Gå till innehåll

mantis hjälp!


Minerva

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltisar !

Jag har fått ett litet problem,nämnligen jag har fått en mantis i mitt stora kar.

Jag har nog fått mad den i stenen från mitt gamla kar som jag la ner för ca 8 månader sedan.

I det gamla karet så hörde jag det också knackningar på nätterna,men eftersom jag ialdrig hade hört talsa om mantisar då så bryde jag mig inte om det.:snurrig:

Men nu i mitt stora kar så har mantisen börjat bli ett problem inte nog med att den knäpper högt och ofta utan att den även har börjat att äta mina fiskar.Jag hade 9 st fiskar och nu har mantisen antagligen tagit minst de 2 minsta och skrämm ut en ur karet.:smiley13:

Jag har aldrig set mantisen trots att jag lyser varde kväll med ficklampa.

Jag bara hör den ,det låter som flera skott efter varavdra.

Hur ska jag göra för att fånga den?

Jag har lite mer än 50 kg sten i karet så jag vill gärna undvika att plocka ut sten.

Igår fick jag en krabb/räk fälla som jag hade i inatt utan att få en skymt av en mantis

Någon som kan hjälpa mig med något tipps?Hur ska jag göra för att fånga den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka fiskar är det som försvunnit och vilken storek hade dem? Att anklaga mantisen för att skrämt en fisk ur tanken är inte befogat. Vilken art vart det samt storlek på den? Finns x antal andra variabler som kan få en fisk att hoppa ur karet.

Vad har du för övriga fiskar i karet?

Är mantisen stor, dvs klarar av att döda fiskar, brukar de vara både dag- och nattaktiva, du borde alltså fått en skymt av den.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan testa att klippa av toppen på en pet flaska och vända denna inåt och anpassa ingångshålet. Tycker som Havre att det är kontsigt att du inte sett den, jag hör också knackningar från min sten men det kommer inte från någon mantis. Ser man inte även resterna av skalet när en mantis ömsar precis som hos krabbor?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade knackningar i mitt kar för några år sedan, detta kom dock sig av en Turbo som envisades med att ta sig upp i samma hörn vareviga natt och föll nermot bakrutan. Ingen Mantis där inte, bara en urbota dum Turbo. (Eller om det var en eremit, hur som ...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mantisar knäpper väll inte över huvud taget?

Pistolräkor däremot.

Jag har aldrig sett att någon har fått en mantis av typen spearer med som liftare och det är ju dessa som är inriktade på fisk. Smashers ser man däremot ibland men de är mer inriktade på en diet av krabbor och sniglar. Så att anklaga en liftande mantis för att käka fiskar tycker jag personligen är långsökt även om det ofta antyds av många här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka fiskar är det som försvunnit och vilken storek hade dem? Att anklaga mantisen för att skrämt en fisk ur tanken är inte befogat. Vilken art vart det samt storlek på den? Finns x antal andra variabler som kan få en fisk att hoppa ur karet.

Vad har du för övriga fiskar i karet?

Är mantisen stor, dvs klarar av att döda fiskar, brukar de vara både dag- och nattaktiva, du borde alltså fått en skymt av den.

Mvh Thomas

jag har 2st kirurger, en permas clownfisk ,en "läde jacka" en pyams fisk,

Jag hade en liten gul korall gobi och en liten pyamas fisk båda dessa har försvunnit nyligen,den som hoppade ur var en liten rosa som sov under en sten på natten(vet ej namnet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mantisar knäpper väll inte över huvud taget?

Pistolräkor däremot.

Jag har aldrig sett att någon har fått en mantis av typen spearer med som liftare och det är ju dessa som är inriktade på fisk. Smashers ser man däremot ibland men de är mer inriktade på en diet av krabbor och sniglar. Så att anklaga en liftande mantis för att käka fiskar tycker jag personligen är långsökt även om det ofta antyds av många här på forumet.

Jag har aldrig set mantisen men jag har hört den och någon/något har flyttat mina små koraller

och kanske ätit någon fisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för den super intressanta infon Thomas!:smiley20:

Då är det antagligen inte någon mantis som har tagit fiskarna eller skrämt ut den .

De 2 första dog kanske av ålderdom vad vet jag ,men de övriga fiskarna verkar trivas super bra.

Nu får man ju dåligt sammvete för att ha anklagat mantisen för en brutal mördare.:smiley9:

Är det trotsalt en mantis som knäpper både dag som natt i mitt kar?Knäppningarna kommer altid flera efter varandra.

och ska jag bry mig om att försöka fånga upp den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både en pistolräka och en mantis, ljuden som de avger är väldigt skilda men omöjliga att beskriva. Är det flera knäppningar i rad är det mer troligt att det är en pistolräka. Jag skulle låta den vara kvar, men du kanske störs mycket av knäppandet. Pistolräkor knäpper oftast då de blir irreterade eller skrämda av något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...