Gå till innehåll

Brun Alger!!!!


stian_michael

Rekommenderade inlägg

Plast tunnor till fisken och till det nya vattnet och sen ett hårt jobb en helg.Att bara suga och plocka algerna tar lång tid och det e nog snabbare att få ordning på problemet att skrubba stenen utanför karet.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag skulle nog gjort som Patrik föreslår.

Sen har jag inte läst allt, men om jag förstår det rätt så har karet alltså varit igång lite drygt 4 månader? Isåfall är det på tok för mycket fiskbelastning i ett såpass nystartat kar tycker jag. Kan vara därför det blir så här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plast tunnor till fisken och till det nya vattnet och sen ett hårt jobb en helg.Att bara suga och plocka algerna tar lång tid och det e nog snabbare att få ordning på problemet att skrubba stenen utanför karet.Patrik

Ja får prøve det etterhvert,men vil helst slippe det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog gjort som Patrik föreslår.

Sen har jag inte läst allt, men om jag förstår det rätt så har karet alltså varit igång lite drygt 4 månader? Isåfall är det på tok för mycket fiskbelastning i ett såpass nystartat kar tycker jag. Kan vara därför det blir så här.

Ja det kan være fiske belastningen som har gjort det,men vil bare legge til at alt av stein har jeg hatt fra diverse små akvarier jeg hadde før jeg startet dette karet. Laget osmose vann og blandet opp salt og lot det stå i 7 dager før jeg tok steinen oppi(godt innkjørt stein). Så gikk det 1 uke til før jeg puttet oppi en gul kirurg og 2 klovner... for så å vendet nesten 1 mnd før jeg puttet oppi resten av fiskene. De eneste fiskene jeg har kjøpt etter karet kom opp er en regal angel og imperatoren! Men som sagt så kan det være fiskene som har gjort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror lågt KH var den utlösande faktorn i mitt kar, men ja du kan kan testa att skrubba ren stenen (skölj sedan av varje sten i två hinkar) och dra upp KH som Havre säger. Att dra ner på belysningen hjälper också, sen sug ur direkt när dom börjar komma tillbaka så kanske du fixar det utan AlgenEx men tyvärr är jag tveksam, det kan vara svårt att hinna och orka med då det lätt känns hopplöst när dinosarna kommer tillbaks efter storstädningen, att suga rent i ett 720l är ju en sak för sig också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men mener dere at jeg skal kjøre kalkvannreaktoren eller skal jeg skru den av? Nå har jeg ikke kjørt den på 4 dager,men noen mener at jeg skal tilsette ca,mg og buffer i denne perioden...noen som har en formening her?

Ett lite högre ph-värde bör missgynna algerna. Att stänga av kalkreaktorn är ju ett sätt att öka ph något. Ett annat sätt är att ersätta avdunstat vatten med Kalkwasser. När jag hade liknande problem, dock inte i samma omfattning så tillsatte jag kalkwasser men fortsatte med min kalkreaktor igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hvordan lage kalkwasser? Hvordan type calsium bruker man da? Kan man bruke Bio-calsium?

Ok.

Du ska använda calciumhydroxid till kalkvatten.

Hur fyller du på avdunstat vatten?

Automatiskt från dunke med rent osmosvatten ?

Eller fyller du på manuellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jeg har ett 63 liters akvarium som står med osmose vann hvor det fylles på automatisk!

Fint. Då är det enkelt att fixa.

Skaffa calciumhydroxid. Blanda i 2-3 teskedar i påfyllningskaret för osmosvattnet, det blir vitt av blandningen, låt det stå ett par timmar tills vattnet är klart igen, använd det klara vattnet till påfyllningen, bottensatsen och det vita vattnet får inte användas vid påfyllning. Pumpen för påfyllningen kan du ställa på något så den inte står på botten. Blandningen håller ett högt pH ungefär 12.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I går når jeg fanget opp algene med håv og puttet dem i reint ferskvann og da ble vannet farget rød aktig....Da har jeg hørt at det kan være cyano alger..stemmer dette? Vannet har i dag etter jeg kjørte en sirkulasjons pumpe over steinen vært så brunt at jeg ikke så bakveggen....kan det være cyano alger da?

Puttet litt alger i ett glass ferskvann i kveld,men da ble ikke vannet rødt.....

Nå blir jeg forvirret!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Död cyano är i alla fall giftigt. Det är en del kar som kraschat efter behandling med antired och enligt min ringa åsikt beror det på att för mycket cyano dött och förpestat vattnet.

Dino är nog mindre giftigt. En annan sak som det också kan vara är att många skummare när de skummar över blåser ut skummarkoppens innehåll i sumpen. Det är inte för roligt att få för mycket av den gamla skiten i karet heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...