Gå till innehåll

Planering av ny 1400L burk


smulan

Rekommenderade inlägg

tror det är en myt att luftpumparna drar mycket ström när man kör kyla, jag kör min mycket på sommaren, och märker inte av onormalt höga elräkningar!

En överdrift iallafall, en vanlig luft/luft värmepump drar ca 1kW men förflyttar 2-3kW värme från inneluften till uteluften så det är fortfarande en bra effekt dock inte lika bra som värmedriften (3-4kW). Kör man värmepumpen året om får man jämnare elkostnader (mindre på vintern, mer på sommaren), men skönare inneklimat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag får kolla lite mer på alternativen när det gäller kylning under tiden så får jag pilla lite med den ny inköpta datorn.

Det blev en GHL ProfiLux Plus II eX som jag ska uppgradera hos BioTedMarin nästa gång man kör -bil2- upp till Göteborg / Kungsbacka.

Medans man väntar på att snickaren blir klar med att klä bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Johan2x för länken :)

Men det jag var inne på att jag skulle handla hos Biotedmarin det var hådvaran, det var typ olika in-stickskort och olika prober plus tillbehör för styrning av mina tunze 6101/6201 pumpar (6st) med mera........

Angående kylning så lutar det åt en akvariekylare i alla fall och med tanke på den korta tiden man igentligen behöver ha kylning. Jag funderar på att välja antingen blir det en billigare S~Filigoi Superflite Evo som klarar 1250L eller den dyrare S~Filigoi BigFlite Evo som klarar 2000L båda sänker med 10º

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här är en liten uppdatering på bygget.

Jag har nu bestämt mej för att ha Parallell gångjärn till bänk luckorna i stället för vanliga gångjärn som jag får till passad och tillverkade av en smed som gör en skräddarsydd lösning åt mej med utdragbarsump så slipper man ligga och krypa.

Sen har jag beställt pvc-slang från Biotedmarin som kan limma samman med pvc-rören för både avrinningen och returen från sumpen.

Jag har också köpt rostfria ledade fötter med inbygda gummiglidskydd som är ställbara till bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

hm... nu måste det snart finnas något jag kan tvinga dej att skaffa för än så länge har du redan skaffat det innan jag sagt något om det... hehe

jaja det var trevligt att pratas vid igår. jag antar att du numera är ägare av två rd pumpar en 4m2a och en 6,5m2a.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det var inte jag!

Men jag var där och tittade på när Ted försökte och han inte fick nätverkets utgången att fungera på GHL/Datorn.

Men det var jag som hadde med mej Dansk Winerlängder från Köpenhamn om du var kvar så länge att dom kom fram, när Ted "äntligen" fixade kaffet.

Men missade du det så får du komma till Ted igen, för jag göra om det om 2veckor igen och tar en :kaffe: KAFFE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...