Gå till innehåll

Mata Alveopora Giga?


Alex

Rekommenderade inlägg

Tjenare

Jag har köpt Alveopora Giga för exakt två dagar sen.

Jag frågade om jag skulle mata den och butiks ägaren svarade nej man behövde inte mata den.

Ska man verkligen aldrig mata den?

Har någon tips på bra foder?

Tack för Hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De tycker jag inte du ska...inga koraller behöver matas som har zoozantheller..dom är konstruerade för att klara sej utan..zoozanthellerna som du vet...sen att dom växer ännu mer med mat också är sant, men då kommer andra problem på köpet som risk för för höga nitrat o fosfatvärden.

Spårelement, bland annat manganese är viktigt för dessa koraller...med vattenbyten fixar du de, samt om du har nån "mixed" av nåt spårelemtn förrutom jod o strontium.

lycka till med denna mkt fina korall!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan nog inte hålla med Jonas heller. Vad menar du med att inga koraller behöve matas som har "zoozantheller". Vilken erfarenhet har du av detta? Eftersom du svarade som du gjorde så antar jag att du har något som bakomliggande förklaring till varför inte just dessa koraller behöver mat. Detta kanske är en av de koraller som tillhör undantagen men ett svar av Jonas är intressant.

De tycker jag inte du ska...inga koraller behöver matas som har zoozantheller..dom är konstruerade för att klara sej utan..zoozanthellerna som du vet...sen att dom växer ännu mer med mat också är sant, men då kommer andra problem på köpet som risk för för höga nitrat o fosfatvärden.

Spårelement, bland annat manganese är viktigt för dessa koraller...med vattenbyten fixar du de, samt om du har nån "mixed" av nåt spårelemtn förrutom jod o strontium.

lycka till med denna mkt fina korall!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan nog inte hålla med Jonas heller. Vad menar du med att inga koraller behöve matas som har "zoozantheller". Vilken erfarenhet har du av detta? Eftersom du svarade som du gjorde så antar jag att du har något som bakomliggande förklaring till varför inte just dessa koraller behöver mat. Detta kanske är en av de koraller som tillhör undantagen men ett svar av Jonas är intressant.

Förstår inte hur varför du tycker de svaret är kontroversiellt. Det är ju en hörnsten inom korallbiologin att de hermatypiska(=zooxanthellförsedda) korallerna i ett akvarium behöver inte matas. Själv har jag inte matat en korall en enda gång sedan 1989, o de har funkat utmärkt...I akvarielitteraturen står samma sak om o om igen: hermatypiska koraller behöver inte matas. Dom klarar sej på ljuset. Du är nog den första jag stött på som inte tror på de.

Sen kan man gå o titta i studier o läsa vad marinbiologer vet: En zooxanthell producerar ca 150% av den kolkälla som korallen behöver, och en zooxanthell (i en undersökning), avger 70-99% av sin energi till korallen. Förrutom kolkälla så får korallcellen även aminosyror o fettsyror från zooxanthellen. detta stämmer ju bra med våran erfarenhet att zooxanthellkoraller klarar sej alldeldes utmärkt utan någon som helst matning.

de betyder dock inte att matning inte kan göra korallen nytta..visst vet man att bildningen av kalkskelett ökat vid matning...men de är inte samma sak som att de är nödvändigt.

de som den hermatypiska korallen inte kan tas ifrån..de är ljuset...för om du tar en zooxanthellkorall o placerar den i mörker, så kommer den dö även om du matar den! detta experiment är gjort på riktiga rev...så på nåt sätt är de så att de hermatypiska korallerna har blivit "bortskämda" med zooxanthellsymbiosskapet, o kan inte klara sej utan de.Ett av skälen till de i sin tur kan va att zooxanthellen hjälper korallen att bilda vissa ämnen, färgämnen, fettsyror mm som den inte kan ta direkt från vattnet.

jag skulle vilja vända på frågan o be dej förklara varför du inte tror på de som står i böckerna, o som akvarister erfarit genom årtionden.....de e ingen kritik mot dej, utan en helt ärlig mkt nyfiken fråga;)...för din ståndpunkt är ganska ovanlig.

