GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Har under en period studerat nattlivet i mitt akvarium och konstaterat att diverse "fuffens" pÄgÄr under natten.

Framför allt Àr det mina Synchiropus splendidus som utför diverse ritualer pÄ kvÀllstid.

De simmar tÀtt tÀtt omslingrade i Ättor och spiraler. Antingen tillsammans genom att "haka tag" i varandra med stjÀrtarna eller sÄ simmar en utav dem pÄ rygg medans den andre Äker pÄ magen.

Efter varje "knyck" ser det ut som om den större utav dem pickar i luften precis som om han/hon Àter.

Naturligtvis skulle jag bli mycket tacksam om nÄgon som har sett nÄgot liknande eller vet vad detta betyder kan upplysa mig.

Skall Àven försöka filma det hela med en digitalkamera men Àr inte sÀker pÄ att det gÄr nÀr det Àr slÀckt.

Postat

Hur kan man ta reda pÄ hur de leker och vad jag kan göra för att ha bÀttre chans till överlevare bland ynglen?

Förresten skall du öppna affÀren igen?

Försökte komma ihÄg och tror det lÄg en affÀr i vÀgga vid namn bojjen.

Kan det stÀmma? :)

Postat

Japp det stÀmmer,det. fritidshuset hette den. det lutar Ät det hÄllet att jag öppnar igen hÀr hemma i kÀllaren till o börja med. du fÄr söka pÄ internet om lek, har sett nÄn sida men kommer inte ihÄg adressen. finns À'ven nÄn bok, kolla pÄ akvaristen.se

off topic: kan inte skicka över nÄra bilder till dej sÄlde allt i hopa idag. ska ha större balja.

Postat

" Mandarinfish only spawn in the evening and exhibit very unique mating behavior. If a pair of them are healthy enough, they will begin spawning occasionally just after lights out.

The male and the female approach each other and begin to "dance" in a spiral up the water column. They release sperm and egg as they rise. The spawn are planktonic for some time, but will grow to a couple mm in length in a couple days.

If there are other kinds of fish in the tank, the spawn should be isolated.

Sablans ocksÄ. Tror att mina andra fiskar kommer att sluka det mesta smiley19.gif

Postat

Mandarinfiskarnas yngel Àr extremt smÄ. De Àr för smÄ för att födas upp pÄ rotifers som man normalt sett anvÀnder som första foder för clownfiskar och liknande.

Det finns ett fÄtal i hela vÀrlden som har lyckats med uppfödning av Mandarinfiskar. DÄ har de anvÀnt sig av yngel av vissa sorters copepoder. Det rÀcker alltsÄ inte att copepoderna Àr smÄ... det ska vara copepod-yngel!

Innan du har lyckats fÄ fram ett möjligt första foder sÄ tycker jag inte du skafundera pÄ att flytta fiskarna.

Postat

Man blir lÀtt lite virrig nÀr det Àr bebisar pÄ gÄng! smiley1.gif

Inte dumt, helt normalt!

Jag vill knappt lÀmna mitt akvarium nu... mina Banggai ska slÀppa yngel om ett par dagar!

• 5 Ă„r senare...

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...