Gå till innehåll

vilken form av uppbyggnadsgrund!


magnus1982

Rekommenderade inlägg

när man byggr upp ett kar, vad använder folk då.

jag hade tänkt mig att endast försöka bygga upp grunden med levande sten. så mycket som krävs för att korallerna ska få en bra yta att stå på. plus att man kan aldrig få för mycket levande sten om jag fattat det rätt.

låter det vettigt eller gör ngn annan annorlunda?

mvh mange

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt sett använder man endast levande sten för att bygga sin "aquascape".

Sen kan man använda diverse buntband, lim, cement, pvc rör osv för att kunna bygga med stenen utan att det välter osv.

Vissa använder kalksten eller död levandesten att bygga med, men det har jag aldrig förstått mig på.

Ett tips när du ska bygga med levandesten i ett revakvariet.

Ha inte som mål att akvariet ska vara "snyggt" direkt när du är klar, utan försök tänka dig hur det blir med koraller osv, och bygg så att du får olika "zooner" som kan tillgodose olika korallers behov av ljus och cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa använder kalksten eller död levandesten att bygga med, men det har jag aldrig förstått mig på.

Det handlar en del om ekonomi där också. Stenen som man inte ser om man bygger upp ett form av stenrös kan kännas svårt att lägga en massa pengar på.

Död sten kan vara ett utmärkt material om man inte har så gott om pengar, speciellt om det är ett stort kar som skall fyllas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när man byggr upp ett kar, vad använder folk då.

jag hade tänkt mig att endast försöka bygga upp grunden med levande sten. så mycket som krävs för att korallerna ska få en bra yta att stå på. plus att man kan aldrig få för mycket levande sten om jag fattat det rätt.

låter det vettigt eller gör ngn annan annorlunda?

mvh mange

Jag tycker de funnits en tendens åtminstone för kanske tio år sen o bakåt, att använda lite väl mkt levande sten. 10-15% av vattenvolymen i sten räcker gott(tex 20kg sten till 200 liters kar etc), o de ger ett luftigt intryck, o är också enklare att få till snyggt. Därmed inte sagt att stenen inte behövs...absolut behövs den levande stenen...men kanske inte i den mängd vi tidigare trott.

Underskatta heller inte sandbädden..den har en större biologisk nedbrutningsförmåga än stenen, då ytan o bakterimängden där är oftast större än på stenen totalt. Ett exempel på de är när man byter sand i ett välinkört kar, med mkt sten, så får man ibland nitratstegring, trots all mogen sten. Detta kan hända även om man har en ganska liten sandbädd.

Jag tror dessutom de finns många poänger i att lägga i all sten på en gång, o göra aquascapingen klart i ett svep...men..de är en kostnadsfråga...kan vara dyrt att köpa allt sten på en gång..men klarar du de ekonomiskt rekommenderar jag de.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med dig Jonas.

För några veckor sen gjorde jag slag i saken. Städade ur en del LS som jag sålde. Flyttade småbitar LS till ett fack i sumpen. Bytade min gamla grus och fyllde på med levande sand.

Inte har jag märkt något negativt av det. Tvärtom.

..visst e de kul med en sån där röjning;)...har du ngr bilder?...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en liten hint från moderator ber jag trådskaparen om ursäkt att jag bad roger posta bilder på sitt kar i din tråd. Roger: e förstås fortfarande nyfiken på hur du fått till de, ser fram emot att få se eventuella bilder i din egen tråd istället;)

trådskaparen: du välkomnas också att fota, i denna din egen tråd;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...