Gå till innehåll

Bygga egen Atoll Riff Deko, vilket material för plattor?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Om man skulle göra egna sådana här skivor att limma upp i karet med Atoll Riff Deko, vilket material är bäst att limma på? Eller är det kanske lika bra att limma direkt på glaset?

Har fått för mig att göra hela inredningen själv i mitt nästa kar och vill gärna göra rätt från början.

Jag är medveten om att man kan köpa färdiga dekorationer och att det finns Riffkeramik, men det är inget jag är ute efter. :)

Info om produkten.

Bra exempel på hur det ser ut.

Ytterligare ett exempel.

Tackar Jörgen (Aquario) för länkarna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det som är nästa steg i det hela, att hitta en stor burk med epoxilim eller något som skulle kunna funka. Silikon biter inte så jättebra på PVC annars hade det varit det bästa, iaf att fästa på bakgrunden, men jag vet inte hur Tangit fäster på korallsten heller, så det kanske hade gått med det? Får göra ett test innan så man vet.

Har någon tips så skulle jag vara tacksam. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BG? Menar du bakgrunden?

Jag tror det ska funka med kluttar med silikon för att fästa upp det. Sen kommer det gå "stödben" med korallsten från dessa plattor ner mot botten i karet, lite som stöttor för at hålla det uppe, men också för att skapa intressanta genomsimningsmöjligheter för fiskarna och för att skapa lite luft under stenen.

Eller så bygger man den så den sitter över kanten på karet, så den liksom hänger på kanten, då behöver man inte tänka på att det sitter permanent om man skulle vilja ta bort den eller så. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så bygger man den så den sitter över kanten på karet, så den liksom hänger på kanten, då behöver man inte tänka på att det sitter permanent om man skulle vilja ta bort den eller så. :)

Ahh, det var detta som var hela vitsen med plattorna - att man ska kunna lyfta bort dem och inte vara permanent i karet! Om inte så kan man ju silicona fast stenen direkt mot rutan så har man löst problemen med limningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var lite det som var tanken ja. Antingen lägger man en dutt med silikon så de hålls uppe, om man inte har klämmer längst upp, eller så kan man också limma dem mot rutan och sedan ha en svart skiva bakom rutan så man inte ser igenom det man missar.

En annan grej med skivorna är ju att man kan limma stenen innan man får ner den i karet, och kan ändra sig allt eftersom utan att böka runt i karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vore det att borra hål i pvc skivan för varje sten, och hål igenom stenen, sedan dra fast stenarna med buntband?

Och för att täcka "hål" så att inte pvc skivan syns osv så kan du ju använda speed glue.

bara en ide

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat sätt kan vara att använda 50 mm rör.

Värm rören och klippa upp dom och platta till dom till 160x1000 mm plattor

Om man vill kan man ta flera av dessa och limma ihop dom som ett grovt "nät".

www.marinshop.de kostar rören ~ 40 sek /st, så lösningen blir billig.

Borra seadn hål i plattorna och kör med bundband för att sätta fast ls.

post-1344-14468915291113_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...