Gå till innehåll

Planering av ny 1400L burk


smulan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Christian, Nej jag har inte hunnit så långt än, jag har för mycket på jobbet.

Sen saknar jag ett insticks kort till en PH-givare också från Tedd (BioTeddMarine)

+ Att min snickare har dragit ut på tiden med att klä bänken.

Så jag har inte så bråttom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang reevkeramiken så är du säkert påläst om detta men jag påminner ändå att du skall laka ut denna så att ev silicat lakas ut innan du kör igång skarp. Kör det i en separat balja med sötvatten och rena den från ev skit som blir då man bränner den. Några månader eller så

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej wrang

jag vet om att det har varit dom som har haft problen.

Så jag ska köra med ett utanför filter (FLUVAL FX 5) med Rowa phos i ca: 6mån eller tills det har slutat släppa.

Sen påstår Tedd (BioTedMarin) att om jag använder ZEOvit redan från starten så får jag inga problem.

Så det ska från början använda ZEOvit redan från starten plus så ska jag köra fluval filtret också.;)

Så jag ska ha både hängslen och livrem.-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Har jag fått hämtat hem bänken från den`x@$%€`snickern som inte har gjort ett skit med bänken, mer än att få den riktigt dammig.

Med hämtninge fick jag hjälp av Mike_Tj med granne, _Manne_ du slapp bära!

så nu blir det till att börja snickra själv, men så är det med hantverkare man kan inte lita på dom vilket är tråkigt.

Jag var lite kaxig tidigare med att skriva att karet skulle vara "up and running" i december, nu får vi se hur det blir med den saken.

Snart har jag också fått hem själva akvariet som jag kommer att få parkera i köket så länge så jag kan jobba med bänken och gör den klar.

Så det blir lite trångt en tid fram över, men man får tänka positivt.

NU får äta ute på krogen !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 1620L Saltvattensakvarium med levandesten och sand som jag beräknar att komma väger runt ca:1.944 kg.

1.944kg omräknat i Newton så har vi en tyngd av 19071 Newton (1944*9,81).

Denna tyngd skall fördelas på 8 stycken ben vilket ger en totalt tyngd av 2354,4 Newton/ben.

Diametern på tassarna är 30 mm eller 0,03 m vilket ger en area av 0,00071 kvm.

För att bestämma TRYCKET så tar vi nu våra 2354,4 Newton och dividerar med arean och får ett tryck på golvytan under tassen som motsvaras av 3,31 Mega Pascal.

Men ett normal golvyta typ parkett eller hårda plastgolv klara ett tryck på runt 1,3-1,7 Mega Pascal (Newton/kvm) utan att ytan förstörs.

Det innebär att jag måste ha en större yta att fördela trycket på, så jag har tillverkat plattor i rost fritt stål (100X85mm) som jag limmar tyg (gammalt lakan) på så att jag inte får märken i parketten.:smiley20:

Då får jag mycket bättre värden, tryck på golvytan blev bar 0,26 Mega Pascal, så nu kommer nylagda parkett golvet att klarar sig utan att få 8st tryck märken.-Tummen upp

Jag har som tur betong golv i huset, så jag slipper klura med beräkna punktlast på det underliggande bjälklaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vikten är beräknad på karet + sump ca:1600L.

Har viseligen inte räknat in akvarie-bänkens vikt.

Men att detta bygget blir en långmilare (minst 50mil) är ingen under drift och att det dröjer minst ett halvår till det får ni räkna med.

Dom som skulle lyfta upp karet i dag lyckades att knäcka sönder framrutan och ett krossa ett hörn på bakrutan, så nu är det bara att börja om från början med att beställa en limning av ett nytt kar + snacka igen med försäkringsbolaget. Suck :smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...