Gå till innehåll

Bygga akvarium i trä & glas?


Fjodor

Rekommenderade inlägg

Fjodor, får man fråga varför du vill bygga i trä o glas? Det känns ju lite 70-tal.

Är det ett jätteprojekt på gång så att det är en kostnadsfråga? Ett normalstort glasakvarium runt 700 liter kostar ju inte speceillt mycket, men är det ett jätteprojekt på gång så är det en annan fråga.

Hur ställer sig försäkringsbolag till sådana här trä-glas-hemmabyggen?

Hur är avkylningen hos ett träakvarium jämfört med ett helglas? Akrylakvarier får ju som bekant problem med att de behåller värmen, kan man förvänta sig samma sak med ett i trä?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den störstra anledningen till att jag ska bygga akvariet i trä och glasär att jag annars hade behövt beställa ett special tillverkat kar då det nya(som då ska byggas) ska stå i vinkel med mitt söta kar (som är 110x70x70). Ett standard 700l är inte 70x70 så vitt jag vet,vilket då mitt 540l är. Det är mycket möjligt att det slutar med ett kar helt i glas ändå, om jag hittar någon som kan ge mig ett bra pris. Tanken är också att karet och ställningen ska gå ihop med reserande möblemang i vardagsrummet.

Vad det gäller försäkringsbolagen så har jag inte frågat, men dom har väll aldrig tyckt om akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den störstra anledningen till att jag ska bygga akvariet i trä och glasär att jag annars hade behövt beställa ett special tillverkat kar då det nya(som då ska byggas) ska stå i vinkel med mitt söta kar (som är 110x70x70). Ett standard 700l är inte 70x70 så vitt jag vet,vilket då mitt 540l är.

"Specialtillverkat" glasakvarie är nog snarare standard än undantag i denna hobby. Ett 700 liters glasakvarie som är 70x70 får du för kanske 5000:- det tycker i alla fall inte jag är så farligt för att sova i lugn och ro på natten. Det finns säkert bra och prisvärda akvariebyggare om du kollar runt lite i dina trakter och säga vilka mått du vill ha. Skippa 70-tals prylarna och kliv in i 2000-talets akvarietänk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarier under 1000L eller 70cm högt är förmodligen inte värt att bygga själv.

Det är när akvarierna blir större och högre som tjockleken på glaset ökar. Ju tjockare glas du behöver ju mer måste du punga upp. Ett högt akvarium kräver ett tjockare glas än ett lägre med samma längd och djup.

Det är därför man kan tjäna pengar på att bygga i trä om man ska ha ett större eller högre akvarium. Då behövs det endast en glasruta till fronten och de andra väggarna gör man i tjock marin-plywood och reglar. Men du ska nog upp i volymer 1000+ och en höjd av minst 70cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Specialtillverkat"det tycker i alla fall inte jag är så farligt för att sova i lugn och ro på natten.

Nu är det väll ändå säkrare med ett plywoodakvarium än ett i helglas, annars håller jag med om att ett helglas är bättre än ett i trä, men då snarare ur estetisk synpvinkel än byggnadstekniskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det väll ändå säkrare med ett plywoodakvarium än ett i helglas, annars håller jag med om att ett helglas är bättre än ett i trä, men då snarare ur estetisk synpvinkel än byggnadstekniskt.

Ingen aning vilket som är säkrare byggnadstekniskt av de två alternativen men jag är övertygad om att försäkringsbolaget bråkar mindre om man har ett akvarium byggd av en glasmästare/akvariebyggare i helglas är ett hemmabygge i trämaterial. Om jag skulle bygga ett träakvarium skulle i alla fall jag se till att på papper få ett godkännande från försäkringsbolaget att det är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, till de burkar jag byggt, har jag använt 20mm marinplyfa limmat med epoxi. Utsidan struken med 2 lager Epotex, akvarielack, insidan plastad med 3-4 lager glasfibermatta och ytbehandlad med minst 3 lager Epotex. Värmeproblemen kvarstår men styrkemässigt som ett ramakvarium. Det största jag byggt och haft, 3år, var 200x90x70 lbh. Använde mig av 2 mittstag, i övrigt inga reglar eller stag. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är lättare om du ritar upp ett förslag på hur du vill bygga och så kan vi kommentera utifrån det.

Personligen skulle jag undvika mittstag och köra på nån typ av "euro brace" runt överkanten.

Angående ytbehandlig på utsidan av plywooden är jag kluven. Det är så klart bättre ur stänksynpunkt att dra epoxy på utsidan också men då blir det svårare att lokalisera en eventuell läcka och det blir mycket svårare att få plywooden att torka efter läkage. Jag skulle vänta med ytbehandling tills karet varit vattenfyllt i ett par veckor, så jag är säker på att det håller tätt och sen skulle jag köra med nån vattenavstötande färg.

Marinplywood verkar overkill för ändamålet, då du ändå ska dra epoxy över den.

Angående tjocklek på plywooden så beror det på hur mycket du vill regla, om karet står inklämt mellan två betongväggar behöver du inte regla alls osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...