Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Fluval FX5 ytterfilter

Självstartande, fyll bara på vatten. Efter ca 2 min stänger filtret av sig för att trycka ut ev. luft. Fluval FX5 är försett med ett mikrochips som stänger av filtret en gång var 24 timma för tömma luft ur filtret.

Pumpeffekt 3500 l/h

Märke: Fluval

Akvarievolym: 1500 l

Effekt: 48 W

Tror ni denna funkar bra, eller är överdriven i 375L? Ska köra det som biologiskt filter med LS.

Undrar om mikrochippet är bara en extra sak som kan gå sönder...

Någon som har erfarenhet av denna?

Postat

Lägg hellre mer pengar på skummaren. Det är bara ett fåtal saltisar som har ytterfilter.

Det klarar du dig utan men det är många som byter upp sig till en bättre skummare.

Postat
  • Författare

Har redan köpt en deltec mce 600. Men okej, skippar ytterfilter då, kör innerfilter istället under inkörningen, sen tar bort filter och har den som cirkulation.

Postat

jag skulle skippa filter helt, blir lätt en nitratfabrik, finns dock en del

som kör gamla metoder, med biobollar mm.

Postat

Har man ett mindre kar så kan ett ytterfilter vara ett bra komplement om man tex har levande sten i det, man ökar då den biologiska massan som kan rena vattnet. Men i ett så pass stort kar som ditt Joakim, så hade jag också valt bort det.

Postat

Kör själv med ytterfilter till mitt 150 L kubakvarium. Har biobollar, "korallkross" levade sten och en tunn filtermatta i. Filtermttan byts ca en gångi veckan. Fungerar bra för mig, kört så sedan i oktober förra året. Du kan ju gå in och kika på mina bilder så får du se att det lever :)

mvh A

Postat
  • Författare
Kör själv med ytterfilter till mitt 150 L kubakvarium. Har biobollar, "korallkross" levade sten och en tunn filtermatta i. Filtermttan byts ca en gångi veckan. Fungerar bra för mig, kört så sedan i oktober förra året. Du kan ju gå in och kika på mina bilder så får du se att det lever :)

mvh A

Ser mycket fint ut, vi får se. Byte en gång i veckan är bra. Och precis som du sa, spekulerade jag på ha LS i mitt ytterfilter. Men om det är risk att få en nitratsmäll, det är aldrig trevligt.

Postat
Har man ett mindre kar så kan ett ytterfilter vara ett bra komplement om man tex har levande sten i det, man ökar då den biologiska massan som kan rena vattnet. Men i ett så pass stort kar som ditt Joakim, så hade jag också valt bort det.

gillar man att exprimentera kan man väl använda biobollar o dylikt, det är bättre

att öka den biologiska massan med mer LS, jag anser att biofilter inte hör hemma

i det moderna korallrevsakvariet.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.