Gå till innehåll

Saliferts Silicate


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Tjena,

fick hem Saliferts Silikattest idag. Som tidigare så finns instruktionerna endast på tyska och min tyska är under all kritik.

I instruktionerna står det iaf att man mäter upp 1ml testvatten och droppar i 4 droppar av reagens 1 och 4 droppar av reagens 2 och till sist tillsätter man en sked reagens 3.

Sedan står det då att man skall jämföra provets färg mot färgkartan och att om man gjort det mera noggranna testet skall man multiplicera skalan med 10. MEN det står ingenstans hur man gör ett noggrannare test, är det 10ml testvatten som gäller eller 2ml? Hur många droppar av reagenserna skall användas? Sökte på webben och hittar minst 3 olika instruktioner på hur just saliferts silikattest skall användas.

Mitt testvatten blev iaf knallblått då jag testade kranvatten och ofärgat då jag testade akvarievatnett... skulle vara trevligt att få ett lite noggrannare resultat för kranvattnet och osmosvattnet.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte Saliferts silikattest, men på t.ex. nitrat- och nitrittesterna fungerar det som så att vid normal noggrannhet avläser man färgen när man ser ned i behållaren uppifrån och ned, dvs öppningen och sedan genom botten. För att nå 10 ggr noggrannhet ska man istället avläsa från sidan och rakt genom behållaren (sida till sida). Gick det att förstå vad jag menade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...