olis Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 hejsan hejsan jag undrar vilka koraller som kan användas som anemon substitut till clown fisk?känner att jag inte har efarenhet att skaffa anemon.mvh ola Citera
Trilobite Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 Mina clowner gillar en euphyllia hammarkorall. Citera
MattiasN Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 du behöver inte skaffa något speciellt, clowner klarar sig utmärkt utan. Dock så drar en del clowner sig till Euphyllia eller Sarcophyton om det finns i karet. Andra gör det inte, jag har båda delarna men mina Clowner håller inte till i någon av dem. Citera
crille Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 du behöver inte skaffa något speciellt, clowner klarar sig utmärkt utan. Dock så drar en del clowner sig till Euphyllia eller Sarcophyton om det finns i karet. Andra gör det inte, jag har båda delarna men mina Clowner håller inte till i någon av dem.samma här, mina clowner hade en anemon för tre år sen somblev för stor för min dåvarande burk, efter jag lämna tillbaksanemonen, har dom alldrig gått i nåt substitut! Citera
Lakestream Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 Mina har tagit både Euphyllia, Sarcophyton och Alveopora. Vet inte om det har någon betydelse men mina clowner är odlade. Citera
Trilobite Postat 24 februari 2008 Postat 24 februari 2008 En av mina clowner bor för övrigt i min klase skivanemoner (röda svampar-typen), stackarn. Citera
NephruruS Postat 25 februari 2008 Postat 25 februari 2008 Mina trivs utmärkt i min xenia koloni trotts att jag har både Euphyllia och Skivisartror det är väldigt individuellt och kan nog bero en del på vart i akvariet korallen är placerad (vart dom kan skydda sitt revir bäst??)? Det är iofs bara en tanke,Men har funderat på det ett tag och tror att det kan vara så eftersom dom föredrar så många olika arter förutom anemoner Citera
Trilobite Postat 25 februari 2008 Postat 25 februari 2008 Finns det en anemon brukar de iofs dyka in i den med huvudet först så fort de bara kan. Citera
Hellman Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Kan det vara så att dom tar den korall där flöde och ljus passar dom bäst? Anemoner har ju en benägenhet att röra på sig tills dom hittar det ljus och det flöde dom är nöjda med och det kan ju vara så att clownerna även trivs bäst där anemoner trivs bäst...Bara tankar och ingenting jag har några som helst erfarenheter av då jag ska köpa mina första clowner nu i veckan.Mvh Hellman Citera
Clownen Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Sarcophyton och Euphyllia har dugt åt mina. Citera
Holma Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Mina clowner bryr sig inte heller om mina Euphyllia, Sarcophyton...Jag inbillar mig att vissa odlade arter inte förstår att de är clowner Citera
Heritage Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Har ett par som huserar i en koloni skivanemoner och lagt ägg där också ett flertal gånger.Ett par har fattat tycke för en Calustrea av nån anledning och håller till där.Verkar som att de mycket väl kan ta det som står till buds. Citera
Rasmus Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 För närvarande så bor mina clowner i en klump med trådalger.. Smaskens Citera
Mattias Malmö Postat 28 februari 2008 Postat 28 februari 2008 Nybörjarfråga då, eftersom jag troligen kommer skaffa ocellaris och funderat lite på anemonsubstitut själv:Det där med att vissa inte "bor" ens i en lämplig anemonliknande korall även om det finns tillgång till det: "bor" alla i något? Ser att Rasmus placerat sig i alger, men kommer alla att muta in ett litet revir som de håller sig till - kanske en sten eller vad som? Eller finns det de som väljer att leva mer "frisimmande" eller vad man ska kalla det? Citera
Moose Postat 28 februari 2008 Postat 28 februari 2008 dom flesta hittar sig ett hem där dom iaf tillbringar natten, ofta i ett hörn uppe vid ytan.mina har oxå ett hem, vid sidan av en euphyllia, dit dom simmar om dom blir skrämda eller så. mina simmaar fritt i övrigt, men när dom e osäkra, stannar dom i hemmet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.