Gå till innehåll

puffern


bläckis

Rekommenderade inlägg

Puffer å puffer... finns en hel del arter att köpa, antar att det är en valentini eller liknande som inte blir så stor. Puffer/koffertfirrar ska ju ha ett dåligt rykte men en del arter ska fungera bättre än andra.

Kolla upp vilka arter som inte blir så stora och sedan får du nog tänka lite på polarna i burken din? Har hört att dessa fiskar kan vara bitglada även på fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade en Canthigaster solandri (Blue Spot Puffer) i mer än 1 år och den åt aldrig på koraller eller andra fiskar, men jag kan ju haft tur. Tyvär är den sedan en vecka spårlöst försvunnen... men jag kommer absolut att köpa en ny i framtiden mycket nyfiken och trevlig fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja de där med bitande varierar, valentini ska väll vara en av de mer revsäkra. Så om du hittar en sådan så är det stor chans att det går bra.

nu blev jag glad för nyheten :D ja skall väl testa då, men annars är det ju bara att lämmna tillbaka den om det går dåligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade en valentini. Inget att rekomendera om du har koraller. Tror nog den mumsade på de flesta av mina sps:er. För en gångs skull hade jag dock varit förutseende och frågat redan när jag köpte den om jag fick lämna tillbaka den om den skulle fatta tycke för mina koraller. Så han blev inget långvarit inslag i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror endå att alla fiskar har olika beteenden

Håller med David och beteendet kan också skifta markant när fisken blir större, får för lite mat etc. Det är nog en ganska stor chansning att ha den här fisken i ett sps kar men jag har inga egna erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej ja jag kanske gör en väldigt stor shansnign, men man kan ju inte vara rädd för att testa saker annars lär man ju sig alldrig nåt :P men jag ska testa så är det bara :) sen får vi se om det går helt åt skogen, annars tänkte jag mig en fisk som liknar en puffer till utseendet kofisken ass cool !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej ja jag kanske gör en väldigt stor shansnign, men man kan ju inte vara rädd för att testa saker annars lär man ju sig alldrig nåt :P men jag ska testa så är det bara :) sen får vi se om det går helt åt skogen, annars tänkte jag mig en fisk som liknar en puffer till utseendet kofisken ass cool !

Hej David,

Kofiskar är grymma! Du är välkommen komma förbi och titta på "Ferdinand" om du har lust. :)

attachment.php?attachmentid=19039&d=1198072121

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hahah coolt Johan riktigt sött en jag vill gärna komma förbi nån dag jag ska kålla när jag har tid så hör jag av mig. men du Johan har hört att dom släpper ut gift när dom dör och då kommer varje fisk i karet dö ! och om den blir stressad, men det är väl inte så stor risk att den löser ut sitt gift?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag hört är kofiskar ganska "milda" i förhållande till andra boxfiskar. Självklart är det ändå en chansning, men för att citera Frank Drebin i "the Naked Gun":

- You take a chance getting up in the morning, crossing the street, or sticking your face in a fan. :)

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...