Gå till innehåll

Artemiaodling från naupli till vuxen?


Tilda

Rekommenderade inlägg

Lite frågor om artemiaodling. Själva kläckningen har jag kommit förbi, men jag skulle vilja få dem att överleva till vuxen storlek och föröka sig. Har sökt lite på forumet men trådarna är långa och infon utspridd. Hoppas någon kan svara på dessa frågor :)

1. Hur stor vattenmängd behövs?

2. Behöver de något annat än saltvatten, tex sand, makroalg, LS eller något helt annat?

3. Hur håller jag rent, tex från död artemia etc? Eller något bra städdjur?

4. Ska salthalten höjas när artemian blir större?

5. Vad matar jag dem med, från dag ett till vuxen? Och hur mycket?

6. Behöver de berikas innan man ger dem till fiskarna?

7. Något annat att tänka på?

Ang fråga 5 så har jag mikrozell men det står att det är för artemia 8-10 dagar gamla. Sen har jag Phytoplan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat detta och jag tror Clownen också har en del erfarenheter.

1) Jag kör med ett 18 liters refugium

2) Jag har korallgrus på botten, men mest för att min städpatrull ska trivas.

3) Några eremiter funkar fint för mig

4) Jag kör med samma vatten som i akvariet i detta refugium och det har funkat.

5) Jag matar dem med död phytoplankton (fryst koncentrerad)

6) De tappar näringsvärde rätt fort så ska de "bara" vara mat finns det ingen anledning att dra dem till vuxna. Jag försöker få fram en andra generation för att slippa kläcka men det går inget vidare.

7) Här finns det mesta: http://www.fao.org/DOCREP/003/W3732E/w3732e00.htm Läs och njut... :ler:

Lite frågor om artemiaodling. Själva kläckningen har jag kommit förbi, men jag skulle vilja få dem att överleva till vuxen storlek och föröka sig. Har sökt lite på forumet men trådarna är långa och infon utspridd. Hoppas någon kan svara på dessa frågor :)

1. Hur stor vattenmängd behövs?

2. Behöver de något annat än saltvatten, tex sand, makroalg, LS eller något helt annat?

3. Hur håller jag rent, tex från död artemia etc? Eller något bra städdjur?

4. Ska salthalten höjas när artemian blir större?

5. Vad matar jag dem med, från dag ett till vuxen? Och hur mycket?

6. Behöver de berikas innan man ger dem till fiskarna?

7. Något annat att tänka på?

Ang fråga 5 så har jag mikrozell men det står att det är för artemia 8-10 dagar gamla. Sen har jag Phytoplan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ungefär på samma sätt som Capote fast jag använder rent vatten och levande phyto och ingen sand. Jag har heller inte haft någon större framgång att få äggen att kläckas även om de ständigt bär på dem (ett visst antal kläcks dock). Jag tror det kan ha att göra med skillnader i salinitet (vuxna vill ha saltare vatten) och möjligen otillräckliga näringsnivåer (möjligt att cystor bildas som har svårt att kläckas vilket även händer för rotifers).

Jag håller inte riktigt med Capote, och många andra, att näringsvärdet minskar speciellt mycket när de blir fullvuxna. Berikar man vuxna och tar med i beräkningen att de är ca 500 gånger mer massa (har jag för mig) så ser jag det som användbart att låta dem växa till fullvuxen storlek (per viktenhet stämmer det säkert att näringsvärdet är lägre för vuxna men då drar man inte paralleller till hur verkligheten ser ut riktigt i min mening). De vuxna innehåller också mer protein och "fibrer" vilket gynnar lite större fiskyngel. Nykläckta går heller inte att berika med diverse berikningsmetoder förrän de är drygt ett dygn.

Berikning gör jag mest med phyton, ibland med selco, vitamin.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon!

Har nu startat upp en petbox (ca 15 l) med syresten, lite sand och 2 eremiter. Tänkte lägga i lite caulerpa också. Tempen är ca 22 grader. Bör jag justera den? Salt 1.022 blev det.

Har haft i rätt mycket nykläckt artemia som irrar runt för fullt.

Behöver jag göra vattenbyten?

Tidigare försök har slutat med att det hela luktar urk och artemian dör en efter en, fast då har jag bara haft en burk med saltvatten och inget mer.

Men kan de alltså äta Phytoplan pulver från första dagen och livet ut? Hur mycket/ofta matar man?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...