Dimorb Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Har under en period studerat nattlivet i mitt akvarium och konstaterat att diverse "fuffens" pÄgÄr under natten.Framför allt Àr det mina Synchiropus splendidus som utför diverse ritualer pÄ kvÀllstid.De simmar tÀtt tÀtt omslingrade i Ättor och spiraler. Antingen tillsammans genom att "haka tag" i varandra med stjÀrtarna eller sÄ simmar en utav dem pÄ rygg medans den andre Äker pÄ magen.Efter varje "knyck" ser det ut som om den större utav dem pickar i luften precis som om han/hon Àter.Naturligtvis skulle jag bli mycket tacksam om nÄgon som har sett nÄgot liknande eller vet vad detta betyder kan upplysa mig.Skall Àven försöka filma det hela med en digitalkamera men Àr inte sÀker pÄ att det gÄr nÀr det Àr slÀckt. Citera
aengus Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 kan det va sÄ att den stora har en lÄng ryggfena? isÄfall Àr det nog fasiken fuffens pÄ gÄng.//aengus Citera
Dimorb Postat 15 augusti 2004 Författare Postat 15 augusti 2004 japp den har en lÄng ryggfenaMen inte alltid som den Àr utfÀlld. Citera
aengus Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Hanen har en lÀngre ryggfena Àn honorna, hoppas att det blir nÄgot.lycka till.//aengus Citera
Dimorb Postat 15 augusti 2004 Författare Postat 15 augusti 2004 Hur kan man ta reda pÄ hur de leker och vad jag kan göra för att ha bÀttre chans till överlevare bland ynglen?Förresten skall du öppna affÀren igen?Försökte komma ihÄg och tror det lÄg en affÀr i vÀgga vid namn bojjen.Kan det stÀmma? Citera
aengus Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Japp det stÀmmer,det. fritidshuset hette den. det lutar Ät det hÄllet att jag öppnar igen hÀr hemma i kÀllaren till o börja med. du fÄr söka pÄ internet om lek, har sett nÄn sida men kommer inte ihÄg adressen. finns À'ven nÄn bok, kolla pÄ akvaristen.seoff topic: kan inte skicka över nÄra bilder till dej sÄlde allt i hopa idag. ska ha större balja. Citera
Dimorb Postat 15 augusti 2004 Författare Postat 15 augusti 2004 " Mandarinfish only spawn in the evening and exhibit very unique mating behavior. If a pair of them are healthy enough, they will begin spawning occasionally just after lights out. The male and the female approach each other and begin to "dance" in a spiral up the water column. They release sperm and egg as they rise. The spawn are planktonic for some time, but will grow to a couple mm in length in a couple days. If there are other kinds of fish in the tank, the spawn should be isolated.Sablans ocksÄ. Tror att mina andra fiskar kommer att sluka det mesta Citera
aengus Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Troligtvis, ja. men har du inte nÄt litet akv stÄende nÄnstans sÄ du kan flytta över mandarinerna?? Citera
Dimorb Postat 15 augusti 2004 Författare Postat 15 augusti 2004 Jo men hur skall jag fÄ upp dem ifrÄn 160 kilo sten i ett 540 Citera
Dykaren Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Mandarinfiskarnas yngel Àr extremt smÄ. De Àr för smÄ för att födas upp pÄ rotifers som man normalt sett anvÀnder som första foder för clownfiskar och liknande.Det finns ett fÄtal i hela vÀrlden som har lyckats med uppfödning av Mandarinfiskar. DÄ har de anvÀnt sig av yngel av vissa sorters copepoder. Det rÀcker alltsÄ inte att copepoderna Àr smÄ... det ska vara copepod-yngel!Innan du har lyckats fÄ fram ett möjligt första foder sÄ tycker jag inte du skafundera pÄ att flytta fiskarna. Citera
aengus Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Ja jo de förstÄs, va ju lite dumt tÀnkt av mej.. Citera
Dykaren Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Man blir lÀtt lite virrig nÀr det Àr bebisar pÄ gÄng! Inte dumt, helt normalt!Jag vill knappt lÀmna mitt akvarium nu... mina Banggai ska slÀppa yngel om ett par dagar! Citera
aerie Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Och Karlskrona,iaf de av oss som Àr registrerade hÀr Citera
Dykaren Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Jag ska fÄnga upp honom inatt eller pÄ tisdag natt som senast.Jag lÀgger ut lite info dÄ. Citera
herrGreen Postat 1 november 2009 Postat 1 november 2009 http://en.microcosmaquariumexplorer.com/wiki/Breeding_the_Green_Mandarinlycka till! Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.