än kH genom att Ca är tvåvärt.

Temperaturen har en avsevärd inverkan men det väsentligaste är nog ändå magnesiumhalten.

Vi har ju tabellen i Aquacalc t.ex med lämpliga områden för de olika ämnena men allt de klarat av att få med i kalkylatorn är att för högt magnesiumvärde gör det svårare för korallerna att bygga upp sitt skelett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att Ca borde vara känsligare för pH i jämvikten än kH genom att Ca är tvåvärt.

Temperaturen har en avsevärd inverkan men det väsentligaste är nog ändå magnesiumhalten.

Vi har ju tabellen i Aquacalc t.ex med lämpliga områden för de olika ämnena men allt de klarat av att få med i kalkylatorn är att för högt magnesiumvärde gör det svårare för korallerna att bygga upp sitt skelett.

du kan givetvis ha rätt.. formeln har jag försökt klura ut själv utifrån de tabeller jag läst. Där verkar ca i o för sej vara viktat som karbonaterna, men är inte heller säker. o absolut, tempen har betydelse.

har du länken till aquacalc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stig. kollat lite till. calcium är viktat lika mkt som karbonater o det är linjärt. dvs om alla parametrar är samma o du dubblar calcium så får du exakt dubbelt så högt omegavärde, mättnadsgrad. samma gäller karbonater. dock är inte ph helt linjärt så min formel funkar inte exakt på ph värden utanför de normala. efter korrigering borde de bli så här:=[ca]*[kh]*3,298*10(-11)*10(ph)/5

paranteserna betyder upphöjt i, o hela täljaren skall delas med 5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...