Gå till innehåll

Fluval FX5 ytterfilter


iggiz

Rekommenderade inlägg

Fluval FX5 ytterfilter

Självstartande, fyll bara på vatten. Efter ca 2 min stänger filtret av sig för att trycka ut ev. luft. Fluval FX5 är försett med ett mikrochips som stänger av filtret en gång var 24 timma för tömma luft ur filtret.

Pumpeffekt 3500 l/h

Märke: Fluval

Akvarievolym: 1500 l

Effekt: 48 W

Tror ni denna funkar bra, eller är överdriven i 375L? Ska köra det som biologiskt filter med LS.

Undrar om mikrochippet är bara en extra sak som kan gå sönder...

Någon som har erfarenhet av denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör själv med ytterfilter till mitt 150 L kubakvarium. Har biobollar, "korallkross" levade sten och en tunn filtermatta i. Filtermttan byts ca en gångi veckan. Fungerar bra för mig, kört så sedan i oktober förra året. Du kan ju gå in och kika på mina bilder så får du se att det lever :)

mvh A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör själv med ytterfilter till mitt 150 L kubakvarium. Har biobollar, "korallkross" levade sten och en tunn filtermatta i. Filtermttan byts ca en gångi veckan. Fungerar bra för mig, kört så sedan i oktober förra året. Du kan ju gå in och kika på mina bilder så får du se att det lever :)

mvh A

Ser mycket fint ut, vi får se. Byte en gång i veckan är bra. Och precis som du sa, spekulerade jag på ha LS i mitt ytterfilter. Men om det är risk att få en nitratsmäll, det är aldrig trevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man ett mindre kar så kan ett ytterfilter vara ett bra komplement om man tex har levande sten i det, man ökar då den biologiska massan som kan rena vattnet. Men i ett så pass stort kar som ditt Joakim, så hade jag också valt bort det.

gillar man att exprimentera kan man väl använda biobollar o dylikt, det är bättre

att öka den biologiska massan med mer LS, jag anser att biofilter inte hör hemma

i det moderna korallrevsakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...