Gå till innehåll

Brun Alger!!!!


stian_michael

Rekommenderade inlägg

Som dere sikkert skjønner ut ifra tittelen så sliter jeg med brun alger.

helt-bilde-av-akvariet-med-.jpg

Litt om akvariet.

720 liters akvarium med 120 liters sump.

Filtrering:

Deltec apf 600 skummer

Levende sten: ca 65 kg

Annet utstyr:

Deltec PF 501 Kalkreaktor (kjører hydrocarbonat)

Deltec Fr 509 Rowaphos reaktor (Rowaphos og aktivt kull)

UV filter

Aqua medic Nitrat filter Sr 400 og Hr 400

Aqua medic Automatisk vannpåfylling

Belysning

2x 150W 14.500 kelvinn Giesemann

2x 39 W T5 ( ett på 10.000kelvin og ett på 15.000 kelvin)

2x 24 W T5 10.000 kelvin

2x 54 W T8 Marin Glo 20.000 kelvin

Belysnings tiden er:

MH 12.00 - 22.00

T5 11.00 - 23.00

T8 10.00 - 24.00

Fisk:

1x Pomacanthus Imperator

1x pygoplites diacanthus

1x Zebrasoma Flavensces

1x Zebrasoma Veliferum

1x Blonde Naso Tang - Naso lituratus

1x Ctenochaetus tominiensis

1x Acanthurus Lineatus

3x Chromis viridis

1x Salarias fasciatus

Koraller:

12 forskjellige acroporar

+ div mykiser

Nyttedyr:

Snegler: Mange

Eremitter: Mange

Sjøstjerne: 1x slangesjøstjerne

Pussereker: 6 stk

Vedlikehold:

Tømme skummeren 2 gang om dagen,

10% vannbytte hver 14 dag.

mating 3-4 ganger daglig,

tilsette sporstoffer.

Jeg skjønner jo at jeg har får mye næring i vannet mitt så har redusert til å mate 2 ganger daglig og kuttet ut kalkreaktoren.

Er det noen som kan hjelpe meg ved å bli kvitt algene?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jeg glemte å legge til sirkulasjon:

Sirkulasjon:

3x Seio 2600 (10.000 l/t)

2x Seio 1500 (6.000 l/t)

1x Seio 1100 (4.300 l/t)

Styres med seio kontroller.

Ja jeg har kun brukt osmosevann.

Når det gjelder vannverdier så var vannverdiene mine

kalsium: 420 -450 mg/l

Saltinnhold: 1.025-1.026

Temperatur: 24-27C

pH: 8 på dag tid og 7,8 på natt tid.

Nitrat: 9 mg

Magnesium: 1390-1440

Strontium: 11

når bilde ble tatt,men fikk ett tips å ikke bruke sportilstoffer en periode så har ikke brukt sportilstoffer på over ei uke nå. Så i dag så er nok vannverdiene min helt på tryne!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magkänslan säger mig att du har mycket fosfat och/eller silikat i vattnet.

Du skall inte behöva tömma skummarkoppen 2 gånger om dagen, låter som mycket näring.

Vad har du för inredning/sten i karet, är det Levande sten eller något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det er silikat filter på osmose filteret mitt. Kjøpte det nytt i slutten av desember.

Har ikke målt fosfat da jeg mangler fosfat test,men skal ikke rowaphos reaktoren hjelpe på der?

Jeg tilsetter TM sine produkter.

Calsium

magnesium

strontium

pro coral + og -

trippel buffer.

Skal ta nærbilde av algene når jeg kommer hjem i kveld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som dinoflagellater, dom är mycket svåra att utrota.

Ta bort så mycket du kan och så ofta du har tid manuellt så exporterar du bort näringsämena som är bundna i algerna. Mata fiskarna lite mindre. Börja använda kalkvatten (kalkwasser) till allt vatten du ersätter med det avdustade vattnet, detta gör att ph går upp en del, du borde försöka hålla ph över 8 under hela dygnet, helst inte under 8,2, dessa alger trivs inte i högre pH. Var dock försiktig i börja så pH inte går upp för fort.

Detta löste mitt problem som jag hade med dessa alger. Det kan ta låååång tid innan man får bukt med dessa, för mig tog det 6mån ungefär.

FaunaMarin har en produkt som ska fungera som både fosfat och silikat remover, har för mig den heter ultra phos-sil eller liknande. Har ingen erfarenhet av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som dinoflagellater, dom är mycket svåra att utrota.

Börja använda kalkvatten (kalkwasser) till allt vatten du ersätter med det avdustade vattnet,

.

