Gå till innehåll

Redan problem


Marineman

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Nu efter många års velande har jag äntligen påbörjat min saltvattensperoid.

Salt inhandlades och blandades ut med vatten tills jag uppnått 1023(skalan hr jag inte en aning om vad den heter,men det skulle vara just 1023)

Efter 4 dagar så införskaffades en säck levande och en säck död sand,detta hälldes i karet och jämnades till med händerna,vill även påpeka att den döda sanden tvättades mycket noga och väl.

Vattnet blev väldigt grumligt när sanden hälldes i,men det tyckte jag inte var så konstigt,men döm av min förvåning när jag tittade i morse så var glasen och pumpen och doppvärmaren,ja allt täckt med något som liknade damm,ytan är också fullt av detta.

Är enda sättet att få det rent att använda ett innerfilter eller lägger detta sig själv.

Enl.personalen på Fiske&Fiskar så ska det räcka med 1 eller 2 cirkulationspumpar.

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm det blev lite "dammigt" i mitt kar med när jag hällde i det, och där blev en tjock film på ytan, när jag byte vatten så tog jag en skopa och tömde ytan på vattnet så jag blev av med filmen, nu har jag mina pumpar riktade mot ytan och det funkar bra.

det råder lite omtvistade frågor om innerfilter, om man inte rengör dom ofta så kan det bli riktiga nitratbomber,

jag hade kört med ett filter ett tag och kanske sedan med? beror på vilken cirkulation du har i karet,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Nu efter många års velande har jag äntligen påbörjat min saltvattensperoid.

Salt inhandlades och blandades ut med vatten tills jag uppnått 1023(skalan hr jag inte en aning om vad den heter,men det skulle vara just 1023)

Efter 4 dagar så införskaffades en säck levande och en säck död sand,detta hälldes i karet och jämnades till med händerna,vill även påpeka att den döda sanden tvättades mycket noga och väl.

Vattnet blev väldigt grumligt när sanden hälldes i,men det tyckte jag inte var så konstigt,men döm av min förvåning när jag tittade i morse så var glasen och pumpen och doppvärmaren,ja allt täckt med något som liknade damm,ytan är också fullt av detta.

Är enda sättet att få det rent att använda ett innerfilter eller lägger detta sig själv.

Enl.personalen på Fiske&Fiskar så ska det räcka med 1 eller 2 cirkulationspumpar.

Tacksam för svar

så blir de i början. ta de lugnt..de kommer försvinna av sej självt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är "dammet" borta.

Jag har haft levande sten i karet i 10 dagar nu,har inte sett någon nitrittopp.

Kan man lägga i lite sniglar och eremiter nu?

Har haft ca 2 timmars blåljus om dagen,när höjer man det?

Många frågor så här i början,hoppas att ni har tålamod med en ödmjuk nybörjare.

Det är ju ändå djurhållning vi sysslar med,även om det enligt vissa "bara" är fiskar så vill jag inte att ta livet av dem på grund av slarv och okunskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fått några alger än? Annars finns där ju inget att äta för sniglarna.

Jag startade mitt kar för lite över 1 månad sen körde i lite bakteriekultur och körde med fullt ljus 8 timmar om dan som jag sedan ökat, när algerna kom slängde jag i en städpatrull med sniglar och eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...