Gå till innehåll

Hur gör ni rent era armaturer?


pimo

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om någon har något bra tips på hur man får bort saltstänk ifrån rören, och reflektorerna på en t5 armatur.

Just nu använder jag bara en microfiberduk med vatten, och det funkar inte optimalt.

Kanske man kan torka med lite sprit?, eller ättiksprit?, ge mig tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höj upp armaturen ;)

FaunaMarin har en produkt vad jag sett kanske denna funkar bättre

Fauna Marin - Ultra Protekt

det kan vara lite vanskligt att torka med nått annat har reflektorn en beläggning/hinna av tex plast för att skydda reflektorn så kan dessa mattas ner

Skulle nog fortsatt med vatten å torkat försiktigt eller testat FMUP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om reflektorn har aluminiumyta fräts den av saltet när det torkar så aluminiet mattas.

Plastbeläggda reflektorer tål saltet men om man torkar av kristaller river de i plasten och den mattas precis som Wrang skriver.

I går fick jag mig en smäll av ett lysrör som inte ville tändas.

Det hade en nästan osynlig beläggning av salt och damm. Jag drog ur sladden till armaturen, tog ur röret och torkade av det noga. Det fungerade efteråt. Men det kan ju ha varit något glapp.

Jag kör själv med täckglas. De är lätta att ta bort och tvätta. Jag belägger mina täckglas med vattenavvisande medel för bilvindrutor från Biltema eller Mekonomen. Jag har tre olika fabrikat som fungerar lika bra. Även vanligt damm blir lättare att torka av.

En del fabrikanter kör med en polykarbonatskiva som skydd för reflektorerna. Den går ju att byta ut när den blir för repig och man får inte stötar när man torkar ren den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...