Gå till innehåll

kan alla co2 flaskor fyllas på?


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Mors!

Enklast är att höra med någon brandskyddsfirma, de fyller och provtrycker det mesta. Jag brukar provtrycka både luft och fylla Co2 (ibland iaf smiley17.gif) på Boréns Brand 031-44 07 40.

Det enda jag kan tänka mig man inte fyller är om det är en gammal tub som inte är godkänd längre?!

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag köpte en CO2-flaska och den skulle vara nyfylld när jag köpte den (det var dock knappt 50 bar i den). När jag sedan skulle fylla den var det ingen som ville göra detta. Till slut kontaktade jag en expert på AGA och han sa att tuben inte var godkänd och därmed inte fick fyllas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det gäller att kolla så atttuben/flaskanär provtryckt och godkänd. Det är i stort sett samma regler som gäller för tuber avsedda för andningsluft och anledningen är helt enkelt att det gäller trycksatta tuber.

Kolla som sagtförst med någon som fyller om flaskan är godkänd eller be om ett intyg av den du köper av.

Förmodar att det finns ett gäng dykare här som känner igen dettasmiley17.gif

Reglerna är ganska enkla...

Flaskan skall vara godkänd och provtryckt ( i Sverige)...

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl säga såhär att flaskor som inte är ASS stämplade kommer vara besvärliga att få fyllda, kolla med den som säljer flaskan om den har "ASS" stämplat på kragen. De kommer att bli möjligt framöver att få flaskor som inte är ASS stämplade fyllda förutsatt att de är tillverkade efter EU-direktiv nr... nånting.... och stämplade med detta nr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dom är ASS stämplade funkar det bra. Inga flaskor tillverkas i Sverige. De flesta flaskor tillverkas i England av Luxfler eller i Tyskland av Mannesman. Flaskorna provtrycks sedan tills de sprängs allt efter Arbetarskyddstyrelsens direktiv (tryckkärlsnormen). När alla tester är klara och godkända av Arbetaskyddsstyrelsen så får tillverkaren börja stämpla cylindrarna som skall exporteras till Sverige med ASS stämpel. Alltså: tillverkaren stämplar samma flaskor med olika stämplar beroende på vilket land som skall ha dom. Nu håller man på med ett EU-direktiv som skall gälla inom Europa så i framtiden blir det enklare, det är redan igångkört med vissa flasktyper...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...