Gå till innehåll

Hur lösa utlopp från returpump?


petnym

Rekommenderade inlägg

Hur har ni andra löst utloppet från returpumpen? Får PVC-rören bara sluta fritt strax under ytan eller har ni klämt ihop röret för att få en bredare stråle? Utströmmarrör med massa hål i, som brukar användas till sötvattensakvarium kanske? Finns det något bra som är färdigt att köpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ju inte jag någon koll men kan säga att allt antagligen handlar om vad man har för sprutt på pumpen samt hur man vill att det skall sprida sig i karet. Jag kommer att ha raka rör in i karet. Fel eller rätt? Vet ej, men så tänker jag ha.

Så jag är oxå intresserad av vad du får för svar av de användare som är lite mer "erfarna" inom saltvattenskar. Själv är jag inte ens amatör.... Än ;)

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta har borrat ett hål på 3-4 mm någon cm över vattenytan. Vid strömavbrott suger det in luft där så att sumpen inte får en massa extra vatten då.

Vart tar röret vägen sen ner i akvariet då? Har letat efter bilder här på forumet men det är oftast för smått för att man skall kunna se denna detalj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har riktat min in bakom Ls högen, funkar rätt bra.

Prövade även att ha den att blåsa ut i karet men det gav inte så mycket, får ut kanske en 1000L/h+.

Strilrör ökar motståndet ytterligare vilket inte är helt önskvärt för pumpens bästa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt returrör går upp genom avrinningsboxen, och sedan två 90 graders böjar för att komma ner i akvariet, och där sitter en 45 graders böj, så att vattnet blåser snett nedåt mitt ena "berg".

Men jag tycker det är ganska fult med synlig pvc i karet, så jag tänkte byta ut utblåset mot svart loc line såsmåningom ( http://www.loc-line.com/products/index.html )

Eventuellt en scwd nere i avrinningsboxen med två loc line "rör/slangar" på så att jag kan vikla dessa mot mina två ls berg med koraller och få lite variation på flödet.

Nej fan, detta blev flummigt, men någon kanske förstår hur jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...