Gå till innehåll

Avdunstning salt mer än söt?


OskarW

Rekommenderade inlägg

Varför e Avdustningen ett så stort problem med saltvatten? mitt 500L söt kanske avdunstar 0.5 cm i veckan eller mindre inget täckglas... mitt 220L söt har jag aldrig behövt fylla på för avdunstning.. har aldrig sjunkit med mer än 0.5 cm..och det ligger på 27grader det e väl vad salt ligger på med..och när man har salt i vatten höjs ju kokpunkten.. då borde avdunstningen vara mindre.. eller tänker jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattenskar avdunstar ganska ordentligt, jag vet faktiskt inte varför. Men vi har ju riktigt bra cirkulation, inte minst vid ytan. Dessutom har vi ofta avrinning och/eller sump vilket innebär större avdunstningsarea.

Kanske någon kemi nisse har ett annat/bättre svar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är nog en bov men också det att energiinsättningen i form av pumpar och dylikt är betydligt högre i ett saltakvarie jämfört med ett sötvattensakvarium med samma storlek. Personligen kan jag inte hitta något i saltvattnets kemi eller fysik som skulle förklara en högre avdunstning utan jag tror på de faktorer som Wiking har nämnt samt att det är mer "värme" input i ett salt samt skummaren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men samtidigt om man har högre Cirkulation så Byts vattnet ut oftare..dvs det Uppvärmda ytvattnet som ska avdunsta blir uppblandat utav kylt vatten från botten och Det borde ju bara göra avdunstningen mindre...

och om Pumparna skapar värme så ska det väl Värma upp hela karet just den värmen eftersom den ligger nära en cirkulations källa.. och om pumparna nu skulle Bygga upp Massor utav värme så skulle det väl märkas på karets Genomsnitts temperatur i alla zoner.. botten till ytan...

Skummaren borde då vara Det mest troliga alternativet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, eftersom pumpar, cirkulation, lampor mm 'tvingar' temperaturen uppåt så kompenseras det genom att avdunstingen ökar. Större delen av vattnet innehåller ju trots allt 'lagom' temperatur.

Detta kan inte vara biologiskt, men jag utesluter inte fysiska lagar.

Har vi någon Fysiker i forumet, biologer har vi ju så vi klarar oss!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men samtidigt om man har högre Cirkulation så Byts vattnet ut oftare..dvs det Uppvärmda ytvattnet som ska avdunsta blir uppblandat utav kylt vatten från botten och Det borde ju bara göra avdunstningen mindre...

och om Pumparna skapar värme så ska det väl Värma upp hela karet just den värmen eftersom den ligger nära en cirkulations källa.. och om pumparna nu skulle Bygga upp Massor utav värme så skulle det väl märkas på karets Genomsnitts temperatur i alla zoner.. botten till ytan...

Skummaren borde då vara Det mest troliga alternativet..

Ett stort problem för många saltakvarister är just värmen på sommartiden.. doppvärmare behövs extremt sällan i många salt baljor.

mängden w i pumparna går knappt o jämnföra sött till salt.. man har så pass många fler tekniska prylar i ett salt som avger värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men även om det bildas mer värme från pumparna sprids det ut i resten av akvariumet eller hur? och när det gör så så stiger temperaturen i hela akvariumet.. om det nu e så att temperaturen ligger på 27 grader i salt kan ju inte pumparna utveckla så mycket värme utan att temperaturen skulel stiga.. för 27 grader e likadant som mitt söt utan doppvärmare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Simpel matte. Om du i söttvattensbaljan har 100 watt pump kapacitet är det mycket. På det har du kanske 200-300 watt belysning. Inte i närheten av 500 watt totalt.

Saltvattensbaljan har du i alla fall 200-300watt pump med skummare osv. På det har du belysningen. För 2 lika stora baljor har du sannolikt dubbla effektförbrukningen. Den värmen

avges till rummet genom avdunstning. Nästan alla sötvattensbaljer i sverige har täck glas, medan ytterst få saltvattensbaljor har det, vilket i sin tur påverkar hur effektivt baljan kan göra sig av med överskottsvärmen via avdunstning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör mest skillnad är den öppna vattenytan som redan nämt, samt att vattnet på ytan cirlulerar kraftigt och inte hinner kylas av luften.

Sen inverkar andra faktorer, om man har en sarg runt karet som är relativt "tät" och ingen fläckt så kan man få luften ovan karet att bli mättat av fukt och avdunstningen minskar.

Detta kommer dock att höja temperaturen i karet ytterligare.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste titta till den totala värmetillförseln i karet och den totala värmeförlusten. När du har mycket watt i karet så kompenseras temperaturhöjningen av en ökad avdunstning (den är temperatursänkande) Du kan själv testa detta. Kör ditt akvarium med alla pumpar på och notera vilken temperatur som du hamnar på. Sätt sedan en fläkt som blåser ny luft på ytan och notera temperaturen - du blir överraskad. Kontentan är att när du tillsätter mer energi (höjer temperaturen) så svarar systemet med att öka avdunstningen (sänker temperaturen). Du kan därför ha ett kar med lite watt i (säg 200) och det hittar sin jämnvikt (tillförd energi - avdunstning) vid samma temperatur som ett kar med högre watttal (säg 400 som exempel). Skillnaden i energi är just det du observerat - högre avdunstning. Gör försöket i ett sötkar så får du se vad som händer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...