Gå till innehåll

Rainbow Lifegard UVC


Jocke

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Du kan montera den antingen vertikalt eller horisontalt!!!!!!

Jag har både en QL-25 och en QL-40 och båda är monerade horisontalt.

Dock ingår inte fästen för horisontell montering, dessa måste beställas extra och limmas smidigast på plats med tangit

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Någon som vet var man kan köpa nytt lysrör till Rainbow Lifegard UVC?

Hittar ingenting om det på nätet?

Jag tycker mig ana att min kopparbandade pincettfisk har fått några vita prickar på "svansen" och även något pyttelitet på ena sidan av kroppen. Jag har ändå kört mitt uvc i 3 veckor sen jag introducerade fisken. (Min andra fisk (hökfisk) har jag inte märkt något på.

Kanske kan vara mitt uvcrör som är dåligt? (vet inte hur gammalt det är då jag köpte det begagnat) Det är bara på 8w till mitt 170 liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag mailade pentair/rainbow i höstas angående vert/horisontalt montage,och det finns en monteringsats för horisontal-läge vilken består av två plast- vinklar/stödben.

så det är alltså samma enhet, oavsett hur an väljer att montera den.

speedster; har du gjort rent quarts-röret(i citronsyra eller ättikslösning),effekten avtar snabbt om det är skitigt!

Gäller ju naturligtvis alla U-v , oavsett fabrikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, de var helt rent inuti uvc-röret. Ser knappt använt ut, men för säkerthet skull har jag beställt en ny lampa idag. Dyr som satan tyckte jag, nästan 900 spänn men det får det väl kanske vara värt. Fattar inte varför min pincettfisk har fått prick (om det nu är det). Antingen är lampan kass eller så räcker inte mitt rainbow QL-8 till mitt kar. Eller har jag gjort något annat fel :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ibland få en tillfällig vita prick "blomning" som beror på att du t.ex släppt ner nya fiskar eller gjort någon kraftig förändring stort vatten byte eller liknande, men detta ska ditt uv bekämpa på några dagar.

I manuallen står det vilket flöde pumpen skall ha, det är mycket viktigt att du följer rekommenderade värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nästan trott att jag har för dåligt flöde genom den då det står 1 meter under akvariet då pumpen suger uppifrån och ner in i uvcfiltret för att därefter låta vattnet gå upp igen. Jag ska bara ha 912 l/h så det är 300 för mycket om man ska se till pumpen. Flödet känns helkass. Men det kanske ändå är för mycket.

Jodå, röret tänds.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...