Jonas

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alveopora är svår att hålla någon längre tid, och tillhör definitivt kategorin mata ofta - om jag inte misstar mig, så är den dessutom på "svarta listan"

jag tror de ligger till så här, för att anknyta till den tidgare frågan: Dom svåratse stenkorallerna som vi hittills inte kunnat hålla vid liv nåt längre tag, dit tillhör ju goniopora o alveopora..eller hur?...nåt saknas i vattnet, sannolikt nåt spårelent. denna brist kan en period kompenseras med matning. de korallen alltså egentligen behöver är inte matning, men detta kan förhala dödsfallet något, då de till en viss gräns kan kompensera de som saknas i vattnet. Därför tror jag inte gonioporor etc är något undantag från regeln att zooxanthellkoraller ej behöver matas, utan bara ett uttryck för att denna korall fortfarande saknar nåt vi inte har i vårt vatten.

Manganes har man upptäckt kan vara av värde, o där har man lyckats rädda kolonier (sprung)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med Jonas varken avseende det generella uttalandet om koraller med zox eller specifikt goni/alveo Svält är en av anledningarna till att många misslyckas med denna lite svårare korall. Här finns bra tips: http://www.goniopora.org/feeding.htm

jag vill gärna att du motiverar varför du anser att zooxanthellkoraller måste matas...de är ett såpass kontroversiellt påstående som går emot de man läser, så där får du motivera...;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi lyfter näsan ur böckerna och istället tittar på trådskaparens förutsättningar och försöker ge råd utifrån detta.

Alex har ett relativt nystartat nanoakvarium och med andra ord en inte speciellt stark belysning eller teknik/biologi för att hantera tung belastning som eventuell specialmatning av denna korall skulle innebära. Sedan om zoaxantellförsedda koraller måste matas eller inte enligt lärobäckerna tycker jag vi kan bespara Alex.

Min personliga åsikt är att Alex ska lämna tillbaka korallen till butiken och istället ta med en mer lämplig korall hem. Alveopora och Goniopora är svåra och inga nybörjarkoraller, den som säger annat ljuger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas vi pratar om en speciell korall inte om koraller i allmänhet. Denna korall överlever som vi vet inte längre tider i akvarium. Du skrev att "inga koraller behöver matas som har zoozantheller" och jag tror inte att man kan påstå detta, hade så varit fallet med alveopora så borde man veta hur den ska överleva och det vet man bevisligen inte. Annars tycker jag att du har helt rätt, inga konstigheter. ALLT som står i literatur är ju också ofta inte sanningen nödvändigtvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med Jakob att korallen är inget för honom, eller ens något för någon akvarist.

Jag tror inte det är skadligt att trådar kan få utvidgas något o diskutera kringfrågorna runt problemet, som i de här fallet om zooxanthellkoraller behöver matas eller ej. Där tror jag säkert trådskaparen kan ha glädje av de som diskuteras.

Zooxanthellen upptäcktes 1880, o vi har lyckats hålla stenkoraller utan matning i åtminstone 30 år..o naturen i 60 miljoner år...så jag tror de finns andra frågor som är mer kontroversiella än om matning är nödvändigt för att hålla hermatypiska koraller vid liv;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas vi pratar om en speciell korall inte om koraller i allmänhet. Denna korall överlever som vi vet inte längre tider i akvarium. Du skrev att "inga koraller behöver matas som har zoozantheller" och jag tror inte att man kan påstå detta, hade så varit fallet med alveopora så borde man veta hur den ska överleva och det vet man bevisligen inte. Annars tycker jag att du har helt rätt, inga konstigheter. ALLT som står i literatur är ju också ofta inte sanningen nödvändigtvis.

