Gå till innehåll

Begagnat eller inte?


pippin

Rekommenderade inlägg

Generelt är det bra med begagnat. Det sänker startkostnaden, man slipper frågeställningar som "hur får jag det här att fungera med det här" osv. Om just baljan du tittat på är en bra deal är svårt att veta utan att ha sett det, men så länge karet passar dina behov, silikonet är friskt, och allting annat ser ok ut, är det antagligen just OK.

Sen är det ju alltid roligare att bygga själv, enligt egna teorier, efter eget huvud, i förhoppningen om att man själv kan göra ett minst lika bra jobb som någon annan, och efteråt stå där med armarna i kors och känna "det här har jag gjort, och det blev fantastiskt." Roligare & dyrare.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv kört ett beg kar nu och sett att jag kunna spara massor av pengar på det. Under tiden har jag dessutom lärt mig en massa saker som jag nu kan ha nytta av när jag ska starata nytt. Jag gissar att du är nybörjare och då är det bra med ett beg kar så man får erfarenhet innan man kanske vill starta ett nytt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt tips börja med begagnat , köp billiga pumpar på tex ebay osv .

du behöver ingen bubbelking skummare och häftiga styrdatorer m.m till en början.

tycker det är kul och intressant så byter du upp dig och köper bättre kvalitet på pumpar m.m efter hand.

obs utgår oxå ifrån att du är ny och isåfall glöm inte läs på ordentligt innan du startar

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om din burk bara varit igång i 6 veckor så kan det nog vara därför som dominosarna har kolat.:smiley24:

Det viktigaste i salthobbyn är att allt måste få ta sin tid, ett kar måste mogna ordentligt innan man lägger i fiskar, så din ide om att låta det stå och puttra över sommaren är lysande!

Jag själv har nästan bara köpt begagnade grejor till min burk, burken är också begagnad. Var dock observant på att det ska vara mjukt i siliconfogarna och kolla så det inte är väldigt repigt.

Det enda som jag inte tycker att man ska köpa begagnat är en osmos.

Jag har en 540 liters burk och den tycker jag är stor, vattenbyten kostar pengar...

Tänk på att allt tekniskt blir mycket dyrare i en större burk, det är ju inte så kul om man inte har råd att köpa det levande som man vill när man har lagt ut x antal tusenlappar på teknik.

Vad är det för belysning i den begagnade?, belysning kan vara jättedyrt om den som finns inte duger...

Tänk också på att det behöver fyllas på mycket dunstat vatten varje dag, jag fyller minst 4 liter varje dag i mitt öppna akvarium...hur ser locket ut förresten?, det kan bli problem med saltavlagringar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begagnat kan självklart vara superbra. Pumpar, skummare, filterteknik, tester, tillsatser och annan teknik kan bli riktiga fynd och ett sätt att komma ner i pris för en nybörjare.

Måste bara gå mot strömmen lite =-)

Här är mina lärdomar och råd:

1. Kolla alltid så att tester och tillsatser inte gått ur datum och ser bra ut.

2. Undvik att köpa lysrör, lampor om du inte får reda på exakt hur gamla de är. Kan vara en gammal lampa som ser bra ut, men för korallerna är det inte tillräckligt eftersom lampan gjort sitt. Detta är färskvaror och det är inte alltid lätt att se om de är gamla utan referenser.

3. Varför snåla på själva akvariumet?! Jag kan inte riktigt förstå varför man chansar på inköp av begagnat akvarium. Det bör vara den komponent som är viktigast av allt och om man kollar på priset så tjänar man inte sååå mycket på att köpa begagnat oftast. Det ska trotts allt fyllas med vatten och dyrbart innehåll, det är alltså inte bara fuktskador som blir dyra utan även värdet av fiskar och koraller om akvariet börjar läcka (inte bara pengar-värdet).

4. Vid köp av begagnad pump, be om att få höra på den när den är igång (i en hink, i ett separat rum).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättebra råd Illustratören!:smiley20:

Ja, burken är ju billig jämfört med allt annat...

Själv vågade jag köpa begagnad burk för att den står i källaren i ett rum med golvbrunn...om jag skulle ha haft den uppe i vardagsrummet hade jag nog köpt nytt eftersom 540 liter blir ofattbart mycket på golvet!

En bra försäkring är ju också ett måste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror lite på kvalitet, tiden man har tänt per dag, ballast och hur noga man själv är. Hörde någonstans (vet ej vart?) att en MH-lampa håller i ca1år om man har den tänd 6-8tim/dag, men att man nog bör byta ut den efter 8-10mån. Jag köpte en lampa begagnad och den "sa" säljaren endast varit igång 2mån. Om det stämde så var det märket ett riktigt skitmärke, bytte ut lampan och alla koraller blev mycket gladare.

Lysrör vet jag inte riktigt hur länge man kan köra? Gissar på 6-8mån ungefär?!

Ser ut att vara t8? OM så är fallet byt ut eller kompletera ljuset med några rör till, bättre för mycket ljus än för lite. Dock behöver du inte mycket ljus i starten, ett enkelt tips är:

1tim första veckan, 2tim andra veckan, 3tim tredje veckan osv ända tills vecka sju eller åtta då du kan köra fullt ljus 6-8tim/dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det dunstar mindre i stängda burkar va?

Det dunstar lika mycket men det droppar åter i karet så det försvinner inte vatten som måste återfyllas. Dock får du ett annat problem och det är att värmen blir kvar mer också. Värmen är ett problem för många och främst under sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...