Gå till innehåll

anemon substitut


olis

Rekommenderade inlägg

du behöver inte skaffa något speciellt, clowner klarar sig utmärkt utan. Dock så drar en del clowner sig till Euphyllia eller Sarcophyton om det finns i karet. Andra gör det inte, jag har båda delarna men mina Clowner håller inte till i någon av dem.

samma här, mina clowner hade en anemon för tre år sen som

blev för stor för min dåvarande burk, efter jag lämna tillbaks

anemonen, har dom alldrig gått i nåt substitut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina trivs utmärkt i min xenia koloni trotts att jag har både Euphyllia och Skivisar

tror det är väldigt individuellt och kan nog bero en del på vart i akvariet korallen är placerad (vart dom kan skydda sitt revir bäst??)?

Det är iofs bara en tanke,

Men har funderat på det ett tag och tror att det kan vara så eftersom dom föredrar så många olika arter förutom anemoner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att dom tar den korall där flöde och ljus passar dom bäst? Anemoner har ju en benägenhet att röra på sig tills dom hittar det ljus och det flöde dom är nöjda med och det kan ju vara så att clownerna även trivs bäst där anemoner trivs bäst...

Bara tankar och ingenting jag har några som helst erfarenheter av då jag ska köpa mina första clowner nu i veckan.

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nybörjarfråga då, eftersom jag troligen kommer skaffa ocellaris och funderat lite på anemonsubstitut själv:

Det där med att vissa inte "bor" ens i en lämplig anemonliknande korall även om det finns tillgång till det: "bor" alla i något? Ser att Rasmus placerat sig i alger, men kommer alla att muta in ett litet revir som de håller sig till - kanske en sten eller vad som? Eller finns det de som väljer att leva mer "frisimmande" eller vad man ska kalla det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom flesta hittar sig ett hem där dom iaf tillbringar natten, ofta i ett hörn uppe vid ytan.

mina har oxå ett hem, vid sidan av en euphyllia, dit dom simmar om dom blir skrämda eller så. mina simmaar fritt i övrigt, men när dom e osäkra, stannar dom i hemmet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...