som jag sa så tror jag inte alveoporan dör för att den inte matas, utan för att de saknas ett spårelement eller två. Jag tror inte den skiljer sej från de andra hermatypiska korallerna i avseendet att klara sej utan mat. Behov av matning av denna är bara ett uttryck för att nåt annat saknas, o då är matningen konstgjord andning ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hakade mest upp mig på att du skrev "inga koraller behöver matas som har zoozantheller". Annars är det du skriver inte avvikande från vad jag själv tror. I detta fallet vet man inte säkert om fallet är mat eller spårelement. Där sätter jag punkt.

grundregeln är ju helt okontroversiell att zooxanthellkoraller klarar sej utan mat..de känns bra att du är med mej där..annars skulle vi ju blunda för de vi faktiskt erfarit sen decennier...

Låt mej få förklara att de va grundfrågan, att zooxanthellkoraller rent generellt inte behöver matas, som också ifrågasattes av någon(dock kanske inte av dej)..de är framför allt de jag vänder mej emot för de är väl ändå en sanning vid de här laget! Vi behöver väl inte nagelfara varandra om saker vi faktiskt vet o håller med varandra om...?

sen beträffande just gonioporan vet ingen om de är ett undantag från regeln behöver ej matas, eller om det är avsaknad av spårelement. Där får vi hållas oss till tro.

Punkt för mej också

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alex o ni andra:

Vill förtydliga bilden lite, då debatten blev kanske lite ett eller noll, där jag var otydlig.

korallerna har ju två sätt att få energi, de ena är zooxanthellerna som vi ju vet..o de andra är maten utifrån kommande. Till sådan mat i naturen räknas :

1)zoplankton

2)phytoplankton

3)bakterer

4)POM (organiskt material som synliga partiklar, dvs DETRITUS)

5) DOM. Osynliht organiskt material, dvs kolväten/kolkälla

6) oorganisk näring, dvs nitrat/fosfat

1 o 2 finns knappt i ett akvarium, men i viss mån finns 3 o definitivt 4, o även lite 5 o ganska mkt 6. De jag menar är då att dom flesta akvarium har såpass mkt av framför allt 4 o 6 så de räcker som extern energikälla, utvöver zooxanthellproduktionen alltså. Dvs visst behöver korallerna mat utifrån, men vi behöver inte anstränga oss att tillsätta detta. Ett smart sätt är att blåsa runt i akvariet varje vecka, eller ändra riktning på pumarna...då blåser de runt massor med POM, 4, o polyperna expanderar. Med tanke på hur mkt POM som finns i våra kar, hur "rena" dom än är...så är jag därför tveksam till om de behövs ytterligare extern matning. Sen är vi ju rätt så duktiga på att tillsätta bakterier nuförtiden av andra skäl, så kör man med de o dessutom kanske en kolkälla (5), då får korallen mat den vägen också.

men som med allt annat...man får ju titta på akvariet o avgöra från fall till fall...de e där akvarieblicken kommer in, som vi ju alla strävar efter att få.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Är det egentligen någon som vet VARFÖR Gonioporer, Alveoporer är så svåra att få att överleva.

Jag startade med saltvatten 1999 och blev som andra "pålurade" olämpliga" koraller i början. Bland annat 2 st Gonioporer och 1 Alveopora. Men peppar pappar så har de överlevt och tydligen trivts, för de har ca 3-4 dubblat sin storlek. Men så i höstas fick jag för mig att inreda om akvariet. Dvs storstädning och minutsiös rengöring. Pang. Gonioporerna och Alveoran stutade att expandera och 3 veckor senare var de döda. Efter att överlevt 7 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Är det egentligen någon som vet VARFÖR Gonioporer, Alveoporer är så svåra att få att överleva.

