Orion Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 tjena,är snart dagt för köp av nytt lyse till karet,men jag står inför ett dilemmajag tänkte mig ett lyse som skulle få stenkoraller o trivas,men vet inte riktigt om detta fungerarmin idé är att antingen köpa en 150 w MH på triton,eller en t5 ramp med 2 x 24 watts rör i,båda kostar ungefär lika mycket,och det är till ett kar som är på 100 L,40 cm ljupt.Jag gillar skimmret från en Mh,men tycker samtidigt att t5 känns mer "proffsigt" och stilrent.duger 2 x 24 w med måsvingereflektorer till stenkoraller?eller är det 150 watts Mh,n man ska satsa på?finns även en 70w mh som dom säljer,ska man köra på 150 W eller 70W om man beställer sig för MH?har även en del mjukisar i karet nu,vill ju att dom också ska trivas.tacksam för svarMvh Fredde. Citera
stigigemla Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Är karet 100 långt har du ju plats för 39w lysrör. Men två 39w rör är knappt för 40 cm höjd. Citera
Orion Postat 22 april 2008 Författare Postat 22 april 2008 karet är 60 långt,alltså 60 långt,40 ljupt 40 brett,det är därför man endast får in 24 wattare Citera
stigigemla Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Till mitt förra fraggkar hade jag fyra lysrör till 35 cm vattendjup och 50 cm bredd. Och det var i minsta laget för somliga stenkoraller, främst Acropora. Citera
Christer T Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 tjena,är snart dagt för köp av nytt lyse till karet,men jag står inför ett dilemmajag tänkte mig ett lyse som skulle få stenkoraller o trivas,men vet inte riktigt om detta fungerarmin idé är att antingen köpa en 150 w MH på triton,eller en t5 ramp med 2 x 24 watts rör i,båda kostar ungefär lika mycket,och det är till ett kar som är på 100 L,40 cm ljupt.Jag gillar skimmret från en Mh,men tycker samtidigt att t5 känns mer "proffsigt" och stilrent.duger 2 x 24 w med måsvingereflektorer till stenkoraller?eller är det 150 watts Mh,n man ska satsa på?finns även en 70w mh som dom säljer,ska man köra på 150 W eller 70W om man beställer sig för MH?har även en del mjukisar i karet nu,vill ju att dom också ska trivas.tacksam för svarMvh Fredde.Varför tycker du att T5 är "proffsigare" än MH? Jag är MH freak och hade gått på 150 wattaren. Möjligen hade jag senare kompletterat med ett Actinic T5 rör. 70 Watt är för lite, verkningsgraden eller antalet lumen är sämre vid lägre Watt. Ex ger Osram Powerstar 70W 71 lumen/Watt medan 150W ger 79 lumen/watt. Citera
Orion Postat 23 april 2008 Författare Postat 23 april 2008 okej,då kör jag med 150W lampanbyggde nyss om i karet lite också,fan,man blir aldrig nöjd,men nu ser det rätt sjysst ut iaf.Mycket plats för korallerpostar en bild när vattnet klarnat.Mvh Fredde Citera
Matt_HiHat Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Tänk på att MH avger mycket infrarött ljus som genast värmer upp. Med en 150w och några lysrör kommer du kanske få problem under sommarvärmen..Bara en tanke, men lycka till och kör hårt på stenisar!! Citera
Orion Postat 23 april 2008 Författare Postat 23 april 2008 mjo vet redan detta,men man kan ju alltid köpa sig en sån där ball fläktgrej man sätter över karet på triton.tackar! Citera
Orion Postat 23 april 2008 Författare Postat 23 april 2008 Finns det någon risk att mina mjukisar blir brända av 150 wattaren?mjukisarna är: sarcophyton,xenia,discosoma ,lobophytom och en koloni med knappar.Mvh Fredde Citera
stigigemla Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Om du börjar med ljuset högt över karet så kan du vänja korallerna vid starkare och starkare ljus. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.