Gå till innehåll

MH armatur


Mazi

Rekommenderade inlägg

Fick hem MH armaturen jag köpt av Peter_G idag smiley4.gif... Den är på 250 watt och 14000 kelvin.Tänkte ha den till ett 375 liters akvarium. Den verkar värma väldigt mycket. Vad för en fläkt går att ha bredvid den ? Hur högt ovanför ytan bör jag ha den ??

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett antal olika fläktar du kan använda dig av! Den smidigaste varianten är ju datorfläktarna, som också är ganska effektiva!

Hur högt du vill ha MH:n över ytan är faktiskt en smaksak. Ljusspridningen blir större ju längre upp du sätter den respektive starkare och mer koncentrerat ju längre ner, som du säkert har förstått. Man kan ju dock inte ha den för lågt eller för högt. Man brukar säga att den ska hängaminst 30 cm över ytan. Man får helt enkelt prova sig fram och se vad som blir snyggast, för man märker ju när man har den för högt då ljuset avtar alldeles för mycket. Själv så sitter nog min 40 cm över ytan, på ett ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elgiganten har billiga bordsfläkter från 99 kr. (De är hyfsatt tysta också)Den minsta kanske är lite väl klen under våra varmaste sommardagar...

En annan sak är att kanske koppla fläkten till en automatisk temp.givare som slår på och av fläkten vid ett visst grad antal, så den bara är drift när det verkligen behövs... Jag har sett sådan elekronik byggsats hos Kjell & Co tror jag det var...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var kan man köpa bra datorfläktar ? Har sett några på Kjell o Co, verkar de bra ?Hur stark bör man (jag) ha ? Vill helst ha en tyst. Tänkte ha en vid sumpområdet också, ska man ha samma sorts fläkt där ? vad är det för skillnad med bordsfläktar ?

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju säga att jag har en exakt likadan armatur och min ligger på lysrörsrampen(specialgjord för just en sån här armatur),det är typ 10cm till vattenytan. Har inte haft några temperaturproblem överhuvudtaget i sommar,har hållt sig på runt 28 grader konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter saatt du köpte den andra. Värmer den inte nåt alls ??? Jag har bara testat denna i typ 10 minuter och den bränns ju nästan när man håller handen några cm från glaset.

Kör på fläktar ändå. Hittade inget på internet. Finns det typ nån "akvariefläkt" ?? Ingen som har nån länk till en bra och relativt tyst fläkt ??

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att jag kommer få problem med det pga lampan men karetska stå i solen såskulle det krisa har jag en liten bordsfläkt som jag köpte på Elgiganten i går för 99kr som kan få gå över dagen när ljudvolymen inte spelar så stor roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Akvariefläktar säljs nog inga speciella. Jag har tagit en gammal nätaggregatsfläkt till en slaktad (antik) dator och gett lite lägre spänning (7v istället för 12v) så blev den tyst och snäll. Det räckte för mitt behov.

Större fläktar går att köra på lägre hastighet (dvs tystare) medan de fortfarande skyfflar mycket luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...