Jag startade med saltvatten 1999 och blev som andra "pålurade" olämpliga" koraller i början. Bland annat 2 st Gonioporer och 1 Alveopora. Men peppar pappar så har de överlevt och tydligen trivts, för de har ca 3-4 dubblat sin storlek. Men så i höstas fick jag för mig att inreda om akvariet. Dvs storstädning och minutsiös rengöring. Pang. Gonioporerna och Alveoran stutade att expandera och 3 veckor senare var de döda. Efter att överlevt 7 år.

på nåt ställe har jag läst att de är Manganesbrist, Mn. Finns ett försök där man tillsatte detta o goniopororna slog ut igen..

detta med att dom klarar sej längre med matning är nog inte så konstigt o behöver inte betyda att de är just de som dom egentligen saknar..matningen kan maskera de egentliga behovet en tid, som jag skrev tidigare i denna tråd..

så här skrivs de i en artikel..

"therefore, when treating for one potential cause of death, such as starvation, another may be working unknowingly and missed."

Det är vanligt att goniopororna lever hyffsat i nästran ett år, men sen dör dom rätt snabbt. Ditt fall är ett intressant undantag:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Mer kött på benen. Inte mer än vanligt vatten byttes vid "ominredningen". Men som sagt all skit rensades nogrannt bort. Till karet tillsätts bara Calcium via reaktor, kalkvatten. Någon enstaka gång jod. Men är hyfsat nogrann med vattenbyte 20 % månad. Har aldrig "matat" koraller. Karet består till störrsta delen av storpolypiga koraller och musslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Mer kött på benen. Inte mer än vanligt vatten byttes vid "ominredningen". Men som sagt all skit rensades nogrannt bort. Till karet tillsätts bara Calcium via reaktor, kalkvatten. Någon enstaka gång jod. Men är hyfsat nogrann med vattenbyte 20 % månad. Har aldrig "matat" koraller. Karet består till störrsta delen av storpolypiga koraller och musslor.

intressant...de kanske försvann för mkt POM när du städade....??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Off topic, men Rickard nu är det väl snart dax att visa upp lite bilder på ditt kar! :) Du har ju en fin kamera om jag inte minns fel (visserligen Nikkon, men dom kan visst också ta hyfsade bilder har jag hört) och ett väldigt vacker kar(!) med en massa egna snyggt fixade lösningar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Goniopora och Alveopora är snarlika, lever under samma betingelser men Goniopora något mer krävande.

Om de inte stryker med pga. åverkan, bakterieangrepp etc. så klarar de sig tyvärr inte enbart på ljuset. Det finns som sagt en massa bra info om det i den länk jag bifogade högre upp. Där finns forskning och erfarenheter samlade som man får välja om man vill tro på eller inte. Här följer ett klipp:

The ocean habitats, in which Goniopora corals live, provide an abundance of small foods for them to eat. In an unpublished study performed by Meredith Peach on Goniopora tenuidens, she found that they had consumed a large variety of tiny crustaceans, including many copepods, and other kinds of invertebrate larvae and eggs. She also found phytoplankton in many of the gut samples taken. I asked Dr. Peach if the corals seemed to feed on a "favorite" food. Her response was that she didn’t find any evidence of a “favorite” food, but that she couldn’t necessarily draw a conclusion about this given the data she was working with at the time. She added, “It seemed to me that all of the things they ate were relatively small items that could fit easily in their mouths.” “My impression is that they are opportunistic feeders that can survive on a wide variety of foods.” Her study also found evidence that suggests G. tenuidens, the species she was working with, may rely extensively on feeding for its nutrition rather than living on the products of photosynthesis by the zooxanthellae. This means that light by itself probably cannot provide enough nourishment for the maintenance of the coral's long term health.*

The uniqueness and beauty of Goniopora corals attracts a large number of saltwater hobbyists to purchase them. A vast majority of these admirers, such as myself, attempt to keep them in tanks that can never naturally generate the concentration, diversity, or correct size of planktonic foods that the coral's ocean habitats can. These small foods, which are lacking in a reef aquarium, are the same foods required to fulfill the coral's nutritional needs. Because of this current paradox within almost all reef aquariums, Goniopora will ultimately need to be target fed, to some extent, on a regular basis. Although there are a few exceptions where they have been successfully kept in large and very established aquariums, the majority of purchased Goniopora die within a year in captivity. A refugium that provides a haven for the reproduction of small fauna may help to minimize the need for target feeding, but is not a guarantee for the elimination of it.

