Gå till innehåll

Alternativa sätt att montera Skummare och vilka utföranden finns de i??


barneth

Rekommenderade inlägg

Jag har lite funderingar på det här med de olika alternativen av montering av skummare.

INFO!

Jag har en vanlig 330 liters sötbalja som ska göras om (inga hål i glaset) till saltkar. Mitt problem ligger i hur jag skall få ner vattnet till sumpen och jag funderar då på om man kan använda skummaren för att skicka ner vattnet till sumpen och sedan pumpa upp det till karet och i och med detta låta pumpen styra flödet??

I och med dessa funderingar så har jag kikat på skummare och funnit dessa olika utföranden:

1. Sådan man hänger på kanten.

2. Sånna man hänger på sumpen.

3. Och de man har i sumpen.

Kan det vara så att alt. 1 och 2 är samma sorter?

Finns det för fler utföranden av skummare än dessa tre?

En annan fråga: Finns det skummare med pump och/eller häverteffekt som skickar vattnet igenom skummaren?

Någon som kan dra det lite enkelt?

Vänligen

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte använda en skummare till att pumpa ut vatten ner i sumpen. Om du skulle få problem med returpumpen så kommer du att få ner mer vatten än sumpen kan svälja o du har en översvämmning.

Bättre att använda en överrinningsbox som tar ner vattnet till sumpen och sedan ha skummaren i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett om du hänger en skummare på karet eller sumpen så är det av samma modell/princip. Vill du så kan du ju bygga en sump i karet där du sätter skummare och doppvärmare och en returpump som håller lite fart i vattnet. En kammare byggd av två glasskivor ger dig en hörna där du kan sätta allt sådant med den fördelen att du slipper låta vatten komma utanför din huvudtank. Nackdelen är att du tar en del av volymen i huvudkaret till det, vilket ger dig mindre plats till koraller och fiskars simutrymme. Men, det är en del som kör på det viset med mycket lyckat resultat och som inte vill ha det på annat vis. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ OCH TACK FÖR DITT SVAR.

Karet som ska bli sump är redan införskaffad. Har dock ej hämtat den (5 min bort), men den står och väntar på att bli hämtad. Har för mig att det handlade om 80X50X40, eller lknande, så det blir mellan 160 och 200 liter i sumpen. En annan fråga är:

Kan man ha ett saltvattenskar och ett sötvattens i samma möbel, eller typ 10 cm från varandra? Eller kan man lättare få sjukdomar som hoppar över mellan karen? Vad brukar man rekomendera?

Kanske jag ska starta en ny tråd. "inför uppstart" ? ;)

/Micke

Oavsett om du hänger en skummare på karet eller sumpen så är det av samma modell/princip. Vill du så kan du ju bygga en sump i karet där du sätter skummare och doppvärmare och en returpump som håller lite fart i vattnet. En kammare byggd av två glasskivor ger dig en hörna där du kan sätta allt sådant med den fördelen att du slipper låta vatten komma utanför din huvudtank. Nackdelen är att du tar en del av volymen i huvudkaret till det, vilket ger dig mindre plats till koraller och fiskars simutrymme. Men, det är en del som kör på det viset med mycket lyckat resultat och som inte vill ha det på annat vis. :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska väl inte vara några större problem och ha sött och salt jämsides, kanske kan skärma av det litegrann? Kommer där bli separat belysning?

Om sumpen är om 80X50X40 så är det ett 160 liters kar men där kan du räkna med att inte använda mer än 15-25 cm av karets höjd. Tex så behöver kanske inte skummaren mer, och så måste där finnas en buffert om du får strömavbrott och där blir en hävert ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för ditt svar.

Visst blir det separat belysning och sumpen är minst 80X50X40, den kan vara 80X50X50 oxå alternativt 60 cm åt något håll och mellan 80 - 100 cm långt.

/Micke

Det ska väl inte vara några större problem och ha sött och salt jämsides, kanske kan skärma av det litegrann? Kommer där bli separat belysning?

Om sumpen är om 80X50X40 så är det ett 160 liters kar men där kan du räkna med att inte använda mer än 15-25 cm av karets höjd. Tex så behöver kanske inte skummaren mer, och så måste där finnas en buffert om du får strömavbrott och där blir en hävert ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för din ledtråd. ;)

Du har helt rätt, troligtvis kommer inte sötvattensakvariet att göra sig tillsammans med saltakvariumet pga. lägre ljus. Jag tänker om...

/Micke

Man brukar ha mycket starkare ljus i saltkar så det andra ser nog rätt släckt ut bredvid.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...