Gå till innehåll

Vattenvärdensom varierar behöver råd hjälp snälla


Rekommenderade inlägg

Hej allesammans antar att det inte är bara för mig som akvariehobbyns intresse sviktar ibland. Det stora problemet för mig är att när jag väl sätter igång är jag väldigt noga för att sedan hamna på en nivå som inte är godkännd. Detta resulterar i att många koraller dör bort och de som finns kvar skrumpnar i hop och mår dåligt.

Jag stod inför ett val att antingen lägga ner eller hitta en så kallad gyllene medelväg. Valet föll på att försöka hitta en gyllenemedelväg. Jag nämner lite om den teknik som brukas för att kunna få tips på vad som saknas.

UV ljus (inte varit igång på 3 år måste byta lampa)

Skummare aqua care (igång och avger en väldigt suspekt grön gegga ser ut som yes diskmedel den gröna varianten)

Aquacare fosfatfilter (igångsatt för två månader sen rowan skall bytas ut 1 gång per månad eller)

Aquacare nitratfilter (igång)

Cirkulation är inte helt säker på hur mycket jag har hur räknas det ut skall man endast räkna de pumpar som finns i akvariumet inte de som är i sumpen ?

Kol som sitter i en strumpa.

Tillsätter inget utan bara sporadiskt kalkvatten. Vill hitta en flaska som jag får med det mesta i kan salifert all in one vara något för mig?

jag har nyligen införskaffat en helt ny halogenlampa så ljuset bör det inte vara några problem med. Har funderat på att lägga några t5 rör för att ytterligare få mer ljus behövs det?

1 De koraller som skrumpnat ihop av dålig vattenkvalitet och sporadiskt ljus vilken chans har de att återhämta sig. Nu vet jag kanske att det blir svårt att ge ett exakt svar beroende på hur korallen ifråga ser ut. Det är några mjukkoraller och så några euphyllior.

Vet att det blev mycket frågor och kanske svårt att ge ett heltäckande svar på detta inlägg dock är jag tacksom om någon har tid att ge några förslag på hur jag kan få saker och ting att fungera bättre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har korrekt salthalt dock kan jag inte ge dig svar på vad mina vattenvärden ligger på idagsläget. Tempraturen vet jag inte heller exakt vad den ligger på. Jag har ju kört i tio år så vissa saker går på rutin känns det som. Men jag kanske måste kolla upp tempraturen. Vilka vattenvärden bör jag mäta initialt jag har test för ph fosfat nitrat/nitrit samt kalk. Vatten byter jag en gång i månaden men nu när jag fått tillbaka lite spririt så försöker jag byta 20 l i veckan har 450 liter cirkus

Finns det någon man kan skicka in och få en analys till en vettig peng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att du kolla vattenvärden på Mg, Ca, KH, Ph, fosfat, nitrat, saltalt och temp i första hand. Utan att känna till vattenvärden så är det svårt att veta vad som behövs.

Kalkvatten bör du nog inte använda sporadiskt, jag föreslår aldrig eller alltid. Då menar jag som ersättning för avdunstat vatten.

Har du fisk i karet eller bara koraller?

Mjukkoraller och Ephyllior bör kunna hämta sig om du får ordning på vattenkvalitén, de är igentligen mindre känsliga för kvalitén.

Vore trevligt att se några bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du grön gegga i skummarkoppen skulle jag ta det för phytoplanktonblomning. Vilket i sin tur innebär att det är frågan om massa nitrat och fosfat i vattnet, vilket även syns till och med på Saliferts hobbytest. Ser man grönt i skummarkoppen utan att man själv doserat phyto kan man vara 200 % säker på att man har nitrat och fosfat i vattnet även utan att ha testat vattnet.

Fundera på att på något sätt effektivisera exportvägar så att organiken inte är kvar i karet och ruttnar, med nitrat och fosfat som följd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina värden är ju ingen katastrof även om nitrat är onödigt högt.

