Gå till innehåll

SKummarlöst?


OskarW

Rekommenderade inlägg

Jo jag antar att denna fråga har tagits upp förut.. men jag gjorde en sökning och hittade inte....

Jo jag tänkte ha LS i ca 10L alltså bara LS.. inga fiskar... hur Skulle det fungera utan Skummare..

Och vad ska man göra för att ersätta Skummarens funktion.. detta e bara ett "test" för att se hur det funkar då jag bara bor här varannan vecka och varannan vecka står huset tomt..... tänkte därmed försöka mig på ett själv upphållande low tech akvarium..

Tips.. ska iväg och försöka köpa lite grejor på Triton på tisdag.... samtidigt då jag köper Lite grejer jag ska ha till ett annat low tech kar som jag ska kunna flytta mellan min pappa och min mamma (ca 10 min) det ska ligga på 1 liter och allt ska sättas fast i akvariumet så det sinte skadas utav flytt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du inte ha någonting som belastar karet som saker du måste mata kommer du inte få några problem. LS :en kommer ta hand om junket som skummaren plockar ut ur vattnet. Alger kommer du givetvis få i uppstartsskedet men de försvinner av sig själva efter ett par veckor.

Är det bara tio liter så testa! Min ringa erfarenhet säger att du inte kommer få några problem.

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm skulle det inte gå och "göra" en skummare med hjälp av en cirkulations pump?

tex leda ner vatten genom ett munstycke som gör så det blir en "hård" stråle som man kör ner i i en behållare med samma form som den på bilden.. skumm flyter ju så det borde samlas högst upp i första spalten och sen rinna ner i SKum behållaren

skummarewx3.jpg

hoppas ni förstår..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo hell man jag ska testa utan Skummare ett par veckor med lite LS i... om det skulle gå åt hel*te så e det ändå inga större pengar... tänkte mig kanske något kilo Ls bara.. Algskrapor is your friend ;P

kommer lite bilder på utveckligen sen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skummare slår runt vattnet, piskar det nästan, så att det uppstår bubblor som kan filtreras bort. Med en tryck från en pump slår vattnet runt och filtrera det. Görs det inte vattenbyten ofta och regelbundet, så ökar makroalgtillväxten och då trivs inte koraller värst.

Dags att läsa på lite mer tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört allt från 3 liter till 110 liter utan skummare - inga algkar precis och då har jag fisk också. Ett litet kar kan du byta vatten på ofta, om nu ens det behövs. Mitt äldsta 27 liters har gått nu 2 månader utan vattenbyte - nema problema.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, 1 liter! <-- Coolt

Det kommer säkert bli en del problem, salthalten kommer ju säkert att variera en hel del då avdunstat vatten ändrar salthalten fort i ett 1-literskar. Fast iof, så ska du ju bara ha LS i.

Kanske en vanlig luftpump som pumpar ut luft i karet räcker för cirkulation, luften skapar ju en del turbulens i vattnet när den stiger uppåt och med ett 1-liters kar får du ju knappt plats med en riktig vattenpump.

Kanske solen vid ett fönster räcker som ljuskälla?

Kul projekt och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liters karet ska vara nästan helt lufttätt och cirkulationen ska drivas av ett litet hemma gjort ytterfilter... silicon slang in i "ventiler" i vardera sida om "kuben"

jag ska nog börja med 10L då jag inte har gjort klart "ytterfiltret"

genom att köra med "ytterfilter" så kan man dessutom byta vatten behållaren kommer ligga på runt 1,5 liter så jag ska ha ½ liter luft..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok detta kommer ta några dagar eftersom jag har bestämt att göra 10liters Själv med akrylplast, ska ha det som "slot in" i mitt skrivbord. kanske blir lite större än 10 liter då :) inte mycket dock..

jag startar upp en "projekt" tråd när jag Börjar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...