Håkan Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Är det någon som kan förklara för mig vad detta är som har börjat ta över min sand.Är det någon alg?Vad kan man göra för att bli av med det? Citera
Klubbsson Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 hur snabbt har den växt till storleken på bilden? Citera
jimmy Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Ser ut som alger kommer inte på namnet nu men slemalger av något slag Citera
masterofpuppets Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 samma som jag har .. vet inte vad dom heter.. men dom växer fort... hur många grader har du i vattnet.. kh Citera
Håkan Postat 18 augusti 2004 Författare Postat 18 augusti 2004 De har kommit den senaste veckan.Har et kh på 7.4 och har precis börjat att försökahöja det.Temperaturen är lite hög 29 grader. Citera
Vitamin Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Har du precis bytt vatten? Då kan det bero på det. Eller har du helt enkelt för hög salthalt. Kan bero på dålig cirkulation också./J. Citera
Dykaren Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Trots att de är röda så är de blå-gröna alger, även kallade cyano-bakterier. De är faktiskt närmare besläktade med bakterier än med vanliga alger.De här röda slemalgerna är en riktig plåga. De är inte lätta att bli av med. Vad man kan försöka med är att hålla låg näringshalt, god vattencirkulation och bra kvalitet på belysningen. Men inte ens det här är en garanti för att bli av med dem.Det finns medel man kan hälla i akvariet som tar bort dem på ett par dagar, men man ska veta att man riskerar att rubba balansen i hela karet. De här medlen här i princip anti-bakteriella så risken är att man slår ut stora delar av nerbrytningscyklen i akvariet... Citera
greger Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 ett normalt Kh och sandsyftande djur(fungerande bottenliv),är enklast sättet att bli av med detta problem. Citera
Håkan Postat 19 augusti 2004 Författare Postat 19 augusti 2004 Vad kan jag ha mer för sandlyftande djur tillsammans med min Valenciennea strigata ( provade köpa en till men de rök samman direkt och den ene dog).Har även satt in en liten extra pump i karet just på det stället dår algen finns för att öka cirkulationen. Citera
greger Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 Jag tänker på allhanda småkryp typ maskar och räkor etc,som lever i sandbotten samt eremitkräftor (typ bluelegged),sniglar,sjögurkor,putsarräkor,sjöborrar osv Citera
Håkan Postat 19 augusti 2004 Författare Postat 19 augusti 2004 Såg mitt kh nästan var uppe på 8 nu.Är det bättre att lika upp mot 10 i Kh än ner mot 7?.Skall åka och införskaffa mig lite mer djur som kan böka i sanden några putsarräker och kanske någon sjöstjärna. Citera
Vitamin Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 Köp dig en sjöstjärna, den kommer att hålla din sand ren & fin. Citera
wrang Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 Köp dig en sjöstjärna, den kommer att hålla din sand ren & fin. Är det någon speciell sjöstjärna som du tänker på? Citera
petrol Postat 20 augusti 2004 Postat 20 augusti 2004 En fromia kanske .Är det ingen som vet vad som händer med min Stjärna?? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 2167&PN=1 Citera
jimmy Postat 20 augusti 2004 Postat 20 augusti 2004 Jag hadde detta problem i min sand å köpte tre sandvändande sjöstjärnor å sanden har varit krit vit sen dess.Tyvär har algerna börjat sätta sig på stenen istället men lite enklare att borsta av den där Citera
masterofpuppets Postat 20 augusti 2004 Postat 20 augusti 2004 mina börjar avta nu .. jag har höjt kh till 13 sänkt värmen me isblock på nätterna så nu har den gått ner från 30 till 26.. satt i en 3000 pump+entill skummare Citera
hbmannen Postat 9 januari 2005 Postat 9 januari 2005 ja har en temp på 27 grader.. ska man försöka att få ner tempen till 24 grader, minskar alg växten då ??? Citera
Lifen Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Tetra har ett medel som heter "Fungi Stop" Fungerar bra.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.