Gå till innehåll

Kvicksilverkatastrof?


Datate

Rekommenderade inlägg

Kollade nyss in i karet för att kolla termimetern. Som vanligt hade termometern fastnat på magneten som håller ena streamern.

Vad som dock inte var lika normalt var att det såg ut att vara vatten i den. Vi använder för tillfället en sån där vanlig "kvicksilvertermometer"...en rumptermometer för akvariebruk typ ;)

Som sagt, såg ut som det var vatten i den. Tog tag i den och drog bort den från magneten. Vad får jag se? "spetsen" är sönder och det sitter ett gäng små metallkulor på streamerfästet!!!

Vad som hänt är uppenbart, men vad betyder det? Är karet kvicksilverförgiftat nu, eller är det numera något annat i dagens termometrar? Vågar man stoppa händerna i burken utan handskar, eller riskerar man att bli förgiftad själv?

Suck, suck, suck och STÖÖÖÖN!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Christian!!! Det där var lugnande. Knappt så jag ville stoppa händerna i karet för att ta upp magneten. Men är nu inte kvicksilver magnetiskt så kan jag väl förhoppningsvis slappna av...så mycket man nu kan slappna av med ett kar med luftbubblor i fogarna hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om kulorna hade varit kvicksilver (Hg) så hade de omedelbart flutit ihop till en större klump, precis som små vattendroppar gör. Dessutom hade de ju precis som wrang skriver fallit ned till botten (det är ju trots allt en tungmetall).

Riktigt gamla knappcellsbatterier kan innehålla kvicksilver. Jag "roade" mig med att mosa knappcellsbatterier för att extrahera metalliskt kvicksilver i min ungdoms dagar (typ för 25 år sedan) och samlade ihop mer och mer metalliskt kvicksilver i en flaska.

Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvicksilver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så bra, hadde kulorna vart i bly så hadde du delat dom med kniven som jag hadde i baktanke

Man kan tro att du är schackspelare. Alltid ett gäng steg före. Nice

Vill oxå tacka för en läskig rubrik (hjärtat i halsgropen) som upplöstes i lyckans tecken (jämn puls).:) *ler*

Vänligen

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...