Gå till innehåll

Lek av Synchiropus splendidus?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har under en period studerat nattlivet i mitt akvarium och konstaterat att diverse "fuffens" pågår under natten.

Framför allt är det mina Synchiropus splendidus som utför diverse ritualer på kvällstid.

De simmar tätt tätt omslingrade i åttor och spiraler. Antingen tillsammans genom att "haka tag" i varandra med stjärtarna eller så simmar en utav dem på rygg medans den andre åker på magen.

Efter varje "knyck" ser det ut som om den större utav dem pickar i luften precis som om han/hon äter.

Naturligtvis skulle jag bli mycket tacksam om någon som har sett något liknande eller vet vad detta betyder kan upplysa mig.

Skall även försöka filma det hela med en digitalkamera men är inte säker på att det går när det är släckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan man ta reda på hur de leker och vad jag kan göra för att ha bättre chans till överlevare bland ynglen?

Förresten skall du öppna affären igen?

Försökte komma ihåg och tror det låg en affär i vägga vid namn bojjen.

Kan det stämma? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det stämmer,det. fritidshuset hette den. det lutar åt det hållet att jag öppnar igen här hemma i källaren till o börja med. du får söka på internet om lek, har sett nån sida men kommer inte ihåg adressen. finns ä'ven nån bok, kolla på akvaristen.se

off topic: kan inte skicka över nåra bilder till dej sålde allt i hopa idag. ska ha större balja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

" Mandarinfish only spawn in the evening and exhibit very unique mating behavior. If a pair of them are healthy enough, they will begin spawning occasionally just after lights out.

The male and the female approach each other and begin to "dance" in a spiral up the water column. They release sperm and egg as they rise. The spawn are planktonic for some time, but will grow to a couple mm in length in a couple days.

If there are other kinds of fish in the tank, the spawn should be isolated.

Sablans också. Tror att mina andra fiskar kommer att sluka det mesta smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandarinfiskarnas yngel är extremt små. De är för små för att födas upp på rotifers som man normalt sett använder som första foder för clownfiskar och liknande.

Det finns ett fåtal i hela världen som har lyckats med uppfödning av Mandarinfiskar. Då har de använt sig av yngel av vissa sorters copepoder. Det räcker alltså inte att copepoderna är små... det ska vara copepod-yngel!

Innan du har lyckats få fram ett möjligt första foder så tycker jag inte du skafundera på att flytta fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...