Gå till innehåll

Ricordea florida kar, ge mig tips!


pimo

Rekommenderade inlägg

Jag har planer på att sätta upp ett litet kar, kopplat till mitt stora system, som ska innehålla endast ricordea florida. ( iallafall till att börja med )

Nu vill jag ha tips på hur jag ska gå tillväga.

Tanken är att akvariet kommer bli ca 60x60x25 cm.

Akvariet kommer på något sätt borras för att kunna koppla på 2 tunna slangar som går till det stora systemet, en för vatten in, och en för vatten ut.

Jag tänkte ha ett lågt flöde mellan "huvudsystemet" och ricordea karet, ca 100 l/h

I karet kommer jag ha någon svag cirkulationspump.

Som belysning tänkte jag mig någon armatur med 2x24w t5, kanske ett hemmabygge.

akvariet kommer inte innehålla någon levandesten utan endast ett tunnt sandlager och massa ricordea florida.

Ni som har erfarenhet av ricordea, vad tror ni?

karet är inte tänkt att bli snyggt i första hand, utan för att jag tycker ricordea florida är roliga och mitt stora kar har lite mycket cirkulation för att de ska passa där.

Jag kommer även testa lite olika fraggningmetoder för att se hur jag effektivast drar upp många skivor.

Vad tror ni om ljuset?, blir det väl starkt?, tänkte köra ett actinic rör och ett 15-20 k kelvin rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker jag låter som en jättebra idé, kolla som sagt filmen som Jaken snackar om, ett av mina favoritkar. Jag antar att höjden blir 25cm? Jag tror inte 2x24w T5 kommer räcka att täcka 60cm för god tillväxt. Minst tre utspridda, helst fyra rör hade jag kört med och R.Florida ska gilla mer ljus än R.Yuma och röda/oranga arter gillar mer ljus än gröna/mörka.

Ska bli kul att se hur det blir.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla in reefvideos.com så finns det en kille som kör precis så.

Tackar för tipset, hade sett videon för länge sedan, men helt glömt bort den.

När man ser videon börjar ju tankarna vandra mot sjöhästar också, men det får nog bli längre in i framtiden.

Tycker jag låter som en jättebra idé, kolla som sagt filmen som Jaken snackar om, ett av mina favoritkar. Jag antar att höjden blir 25cm? Jag tror inte 2x24w T5 kommer räcka att täcka 60cm för god tillväxt. Minst tre utspridda, helst fyra rör hade jag kört med och R.Florida ska gilla mer ljus än R.Yuma och röda/oranga arter gillar mer ljus än gröna/mörka.

Ska bli kul att se hur det blir.

Mvh Peter

Roligt med respons!

Japp höjden är det som blir 25 cm, vill ha ett lågt kar som är lätt att pilla i och som man ska kunna kika i ovanifrån.

Ah ok, tycker jag läst så olika angående florida, vissa upplever bäst tillväxt i svagare ljus och vissa i starkare, de skivor jag har nu står på botten av karet men i ganska mycket ljus.

Hur upplever du/ni att dem mår med mkt starkt ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med respons!

Japp höjden är det som blir 25 cm, vill ha ett lågt kar som är lätt att pilla i och som man ska kunna kika i ovanifrån.

Ah ok, tycker jag läst så olika angående florida, vissa upplever bäst tillväxt i svagare ljus och vissa i starkare, de skivor jag har nu står på botten av karet men i ganska mycket ljus.

Hur upplever du/ni att dem mår med mkt starkt ljus?

Hej

De ska inte ha för starkt ljus men det anser jag inte att 4 rör är på ett 60 brett kar. Lite beroende på art och färg som sagt också. Jag hade mina ca 20 cm rakt under mina 250w och de verkade inte vara några problem (nu är de på 55cm djup och trivs även där).

Det blir även lätt för dig att mata dem med ett så grunt kar vilket är en fördel.

Håll oss uppdaterade.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att mata ricordea är att häla vatten på en gås. det rinner bara av dem, de har nämligen ingen mage så de kan inte äta, de lever enbart på sina zooxanteller. Det har visat sig att de kan ta upp organisk näring genom huden men äter gör de inte.

Så deras munnar är till för att pussas med ;) ? Det är sant att de inte är lika aktiva på att ta mat som många andra närbesläktade arter men att de enbart lever på zooxantheller stämmer inte. De vill heller inte ha för mycket cirkulation eftersom maten då lätt blåser bort. Mina äter mindre bitar fryst mat och även mindre pellets och jag är övertygad att man kan få snabbare tillväxt på Ricordea genom att mata dem då och då med lämplig mat. Att de klarar sig bra utan aktiv matning stämmer också. Jag kommer snart göra en jämförelse på tillväxt mellan polyper som matas resp inte matas aktivt.

Mvh

Peter

post-1277-14468915106973_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte ha dem i det stora karet?

Dels för att cirkulationen är anpassad för sps koraller, så dem ricordea jag har nu är svåra att placera bra, i lagom cirkulation.

Och dels för att det känns roligare att ha den framtida "samlingen" i ett mindre kar, där man kan se dom bättre.

Hej

De ska inte ha för starkt ljus men det anser jag inte att 4 rör är på ett 60 brett kar. Lite beroende på art och färg som sagt också. Jag hade mina ca 20 cm rakt under mina 250w och de verkade inte vara några problem (nu är de på 55cm djup och trivs även där).

Det blir även lätt för dig att mata dem med ett så grunt kar vilket är en fördel.

Håll oss uppdaterade.

Peter

Tackar, intressant, ricordea florida verkar trivas bra i både starkt och svagare ljus.

Anledningen till varför jag frågar om dom trivs i starkt ljus är för att det vore kul och läckert att låta några musslor hålla ricordeerna sällskap, vad tror du?

Att mata ricordea är att häla vatten på en gås. det rinner bara av dem, de har nämligen ingen mage så de kan inte äta, de lever enbart på sina zooxanteller. Det har visat sig att de kan ta upp organisk näring genom huden men äter gör de inte.

Har läst lite om sånt, men vad menas med organisk näring?

Borde inte tex olika aminosyror kunna tas upp av ricordea florida genom huden?

Så deras munnar är till för att pussas med ;) ? Det är sant att de inte är lika aktiva på att ta mat som många andra närbesläktade arter men att de enbart lever på zooxantheller stämmer inte. De vill heller inte ha för mycket cirkulation eftersom maten då lätt blåser bort. Mina äter mindre bitar fryst mat och även mindre pellets och jag är övertygad att man kan få snabbare tillväxt på Ricordea genom att mata dem då och då med lämplig mat. Att de klarar sig bra utan aktiv matning stämmer också. Jag kommer snart göra en jämförelse på tillväxt mellan polyper som matas resp inte matas aktivt.

Mvh

Peter

Spännande, så snart jag är igång kommer även jag testa matning med diverse olika och jämföra tillväxt och färg gentemot ingen matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...