Förutom detta är invänjningen (m.a.p. ljus) mycket viktig av denna korall som lätt kan få en kass start annars när den flyttas till hemakvariet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag letade efter lite annan info så snubblade jag över en ganska spännande infallsvinkel när det gäller Goniopora. Att den är en kemisk krigare det visste vi ju, men nedanstående kombinationseffekter är klart intressanta.

At this point, it should be quite apparent that no longer can we assume that toxicity effects in closed systems are only by certain commonly maintained organisms like soft corals. The fact that the aqueous extracts of stony corals causes polyp contraction, bleaching and tissue loss in other stony corals within 24 hours, and that merely putting Galaxea in a tank with Goniopora can cause it to die within hours should put us at a new state of awareness and alert. As with soft corals, it may be difficult to say with certainty that coral species x will have a particular effect on coral species y. As with other organisms, variability in both production and effects on other species seems to be the norm. However, and as I have stated frequently, it becomes a matter of risk assessment. Soft corals known to be prolific producers of toxins, or those known to have certain effects on certain species, should be maintained in aquariums with careful consideration of the potential consequences. It appears the same is true for stony corals. In particular, Goniopora is well recognized to produce toxins that are wide-ranging and consistent in their effects on vertebrates and invertebrates. Perhaps this is fortunate news, given the fact that they survive so poorly in aquariums (Borneman 1997, Toonen 2001). Perhaps our search for the methods to keep these corals alive should be ameliorated or ended in light of their obvious toxic potency. Even more, the continued death of these corals in tanks will certainly result in the release of the total amount of toxins in the tissue throughout the tank. Given the fact that a single colony possesses enough toxins to kill hundreds of mice, this is no small matter of concern for those who purchase these animals in unlikely hopes of having such beautiful corals survive in their tank. Equally as disturbing are the number of other stony corals that may have similar, equal, or even more potent toxicity across various assays. Not that this is really any great surprise to me, although seeing it all spelled out in the aforementioned studies was impressive. I noted in numerous places in Aquarium Corals (2001) where I had observed what seemed to be allelopathic effects by stony corals in my own aquariums – notable Echinophyllia, Oxypora, and Pachyseris species. Similarly, reports of aquarists over the years would lend further support of such effects in closed systems.

Hela artikeln: Goniopora Revisited: If We Could Keep It Alive, Do We Really Want To?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote: jag har läst artikeln. jag tror ingen betvivlar att korallen liksom många andra koraller i naturen tar den mat som råkar finnas. men de handlar ju om en mer eller mindre passiv ätning. Oavsett korallart, så har den ju olika typer av föda i sin mun. Därför tror jag inte förekomst av mat i gonioporans mun bevisar att den måste nödvändigtvis ha de. ja menar..finns de mat, så tar ju korallen de, vare sej den behöver elle inte, eftersom de handlar om en passiv ätning.

vad jag vill säga är att visst KAN de va så att just gonioporan är ett undtantag där fotosyntesen inte kan tillredsställa korallens kolkällebehov, men den studie du klippt in bevisar inte detta.

Jag tror fortfarande att du i ett akvarium kan maskera annan brist med matning...om de bara vore så enkelt som din artikel föreslår, skulle gonioporor aldrig dö i zeovitkar..där finns ju bakteriemat, med rätt sammansättning av både fosfor, kväve o kol. dessutom borde isåfall korallen dö betydligt fortare än inom ett år kan man tycka.

Därför frågar jag er med zeovitkar: skulle vara spännande att se vad ni har för erfarenheter av gonioporan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...