Gå till innehåll

clavularia viridis.


magnus1982

Rekommenderade inlägg

hej allihopa.

tänkte bara höra med ngn som har erfarenhet av denna korallen. i butiken jag köpte den så sade dem att det skulle ta 3-4 veckor innan den skulle blir riktigt grön och fin. är det sant eller?

redan första dagen började det växa ut bruna kvistar med en liten bit grönt längs ut i toppen, och det har bara ökat :) kommet det bruna övergå till helt grönt efter ett tag eller hur ligget det till.

jag köpte denna korallen för jag ville ha den som någon form av finare gräs nere till höger framför stenarna i mitt 58 liter clownhotell, så den ligger bara i sanden, inte fastklistrad eller något, kommer det gå okej eller kan det innebära problem att den bara ligger där. den är juh inte som en anemon som rör på sig kan jag tänkte he he :)

jag tackar för bra svar

ha det mange

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söker du på Clavularia och Pachyclavularia så får du upp ungefär likadana bilder.

Polyperna kan ta någon dag innan de visar sig ordentligt, det beror på vilka vattenvärden samt vilken belysning de har varit vana vid förut. Så var det för mig när jag fick hem en ordentlig bit från en polare, det tog nästan en vecka innan det såg ut som jag ville, och nu har de faktiskt börjat gå tillbaks lite igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

där är mycket knoppar som man ser ordentligt när det är mörkt i karet , för de har dragit ihop sig. sen när det tänds bara exploderar det ut :) det är rätt fascinerande attt se :)

så tror nog den är frisk.

för såg denna korallen på zoogiganten i lund, vet ej var ni kommer från så ni kanske inte varit där, dem hade den i mörker, så den hade inte växt något alls när jag köpte den. men i ett utställningsakvarium fanns den och den var riktigt fint grön, knappt något brunt alls, därav köpte jag den och jag hoppas självklart att min verkligen blir så också :)

har en fråga till, hur är det med belysningen till denna korall, snackar här på forumet om hur stark belysning , men hur många timmars ljus ska den ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se på bilden - två varianter i ett Clownhotell som varit igång i 6 månader. De kan vara lite tjuriga ibland. Den högra brukar då och då dra in sig och sura några dagar för att sedan visa full glans igen.

post-2331-14468915213447_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej allihopa.

tänkte bara höra med ngn som har erfarenhet av denna korallen. i butiken jag köpte den så sade dem att det skulle ta 3-4 veckor innan den skulle blir riktigt grön och fin. är det sant eller?

redan första dagen började det växa ut bruna kvistar med en liten bit grönt längs ut i toppen, och det har bara ökat :) kommet det bruna övergå till helt grönt efter ett tag eller hur ligget det till.

jag köpte denna korallen för jag ville ha den som någon form av finare gräs nere till höger framför stenarna i mitt 58 liter clownhotell, så den ligger bara i sanden, inte fastklistrad eller något, kommer det gå okej eller kan det innebära problem att den bara ligger där. den är juh inte som en anemon som rör på sig kan jag tänkte he he :)

jag tackar för bra svar

ha det mange

de finns dom som är bruna, o kommer så förbli...så de är inte säkert att din blir grön

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

där är mycket knoppar som man ser ordentligt när det är mörkt i karet , för de har dragit ihop sig. sen när det tänds bara exploderar det ut :) det är rätt fascinerande attt se :)

så tror nog den är frisk.

för såg denna korallen på zoogiganten i lund, vet ej var ni kommer från så ni kanske inte varit där, dem hade den i mörker, så den hade inte växt något alls när jag köpte den. men i ett utställningsakvarium fanns den och den var riktigt fint grön, knappt något brunt alls, därav köpte jag den och jag hoppas självklart att min verkligen blir så också :)

har en fråga till, hur är det med belysningen till denna korall, snackar här på forumet om hur stark belysning , men hur många timmars ljus ska den ha?

Var lite försiktig med var du placerar den. Trivs den så kan den börja sprida sig och sedan bli svår att få bukt med. Har du sand i akvariet så gärna på en ensam sten ute i sanden så den inte kan få grepp i något större "berg" med levande sten.

Belysningen som vanligt lite beroende på vad du har. 10-12 timmar, har du möjlighet att "trappa" upp och ner så kanske något längre. Själv kör jag blåljus (T5 actinic) 11 timmar, efter 1,5 timme tänds minna Metallhalogen och de släcks sedan 1 timme före blåjuset. Fungerar bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har för närvarande en timer inställd på att vara tänt från 1-22 på kvällen. så de är okej. kan det annars vara att rekommendera att dela upp dagen eller? typ 7-12 , 4-22? hur ser man ¨på det eller ska det vara sammanhängande?? :)

sen så har jag placerat den på sanden utan sten, det innebär inga problem att den inte har sten väl? man kan kanske styra den lite mer hur den växer då kanske om man har sten? den blommar som tusan iaf men ej spridit sig. ska fixa bild sen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej okej! då kör vi eftermiddag kväll =) så alla kan se det när dem hälsar på :)

hur var det med att placera den på sanden utan sten. prob? om man har den på en sten, omfamnar den stenen då och gör att detblir en snyggare uppbyggnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...