iggiz Postat 21 april 2008 Postat 21 april 2008 Fluval FX5 ytterfilterSjälvstartande, fyll bara på vatten. Efter ca 2 min stänger filtret av sig för att trycka ut ev. luft. Fluval FX5 är försett med ett mikrochips som stänger av filtret en gång var 24 timma för tömma luft ur filtret. Pumpeffekt 3500 l/h Märke: FluvalAkvarievolym: 1500 lEffekt: 48 WTror ni denna funkar bra, eller är överdriven i 375L? Ska köra det som biologiskt filter med LS.Undrar om mikrochippet är bara en extra sak som kan gå sönder...Någon som har erfarenhet av denna? Citera
stigigemla Postat 21 april 2008 Postat 21 april 2008 Lägg hellre mer pengar på skummaren. Det är bara ett fåtal saltisar som har ytterfilter.Det klarar du dig utan men det är många som byter upp sig till en bättre skummare. Citera
iggiz Postat 22 april 2008 Författare Postat 22 april 2008 Har redan köpt en deltec mce 600. Men okej, skippar ytterfilter då, kör innerfilter istället under inkörningen, sen tar bort filter och har den som cirkulation. Citera
crille Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 jag skulle skippa filter helt, blir lätt en nitratfabrik, finns dock en delsom kör gamla metoder, med biobollar mm. Citera
Laggeman Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Har man ett mindre kar så kan ett ytterfilter vara ett bra komplement om man tex har levande sten i det, man ökar då den biologiska massan som kan rena vattnet. Men i ett så pass stort kar som ditt Joakim, så hade jag också valt bort det. Citera
GimliX Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Kör själv med ytterfilter till mitt 150 L kubakvarium. Har biobollar, "korallkross" levade sten och en tunn filtermatta i. Filtermttan byts ca en gångi veckan. Fungerar bra för mig, kört så sedan i oktober förra året. Du kan ju gå in och kika på mina bilder så får du se att det lever mvh A Citera
iggiz Postat 22 april 2008 Författare Postat 22 april 2008 Okej, tack Jimmy. Goda råd, som vanligt. Citera
iggiz Postat 22 april 2008 Författare Postat 22 april 2008 Kör själv med ytterfilter till mitt 150 L kubakvarium. Har biobollar, "korallkross" levade sten och en tunn filtermatta i. Filtermttan byts ca en gångi veckan. Fungerar bra för mig, kört så sedan i oktober förra året. Du kan ju gå in och kika på mina bilder så får du se att det lever mvh ASer mycket fint ut, vi får se. Byte en gång i veckan är bra. Och precis som du sa, spekulerade jag på ha LS i mitt ytterfilter. Men om det är risk att få en nitratsmäll, det är aldrig trevligt. Citera
crille Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Har man ett mindre kar så kan ett ytterfilter vara ett bra komplement om man tex har levande sten i det, man ökar då den biologiska massan som kan rena vattnet. Men i ett så pass stort kar som ditt Joakim, så hade jag också valt bort det.gillar man att exprimentera kan man väl använda biobollar o dylikt, det är bättreatt öka den biologiska massan med mer LS, jag anser att biofilter inte hör hemmai det moderna korallrevsakvariet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.