Gå till innehåll

Holacanthus bermudensis/ciliaris


Dallaman

Rekommenderade inlägg

någon som har erfarenhet av denna fisk?

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/19/1395/Holacanthus/bermudensis.htm

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/19/331/Holacanthus/ciliaris.htm

Jag har hittat en liten söt kejsare på 3cm

enligt "bilderna" jag har hittat på ungfisken så är den exakt likadan som en H.bermudensis

men enligt han i butiken var det en Holacanthus ciliaris, men de verkar ju vara ganska lika som ungfisk. han sa "att de förväxlas med den som blir upp mot 40cm" och "den blir max 25cm", den har gått hos korallfisken i 1vecka och i här kan jag hämta den nästa tisdag,

tack på förhand Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som har erfarenhet av denna fisk?

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/19/1395/Holacanthus/bermudensis.htm

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/19/331/Holacanthus/ciliaris.htm

Jag har hittat en liten söt kejsare på 3cm

enligt "bilderna" jag har hittat på ungfisken så är den exakt likadan som en H.bermudensis

men enligt han i butiken var det en Holacanthus ciliaris, men de verkar ju vara ganska lika som ungfisk. han sa "att de förväxlas med den som blir upp mot 40cm" och "den blir max 25cm", den har gått hos korallfisken i 1vecka och i här kan jag hämta den nästa tisdag,

tack på förhand Robert

Du kan lugnt lita på Korallfisken, de kan sin sak. Jag köpte en H ciliaris av dem hösten 1983 tror jag det var, fisken var ca 2,5 cm. Jag var då också osäker på om det var en ciliaris eller bermudensis, men Korallfisken var helt säkra och de hade rätt.

De är förvillande lika som små men den som kan sin sak ser skillnaden. Båda fiskarna blir upp till 45 cm stora. Eftersom de även korsar sig så finns det färgvarianter.

Enligt mitt tycke VVF (Världens Vackraste Fisk)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt, alla 3 ungdjuren är förvillande lika, behövs ett tränat öga för att se skillnaderna. Enligt min litteratur så blir ciliaris och bermudensis/isabelita ca 45 cm, passer ca 25 cm. Mina böcker är dock tryckta runt 1980. Även om det tryckta ordet består för evigt så kan det komma att omprövas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en bermudensis tills för en knapp vecka sen. Helt grym fisk. Jag chansade på att kunna hålla honom från koraller genom att mata mkt, men det gick inte. Så han fick återvända till handlaren. Verkligen fin fisk. Bermudensis och isabelita som de kallas ibland sägs vara lättare att hålla i längden än ciliaris. Det skall vara lättare att tillgodose deras näringsbehov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enligt korallfisken ska det vara ciliaris, dom sa att den kan nafsa lite på lps men inte sps.

Wiking: jo jag såg din tråd :) håller med dig mycket färgrik fisk

Lakestream: vilka koraller var den på?

jag har några Euphyllior och några acropora fraggar

(fisken finns i Stömstad hos den lokala handlarn, men kommer från linköping)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nafsade på alla mina acros. Men det är ju inte hela världen. Acron klarar sig. Det är ju bara polyperna som fisken är efter så korallen drar helt enkelt in dem. Likadant var det på min pavona cactus. Däremot var det ett gäng andra koraller som fick lida rejält. Gorgonian var han på stup i ett, Stylophoran, mina Porites och Seriatopora Guttatusen var oxå favoriter. Mina LPS:er var han inte intresserad av ett dugg och då har jag ändå euphyllia, favia, oulophyllia, lobophyllia och alveopora. Har även ett gäng olika knappar och en ricordea florida. Av dem gillade han tentaklerna på mina zoanthus. Xenian som jag trodde han skulle vara på brydde han sig inte heller om.

Mao. om du vill ha en grym firre och inte bryr dig så mkt om dina koraller kan jag varmt rekommendera en bermudensis. Men i ett rev tror jag du gör bättre i att testa en imperator eller navarchus om du vill ha kejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Holacanthus ciliaris nu i min ägo.... ett dygn senare så funkar det jätte bra, den har även lockat fram min skygga gulkirurg. Dom simmar tillsammans och "dansar" mot varandra ibland.

någon form av revir dans??? men inget jagande eller bitande.

korallerna verkar fått vart ifred ännså länge.

Hoppas den inte växer för fort... så jag måste göra mig av med den.... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt!, spanade in en ciliaris hos bengan för någon månad sedan, sjukt snygg, doc lite orolig för mina spser.

Hur går karet för övrigt?, kanske börjar bli dags för någon slags träff/fraggträff någonstanns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...