Gå till innehåll

sten + temperatur


Datate

Rekommenderade inlägg

Hej

(Okej, vi tar det på en gång, det är skogsflikkan som ställer frågan, men hon kommer inte in på sin användare, trots försök till att återställa lösenordet)

Hur som helst, vi har nu nästan fyllt upp vårat 828 L kar, å allt ser väl bra ut, förutom temperaturen, som ligger på 22 grader. Måste det vara ca 25 grader i vattnet för att man ska kunna lägga i LS:en? Eller funkar det att lägga ner den trots att det "bara" är 22 grader?

Mvh Linda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om temperaturen höjs inom ett dygn så tror inte JAG att du förlorar så mycket liv, om ens något. men jag tror inte att det är några problem då temperaturen kan sjunka på revet också.

men desto mer som skriver ju säkrare blir det;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tålamod ja... den börjar tryta nu kan jag säga, efter att vi hade planerat att karet skulle stå vattenfyllt innan jul... just det ja.. det är mars nu och karet är inte ens färdigfyllt... det fattas lite, lite...

Vi har ju en doppvärmare i, men den är lite klen, så den har vi ställt upp på 28 grader. (Minns inte vad Erik har sagt att den var specad till), så nu får vi väl hoppas att den orkar värma vattnet lite till...

Vi hade inte tänkt stressa, men vi tänkte att vi har lite LS i sumpen i andra karet, och vi hade velat flytta över den, men jag gissar att det bara är att ge sig till tåls...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Visst har vi haft tålamod...i mängder hehe. Men nu vill vi försöka avveckla gamla karet snarast möjligt då det numera bara står med en provisorisk sump och utan UVC. Vi skall dessutom flytta över automatpåfyllningen så snart vi kan. Har runt 20kg som stått i sumpen sen i oktober som vi tänkte slänga i till att börja med utöver de kg reefcheramic som vi redan lagt i.

Saken är väl den att jag inte riktigt förstår hur vi ska få upp tempen till 25c då vattnet lär kylas snabbare än det värms med den stora vattenytan. Har stoppat i en 300W värmare som står på 28C, men man brukar ju räkna 1w/L så den är ordentligt underdimensionerad. Sen hade vi inte tänkt stoppa i koraller och fisk förren tidigast 2v efter att vi flyttat över stenen. Men hur vi skall nå 25c utan belysning (tänkte börja smyga igång den i samband med att vi lägger i korallerna och fisken) är för mig ett mysterium. Rummet håller väl 21c ungefär.

Någon som har något tips?

(Nu var det jag Erik som skrev)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant...gav väl bara 225kr för den jag har i nu. Det trista är ju att man köper värmare för nästan 700kr å sen behövs dom troligen inte mer efter ett par månader när problemet troligen är det motsatta då vi kommer köra 3x250W runt 10h om dagen. Kan tänka mig att det kommer bli varmt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo iofs så blir det väl en liten summa tillsammans, men det kan alltid vara bra att ha någon extra liggandes ifall det blir fel på den man använder sen?

sen den 3é kan ni väl säkert sälja för en 200lapp här på guiden när ni väl fått iordning allt med ljuset och så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strunta i att köpa fler doppvärmare. Som du säger själv rummet håller 21 grader + att du har väl pumpar igång. Det får jag hoppas iaf. De alstrar också värme. Varför hålla så hårt på 25 grader det fattar jag inte. Visst belysningen gör sitt till. Själv har jag inte haft doppvärmare på länge.

En regel jag lärt mig, inte under 20 grader och inte över 30, då klarar man det mesta.

Gör det inte svårt för dig:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå. Har 2st Tunze 6100 igång...sen blir det ju även returpump och UVC om några dagar...+ skummaren som vi hoppas hämta snart...

20-30c låter ju vettigt. Som någon skrev tidigare...det lär ju inte vara konstant 25c på alla världens rev...

Vi får se om vi hinner slänga i 20kg sten ikväll...eller om vi få börja imorron istället...det börjar ju bli mörkt och kallt nu hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...