Jag skulle gjort följande;

1. 10% vattenbyte varje vecka och detta regelbundet tills du har bytt hela volymen 1 gång.

Kanske tom 20% byten de första veckorna.

2. Kört hårt med kalkvatten varje dag som ersättning för avdunstat vatten.

3. Jag skulle inte börjat laborera med olika tillsattser, man vet inte vart det slutar med det.

4. Stoppat i en pump med filtervadd som rengöras minst i gång om dagen, gärna 2 ggr.

Märkligt att du har hög nitrat trots nitratfiler, det kan ju inte fungera? Tror faktiskt jag skulle testat med vodka i stället.

Den gröna geggan o skummarkoppen oroar mig. Är det bloming på gång så kan den bli långvarig, kanske många månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skall försöka byta vatten precis som du säger.Nitratfiltret kanske måste startas om och tillsätta mer granulite, sen tycker jag det är svårt att analysera på de olika färgskalorna när man genomför testet det skulle ju kunna vara så att det var betydligt mindre. Vet inte om det är en blomming på g men jag har inget uv ljus funderar på att införskaffa det. Kommer köpa filtervadd och köra det så snabbt som möjligt. Vodka vågar jag inte prova har ingen erfarenhet av det. Vad tror ni om mina koraller vad har de för möjlighet att överleva. Jag har bara haft två maxi jet pumpar på 1000l/h vardera det är väl för lite i ett kar på 365 med en sump på 80 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina värden visar inget annat än att korallerna kan växa och trivas.

Men de får bättre färger med lägre nitrat.

Antagligen är ditt problem bristande vattenbyten och därmed slut på några spårämnen.

Jag skulle tro du ser skillnad redan en dag efter första vattenbytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det bör nämnas att mina kalkalger lyser med sin frånvaro. Vad tror ni om den svaga cirkulationen hur mycket bör jag ha i detta kar. JUWEL TRIGON. Jag märker stor skillnad när jag byter vattnet den stora skillnaden är att vattnet inte är gröngult längre. Vad bör jag tillsätta för spårämnen. kör med reef crystals. Vad gäller filtreringen så har jag ett tunze filter som bara står och skräpar så detkan jag sätta i omgående i princip. Kommer fortsätta att byta 40 l varje vecka. Vilka mer tester bör jag göra bortsett från de jag gjorde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det gröngula beror på en svävalgsblomning så åtgärdar du det effektivt med ett litet UV-C. Du kan säkert använda ditt UV-C filter med gammal lampa - dosen för att bekämpa svävalger brukar inte behöva vara speciellt stor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frånvaron av kalkalger kan bero på lågt Mg värde. Köp en test och kolla ditt Mg, det bör ligga runt 1300.

Jag föreslår att du inte tillsätter speciella spårämnen innan du har gjort några ordentliga vattenbyten, de kommer att tillföra det du behöver på kort sikt (1-2 månader).

Angående cirkulationen. Jag pumpar runt 8000 liter i timman fördelat på 4 pumpar i mitt 275 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan skörda växtplankton för att på så sätt bli av med nitraten och fosfaten, dödar du plankton med uv-c så har du kanske enbart blivit av med symtomen. Så länge du har tillväxten av växtplankton så har du ett kännetecken att gå på, du har en visualisering av problemet. Att behandla symtomet tycker jag är onödigt när du istället kan ta det till hjälp för att bedöma karets status.

Ställ skummaren istället på blöt skumning så får du en möjlighet exportera överflödet av nitraten och fosfaten i form av plankton. Detta kan nog pågå rätt länge, eftersom plankton kräver väl inte så mycket oorganik. Härdar du ut och samtidigt håller dina Ca, Mg och Kh värdena under kontroll så får du nog din burk på rätt bara igen. Kolla bara som sagt hur du ditt akvarium drivs i övrigt: matar du mycket? med vad? hur snabbt exporterar du överbliven skit? smutsig sand i botten? osv. osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...