Gå till innehåll

Vilken typ av filtrering?


TIGRINUS

Rekommenderade inlägg

Tjena, är ny på salt och har hört mig för lite ang vilken filtrering man ska ha. Är det någon som har nån bra koll vad som är lämpligast till fisktank på 720 l resp revakvarium på 540 l resp 140 l? Har sett att endel kör med blå tjock filtermatta, bra eller dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johny: grundfiltreringen i ett saltvattensakvarium är biologisk filtrering, som sker i den levande stenen o sanden. Därtill använder nästan alla en proteinskummare, som avlägsnar just proteiner, och därmed gör att de blir lite mindre avfall kvar för stenen o sanden att ta hand om.

Utöver detta kan du överväga kemisk filtrering. Där använder många aktivt kol för att eliminera färgämnen i vattnet, samt järnhydroxi(tex rowaphos" )för att ta bort fosfater i vattnet.

Mekaniskt filtrering, dvs filtervadd o filterpatroner, är alldeles utmärkt sätt att ytterligare avlägsna skräp/detritus från vattnet, så de inte blir lika mkt för stenen o sande att bryta ner. De viktiga är att man gör rent mekaniska filter 2 ggr i veckan, men om man gör de, så gör dessa stor nytta o kan på sikt reducera nitrat o fosfathalten rejält. Dessutom får du bort fula partiklar i vattnet. En annan fördel är att du kan utan att göra ingrepp i akvariet dammsuga de rent på ett enkelt sätt: Förslagsvis en gång i veckan ändrar du pumpriktningen på alla cirk.pumpar..då yr de upp mkt detritus/damm, o detta tas om hand i din filtervadd. När vattnet klarnat, gör du rent vadden. Du ska se vad mkt skräp där finns, som man förstår inte gör akvariet gott.

Men, om du slarvar och inte gör rent din filtervadd ofta, då får dom motsatt effekt o är av ondo. Så de handlar bara om om man vill lägga ner denna tid eller inte. I mitt tycke mkt lite arbete för stor nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra skrivet jonasroman!!!! tycker filtervadd och patroner får lite väl negativ kritik ibland tycker jag . jag har ett reefpack 500 och där sitter det en filterpatron i och det har fungerat mycket bra för mig inte haft några problem men vattenvärden inte haft några slagsalger sen uppstarten för 2 år sen peppar.peppar ta i trä .. =) .. och jag matar då 5-6 gånger per dag så filtret gör sitt då och det du skriver om MEN är ju helt riktigt. men om man som jag kör ett reefpack så säger den till själv när man ska byta patron eller göra rent den för då sjunker nivån i akvariet och på något konstigt vi så fyller inte den automatiska påfyllningen på inna man byt eller gjortrent patronen .. när du gjort det så fyller den på skit bra faktist.. så man kan i nte glömma att byta patronen =)... reefpack 500 tycker jag är guld till ett lagomstort akvarium om man inte vill ha sump =P...

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej peter..kul att vi kör med samma principer:)

faktum är att jag har inte haft en enda grön trådalg i ett enda akvarium sen 1989..självklart nån enstaka prick nånstans , men oerhört lite algproblem. Inget skryt, utan faktiskt så de varit:), och jag har alltid kört med mekanisk filtrering, o i övrigt väldigt lite teknik. Jag ser varje vecka vad som exporteras mha dessa patroner. De vore intressant att höra med dom som kör med mekaniska filter OCH sköter dom regelbundet, hur deras algsituation ser ut.

Är kanske detta med mekanisk filtrering en större grej än vi trott?, vid sidan om allt mer komlicerade diskussioner om kolkällor, häftiga skummare för tiotusentals kronor, zeolitstenar mm mm...??? Inom sötvatten är de ju mindre kontroversiellt... varför då inte använda de inom saltvatten där vi ju ställer ännu högre krav på detritusbegränsning...ologiskt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är kanske detta med mekanisk filtrering en större grej än vi trott?, vid sidan om allt mer komlicerade diskussioner om kolkällor, häftiga skummare för tiotusentals kronor, zeolitstenar mm mm...??? Inom sötvatten är de ju mindre kontroversiellt... varför då inte använda de inom saltvatten där vi ju ställer ännu högre krav på detritusbegränsning...ologiskt..

Jupp, i andra delar av världen brukar folk med fina sps-burkar köra med filtersockor som rengörs regelbundet.

Intressant! Då kanske man skulle överväga att koppla in sin ytterfilter pump som endå bara står!

Då man märker att det lägger sej mycket detritus i hörnerna!

+ att där är en liten uv-c lampa i den så kanske den kan göra lite nytta med?

Om detritusen lägger sig i hörnen så kommer inte ett ytterfilter att hjälpa någonting mot just det. Högar av detritus på botten tyder på svag cirkulation inne i akvariet (bra för mjukisar i o f s). För att få detritusen iväg till någon form av mekanisk uppsamlare måste man öka cirkulationen som får detritus att sväva fritt i vattenkolumnen. Först då kan man hoppas att filtrera bort den.

Fördelen med detritushögar är väl att man inte behöver ta omvägen via ett ytterfilter utan det lättaste är väl att ta en 6-8 mm luftslang och suga ut skiten själv i en hink/skål, sedan lägger man en bit filtervadd i en håv och häller vattnet från hinken tillbaka i karet via filtervadden, som man senare kan tvätta ur eller kasta. Eller så häller man ut vattnet med detritusen och ersätter det med fräscht saltvatten. Mycket effektivare vattenbyte. :)

Ett annat sätt att sköta sin mekaniska filtrering är att ha någon slags "settling-tank", dvs. en del av sumpen där vattenomsättningen är hög men vattenhastigheten är mycket låg (dvs. djup och bred flodfåran/vattenvolym som passerar sumpdelen sakta). På detta sätt lägger sig de fritt svävande partiklarna på botten i denna sumpdel och kan lätt sugas ut vid första bästa tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om detritusen lägger sig i hörnen så kommer inte ett ytterfilter att hjälpa någonting mot just det. Högar av detritus på botten tyder på svag cirkulation inne i akvariet (bra för mjukisar i o f s). För att få detritusen iväg till någon form av mekanisk uppsamlare måste man öka cirkulationen som får detritus att sväva fritt i vattenkolumnen. Först då kan man hoppas att filtrera bort den.
instämmer förstås:)...själv löser jag detta med att 2 ggr i veckan eller när jag kommer ihåg de, ändra pumpriktningen. När vattnet klarnat, ändra tillbaka, o när de klarnat på nytt, rengöra filtren.

patrik o jag är överens om att för mkt detritus är av ondo, och att de mkt, mkt lätt blir för mkt detritus. Däremot vill jag påpeka att helt fritt drån detritus behöver de inte va, för detritus är akvariets "kolkälla", näring åt de bakterier som håller ordning på karet, samt mat o näring till de andra djur som lever i sande o i sin tur håller den ren. balans som vanligt..kan vara svår at hitta, men om man gör de, tror jag sandbädden spelar en oerhört stor roll i att hålla nere nitrat o fosfatvärdena, o då menar jag även tunnare sandbädd på 3-4cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...