Usj da...hørtes ikke bra ut. Hva er grunnen for at man kan få det? Finnes det fisk som spiser disse algene?

Når jeg skal tilsette kalkvann og osmose vann for det som er fordampet bort. Hvordan får jeg laget kalk vann? holder det ikke med kalkvannsreaktoren min? Skal kalkvannreaktoren min stå og gå hele tiden? Den står for tiden av!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med wiking. tror du har mycket fosfat o silikat i vattnet. hur länge har karet varit igång?

Akvariet har vært i gang i 4,5mnd nå. Sitter å leser litt om dinoflagellater og ser at man veldig ofte får ett teppe av alger på sanden, og det har jeg. Luft bobler i tuppene av de lange brune algene får jeg også.

Så jeg tenkte å mørklegge karet i morgen for så å kun kjøre lys 4 timer på mandag og sp mørklegge for så 4 timer med lys igjen. Har lest en som har blitt kvitt det ved å gjøre det. Han tilsatte også kalkvann og brukte kunn sportilsetningen Ca,mg og buffer. Høres dette dumt ut?

Alle råd tas i mot!

Takker så mye for hjelper til nå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har vært i gang i 4,5mnd nå. Sitter å leser litt om dinoflagellater og ser at man veldig ofte får ett teppe av alger på sanden, og det har jeg. Luft bobler i tuppene av de lange brune algene får jeg også.

Så jeg tenkte å mørklegge karet i morgen for så å kun kjøre lys 4 timer på mandag og sp mørklegge for så 4 timer med lys igjen. Har lest en som har blitt kvitt det ved å gjøre det. Han tilsatte også kalkvann og brukte kunn sportilsetningen Ca,mg og buffer. Høres dette dumt ut?

Alle råd tas i mot!

Takker så mye for hjelper til nå.

Börja med det, det låter som en bra ide. Ta bort så mycket som möjligt av algerna för hand, som kan kraska karet när dom dör på grund av den ökade belastningen. Ge inte upp för tidigt bara dom försvinner så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har haft dom där dinoflagellaterna, se till att du har ordning på värdena, jag började även tillsätta kalkvatten och det hjälpte lite, skrubbade rent stenarna men slemmet kom tillbaka, sedan började jag suga ur allt slem med en luftslang några gånger i veckan men dom fortsatte att komma tillbaka och då satte jag in AlgenEx som fungerade väldigt bra, 2-3 veckor sen var dom borta.

Fortsätt att suga ut slemmet och rester från andra döda alger, en nackdel är att även grönalgerna dör av AlgenEx och cyano kommer kanske istället men cyanon känns lindrig jämfört med dinosarna.

Kan du lite tyska så finns det en faq här: http://www.mathgame.de/Aqua/Dinoflagellaten_FAQ.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med det, det låter som en bra ide. Ta bort så mycket som möjligt av algerna för hand, som kan kraska karet när dom dör på grund av den ökade belastningen. Ge inte upp för tidigt bara dom försvinner så småningom.

Har nå tatt en sirkulasjons pumpe og gått over steinene på den ene siden slik at algene løstnet,dem løstne kjempe lett. Og så tok jeg en STOR hov og fanget dem opp med...

Er det dumt?

Også mørklegger jeg akvariet i morgen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser inget vidare ut,jag tycker du ska starta om ditt kar.Ta bort fisken och korallerna och töm karet,skrubba stenen fri från algerna och skippa sanden i karet tills algerna försvunnit.Patrik

Problemet er: Hvor skal jeg ha all fisken i mens? er ikke gjort på ei uka å starte det opp på nytt igjen dessvere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har haft dom där dinoflagellaterna, se till att du har ordning på värdena, jag började även tillsätta kalkvatten och det hjälpte lite, skrubbade rent stenarna men slemmet kom tillbaka, sedan började jag suga ur allt slem med en luftslang några gånger i veckan men dom fortsatte att komma tillbaka och då satte jag in AlgenEx som fungerade väldigt bra, 2-3 veckor sen var dom borta.

Fortsätt att suga ut slemmet och rester från andra döda alger, en nackdel är att även grönalgerna dör av AlgenEx och cyano kommer kanske istället men cyanon känns lindrig jämfört med dinosarna.

Kan du lite tyska så finns det en faq här: http://www.mathgame.de/Aqua/Dinoflagellaten_FAQ.pdf

Er svært dårlig på tysk dessvere. Men hvordan fungere AlgenEx?er det flytende? Og hvem leverer det(merke)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...