Gå till innehåll

Skit i botten på dursofacket


Lakestream

Rekommenderade inlägg

Jag tömmer överrinningsfacket med hävert någon gång per år då jag storstädar.

Om du vill få bort skiten snabbare kan du ju alltid stoppa ned ett smalt rör då och då och sedan "blåsa sugrör" för allt vad du är värd, så kommer skiten att röras runt ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, låter klokt förvisso. Kanske inte det med UVC:n men resten ;) Tyvärr har jag ett hörnkar och har minst sagt svårt at komma åt. Skulle behöva 2m långa armar. Tänkte därför att man kunde kring-gå problemet genom att sätta vattnet i dursofacket i rörelse och få upp skiten från botten ner till skummaren som i sin tur kan skumma bort all DOC.

Om ingen annan testat detta så måste man ju nästan pröva iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen

Du bör inte ta ditt UV-C vatten därifrån. Partiklar större än 5 my påverkar UV-C strålningen väldigt mycket (gör att den diffuserar). UV-C skall köras på så partikelfritt vatten som möjligt.

Jonas - varför inte lägga ner en syresten där som du blåser igång då och då eller har kontinuerligt igång?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen

Du bör inte ta ditt UV-C vatten därifrån. Partiklar större än 5 my påverkar UV-C strålningen väldigt mycket (gör att den diffuserar). UV-C skall köras på så partikelfritt vatten som möjligt.

Jonas - varför inte lägga ner en syresten där som du blåser igång då och då eller har kontinuerligt igång?

MVH Lasse

Får börja med att tacka för att jag får tips. Det är så lätt att missa något som jag skulle kunna gjort i detta fallet. Nu valde jag denna lösningen bland annat för att jag har väldigt rent vatten i botten på ytanrinningen (tror jag i alla fall). Jag började med att göra rent facket och i smanband med det så ställde jag ner pumpen som nu gör att det är så hög cirkulation så att partiklar inte läggar sig på botten. Har jag missat något i mitt resonemang?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter helt ok sillen. Det är ju pga att mitt vatten stått still där som jag fått en matta med skit. Nu ligger det en cirkulationspump på botten i facket. Skall se om skiten kan trotsa den.

Ang. syresten har jag ingen luftpump så jag testar på sillens variant först, fast utan uvc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lägger sig alltid en massa skit i botten på dursofacket för mig. Funderade på att slänga i en liten maxijet för att röra runt lite bättre så att man får ner mer skit till sumpen/skummaren. Hur gör ni för att slippa skiten som lägger sig på botten runt durson?

Låter som ett perfekt ställe att sätta en tappningskran att använda när man tömmer ut vatten vid vattenbyte. Bara att borra ett hål till... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag använder en vattendamsugare stänger strömmen & låter vattnet sjunka "ner i sumpen" när det sjunkigt så det inte rinner mer tar jag vattendamsugaren "295:- på rusta" med en vanlig vattenslang tejpad på stora slangen och suger ut vatten och skit = soprent!! "Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag använder en vattendamsugare stänger strömmen & låter vattnet sjunka "ner i sumpen" när det sjunkigt så det inte rinner mer tar jag vattendamsugaren "295:- på rusta" med en vanlig vattenslang tejpad på stora slangen och suger ut vatten och skit = soprent!! "Boman"

295 är ju billigt! Personligen köpte jag en sughävert med pump för att suga ut "skitvattnet".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min durso är ej fastlimmad i genomföringen så jag tar upp den och virvlar runt lite i facket så all skit kommer ner till skummaren.

Smart det där med vattendammsugare, det ska jag prova imellan bubbelfällan i sumpen där det samlas en del smuts för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som detta är ett problem med många lösningar! Att inte det nämns någonting om detta på dursostandpipes.com är lite märkligt enligt mig.

Daniel; Tappningskranen låter bra men lite för meckigt att fixa nu när det är 570 lite vatten i, plus ca 60kg sten osv...

Dammsugaren är ju också klockren, om man hade kommit åt.

Förvisso Crille men mitt akvarium är 70 djupt så sänker jag ner den mer låter det som ett vattenfall.

Jag får nog sätta min tillit till pumpen jag slängde ner eller kanske slänga i ett par sandgrävande sniglar/ sjöstjärnor som får äta rent botten i facket åt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo självfallet Jonas, men jag vill inte att det skall vara längst in i hörnet på mitt hörnakvarium där jag har det nästan omöjligt att komma åt. I själva akvariet har jag medvetet ett hörn med lägre cirkulation där skiten lätt kan plockas bort. Jag tänkte aldrig på dursofacket som tyvärr samlar väldigt mkt mer skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...