Gå till innehåll

Start av Clownhotell


jorgen

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag är helt ny här och inom saltvattensakvarium. Har haft sötvattensakvarium. Min plan är nu att göra mig av med mitt sötvattensakvarium och start upp ett Clownfiskhotell (58l.) med 2 clownfiskar en del snäckor och några lätta koraller till att börja med.

Bör man sätta in en (kanske fler) extrapumpar? är det någon speciell installation ni rekomenderar?

Har ni tips på andra djur man skulle kunna ha i akvariet för att få bättre "balans" med alger och så?

Hörde att man kunde byta ut ett av lysrören i locket mot ett 20000K för att få bättre ljus, är det något som rekomenderas? var hittar man isåfall sådana lysrör?

Hur ofta behöver man byta vatten i ett sådant akvarium? Har hört allt ifrån 10 liter i veckan till 5 liter i halvåret.

Är det andra modifikationer ni kan rekomendera att man gör i sitt clownhotell för att få det att fungera bättre?

Jag kommer antagligen montera en vit back to nature slimline, eftersom jag inte gillar den svarta plastbaksidan. Jag är fortfarande i planeringsstadiet och har inte köpt något enu, så jag är öppen för förslag och tips och trix som kommer göra det lättare att få igång akvariet.

Mvh

Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkomna till guiden!

Det finns ett ämne: Nanokar här på forumet. Där kan du se hur andra har gjort. Där hittat du Clownhotell och Mollyhotell.

Ett annat sätt är att använda sökfunktionen på Clownhotell, Mollyhotell och kanske Guppyhotell. Där hittar du läsning och tips tillräckligt för de lediga dagarna.

Ett litet tips till: Detta är ju i många fall skrivet av nybörjare så läs hela tråden och värdera litet hur vederbörande har lyckats innan du följer tipsen. Några har fått till riktiga superkar och andra inte. Naturligtvis beror det på tycke och smak och tur eller otur men ett bra tillvägagångssätt gör det hela enklare. Där har du läsning så det räcker alla helgdagarna.

PÅ försidan har vi artiklar om diverse saker som också kan vara intressanta.

Grundtipset är ändå: Köp en bok. I tråden "boktipset" finns en hel del recensioner men grundtipset är "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. En bra bok på svenska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grundtipset är ändå: Köp en bok. I tråden "boktipset" finns en hel del recensioner men grundtipset är "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. En bra bok på svenska.

Tack för svaren.

Vad bra att den boken är att rekomendera. Dom får in den här i stan på tisdag, så jag ska köpa den då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Har du 2pumpar så behöver du inge extra pumpar, jag köpte ett clownhotell i sommras nytt och i de fanns de 2pumpar, en kompis som köpte beg, och de va något äldre, han hade bara en pump och fick därför köpa en till.

5l i veckan funkar helt okej att byta. ett tips om du ska ha karet länge är att byta skummare den som finns i är svår att ställa in och få den bra

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...