Gå till innehåll

Gege:s revkar 833liter - Akvariet nerlaggt


garfish

Rekommenderade inlägg

Puh! Äntligen efter 3 dagars försening så har jag fått i vatten i sumpen också och dragit igång returpumpen och skummaren.

Lite fosfat uppmätt, så jag snodde en ny knästrumpa från argbiggans socklåda och vips i med rowaphos.

Det är ca 4 cm för mycket vatten i retur facket, men det kommer säkerligen att dunsta med tiden. Skönt å andra sidan så slipper man fylla på.

post-972-14468915328881_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

det där blir nog alla tiders dä! hur går/ser det ut i huvudkaret? för det hade gått med vatten och sten ett tag nu va?

Ja det stämmer karet har gått nu ca 4 månader utan belysning. Ska i första hand få ned fosfatet, sedan mäta igen alla värden igen så jag har en bra utgångspunkt. Väntar dessutom på ett zeolit-filter och hoppas snart tända upp ett par timmar/dag lite mjukt.

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde att du hadde problem med durson posta gjärna mer bilder hur du byggt denna så kan vi säkert lösa gurglet.

Lyxigt med både BK, Flödesmätare och en RD-pump

Hej Christian!

Ja jag har lite små problem med "gurglandet" har små justerat lite och det har blivit bättre men ej helt 100% (om man kan få det 100% ???) Röret är 40mm och sälva genomföringen är 32mm

Har även tittat på http://www.dursostandpipes.com/

Bild2 Hade tidigare en kran längst upp på toppen, samt ett 5 mm hål på sidan, tog bort kranen och tillfälligt satte svart eltejp över hålet. Rördelarna är inte fastlimmade.

Bild3 Från "Durson" går det rakt ned till sumpen (se även bild4) Precis vid vattenytan i sumpen har jag satt en 40mm 45 graders böj, samt en 3 cm blå filtermatta för att dämpa stänk och ev även sänka ljudet?

Det är första gången jag använder mig av en Durso, Går det att få bättre? Tacksam för alla svar.

MVH/Gustaf

post-972-14468915344579_thumb.jpg

post-972-1446891534482_thumb.jpg

post-972-14468915345004_thumb.jpg

post-972-144689153452_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kruxet är att du skall ha en kran eller på nått sätt kunna reglera luften in i durson.

Har man för mycket luft så får du massa luft ner och en slörpande blir.

Det är ej det lättaste att få den att funka men det gäller att vara försiktig å vänta in det hela testa igen å så vidare.

Skulle även köpt mig en kran för att dämpa vattenfallet ner sätt en kran under unionkopplingen

attachment.php?attachmentid=22210&d=1208005830

Själv har jag har 25mm rör ner å 3000l/h upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Christian !

Jag har monterat dit kranen på toppen igen.

Ja jag har själv haft tanken att ev. sätta en kran under union kopplingen.

Finns det några nackdelar? Vad händer om det blir stopp i Durson eller på vägen ned? Vad är sannolikheten?

Eller är man bara nojig? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Christian !

Jag har monterat dit kranen på toppen igen.

Ja jag har själv haft tanken att ev. sätta en kran under union kopplingen.

Finns det några nackdelar? Vad händer om det blir stopp i Durson eller på vägen ned? Vad är sannolikheten?

Eller är man bara nojig? ;)

Nja för nojig skall man nog ej vara då kan man verkligen ej sova på nättrena. Du får sätta ett skydd för hålet där uppe så inget kan åka med ner.

Sätter du en kran där nere så slipper man vattenfallet inne i röret hela vägen upp. stryper man då flödet ner så blir nivån inne i röret högre upp och slurp/bubblor hinner evakueria innan det åker vidare ner.

Finns vissa som satt en nivå-brytare i huvudkaret om det blir stopp i durson och karet fylls upp så stannar returpumpen.

För att ställa in en durso så behöver man ha tålamod och små ändringar.

Själv gillar jag det inte och kör med hävert metoden ner istället som är helt knäpp tyst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja för nojig skall man nog ej vara då kan man verkligen ej sova på nättrena. Du får sätta ett skydd för hålet där uppe så inget kan åka med ner.

Sätter du en kran där nere så slipper man vattenfallet inne i röret hela vägen upp. stryper man då flödet ner så blir nivån inne i röret högre upp och slurp/bubblor hinner evakueria innan det åker vidare ner.

Finns vissa som satt en nivå-brytare i huvudkaret om det blir stopp i durson och karet fylls upp så stannar returpumpen.

För att ställa in en durso så behöver man ha tålamod och små ändringar.

Själv gillar jag det inte och kör med hävert metoden ner istället som är helt knäpp tyst

Tack för svaret Wrang! -Tummen upp;):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll så fick jag ett lysande handtag med belysningen av en polare. Ett testexpriment.

De första 2 bilder, en metalhalogen 400watt E40, BLV 14000K över de 2 revpelarna.

Sista bilden T5 4x80, med 2 FM Blue, + 2 Fiji Purple.

Ska de kommande veckan se till att belysningen kommer på plats över burken.

Damknästrumpan hänger och dinglar i burken med Rowaphos i.

/Gustaf

post-972-144689153686_thumb.jpg

post-972-14468915368798_thumb.jpg

post-972-1446891536903_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...